Thorn without a rose

Alla inlägg den 16 augusti 2007

Av rikku - 16 augusti 2007 13:30

De flesta skulle säga att långsinthet inte är något bra och jag kan väl hålla med dem, egentligen. Men det ändrar inte det faktum att jag själv är otroligt långsint och jag skulle aldrig få för mig att göra något för att försöka ändra på det. Jag vet själv med mig att när jag blir arg, och har goda grunder till det, då förblir jag oftast arg på den personen oavsett hur lång tid som har gått. Det kan till och med gå så långt att jag förblir arg långt efter att jag har glömt varför jag blev arg till en början med. Men i gengäld så tar det oftast ganska lång tid att göra mig riktigt arg, så det uppväger väl på sätt och vis min långvariga ilska efteråt.


Igår pratade jag med en gammal klasskamrat för första gången på tre år. När vi gick i lekis och lågstadiet så var vi bästa vänner, men med tiden så växte vi ifrån varandra. Hon hittade andra kompisar med gemensamt intresse för hästar, något som jag aldrig har haft, och efter mellanstadiet så pratade vi knappt alls längre. Inte för att vi var osams eller något sådant, utan helt enkelt för att vi inte hade något gemensamt längre.


Senast jag såg och pratade med henne var på vår återförening med mellanstadieklassen. Den återföreningen var.. trevlig. Inte alls som jag hade förväntat mig, faktiskt. Men sedan den återträffen så har det hänt en hel del, så vi pratade faktiskt ganska länge igår. Vi frågade varandra vad vi gjorde nu, var vi bodde, vad vi hade hittat på de senaste åren, vilka vi var ihop med och så vidare. Men medan vi pratade så kom ett annat ämne upp.


Mitt hatobjekt nummer ett.


Hon delar förnamn med min barndomsvän, men det är också allt de delar. Min klasskamrat berättade att när detta hatobjekt dricker alkohol så börjar hon hota med att ta livet av sig. Så tråkigt, tyckte jag, att hon bara hotar med det.


För min del så får hon hemskt gärna befria jorden från hennes närvaro. Jag önskar att det hade varit hon som drabbades av cancer istället för min vän som gick bort nu i sommar..


Elaka tankar, jag vet, men jag tål verkligen inte den personen.


Efter vad hon gjorde mot mig så har jag faktiskt fog för mitt hat.


Det är nu sju år sedan, men mitt hat och min avsky mot henne har inte minskat det minsta. Jag svor då på att jag inte skulle prata med henne igen på minst tio år och trots att hon var med på klassåterföreningen för tre år sen så har jag inte brutit mitt löfte. Inte ett ord har jag sagt till henne och det är inte det minsta svårt för mig att fortsätta hålla mitt löfte. Antagligen lär jag inte prata med henne ens när det har gått tio år.


Nog om det.


För ett tag sen fick jag veta från en annan vän till mig att regeringen, denna underbara, trevliga och samhällsvänliga samling människor, har beslutat att det numera ska räknas dagar från A-kassedagarna även när man praktiserar. Det innebär att det inte finns något sätt att förlänga sin period om man inte hittar ett jobb, vilket, i dagens samhälle, faktiskt inte är det lättaste, även om regeringen tror detta.


Då undrar jag förstås, vad har denna sympatiska regering tänkt att man ska göra efter att de trehundra dagarna har gått ut? Det är många som inte hittar ett jobb på trehundra dagar även om det finns gott om folk (som redan har jobb och aldrig har varit arbetslösa) som menar på att alla kan hitta ett jobb på den tiden.


Är det tänkt att folk ska tvingas gå till soc och tigga pengar efter att perioden har gått ut? Finns det så gott om pengar till socialen att de måste tvinga folk att ta socialbidrag? Det är ju lustigt att nu när A-kassan är så överfinansierad, då ska mindre pengar betalas ut från den och istället ska folk tvingas till soc eller kanske någon annan instutition för att överleva.


Usch. Jag lider verkligen med de som är arbetslösa just nu. Själv var jag arbetslös i två år innan jag hittade mitt nuvarande jobb. Två år, visserligen med tid för praktik, en utbildning på Lernia och sommarjobb, men det är ändå två år utan en fast anställning. Med de nya reglerna så hade jag aldrig klarat det. Som det var då så sparade jag ju A-kassedagar genom främst utbildningen, som var på ett halvår, men även några månader på praktik och sommarjobb.

Med de nya reglerna så spelar det ju ingen roll om folk hittar en praktikplats eller inte. De sparar inte in några dagar från A-kassan, utan får istället jobba lika mycket som de som är anställda på praktikplatsen, men får inte ut samma pengar för arbetet de lägger ner. För dem som bara har ALFA-kassa så kan det innebära att de utför ett jobb som är värt 10 000 och får ut 4-5000 kronor. Hur ska detta uppmuntra folk att söka praktikplatser och försöka komma in på arbetsmarknaden?


Det känns som att det är någon som inte riktigt har tänkt till..


Men samtidigt så är ju knappast borgarna kända för att vara på de svagas sida, trots att det är vad de gick ut med i valet och propagerade för. Sorgligt nog så gick ju folk på det.


"ALLA ska få tusen kronor mer att leva för!"


Var är de tusen kronorna? Vad jag har sett så har jag fått kanske 2-300 kronor mindre i skatt, men i gengäld så har jag samma summa extra på min A-kasseavgift. Jag får banne mig inte några tusen kronor extra att spendera. Sedan har jag i och för sig hört att de, efter valet, ändrade sig. De där tusen kronorna gällde visst om man var två personer med specifika jobb. Då skulle man sammanlagt få tusen kronor mer. Men antagligen får de där personerna lägga de tusen kronorna på sin ökade A-kassa också.


Jag sätter mitt hopp till att de inte hinner förstöra mer innan deras period är slut. Det är nog ingen som är dum nog att rösta på dem vid nästa val. Det vill säga, ingen som inte brukar rösta på dem, såklart.


Jag vill verkligen inte att min dotter ska behöva växa upp i ett borgerligt Sverige.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards