Thorn without a rose

Alla inlägg den 21 augusti 2007

Av rikku - 21 augusti 2007 07:45

Igår såg vi på premiären av det nya lekprogrammet "ID". Det var något vi hade sett fram emot som verkade otroligt roligt, men tyvärr, redan efter den första kvarten var det nära att man sträckte sig efter fjärrkontrollen för att byta kanal. Inte för att programmet inte var bra eller underhållande, utan för att den kvinnliga deltagaren var otroligt jobbig och skämmig.


Det gick knappt en minut utan att hon klängde på programledaren, klistrade fast sig vid hans arm, kramade om honom och till och med krälade omkring på golvet, frenetiskt greppandes tag om hans ben.


Man undrar vad hon hade tagit.


Otroligt barnslig var hon också. Hon ropade åt personerna som stod på pidestalerna, tiggde och bad om att hon skulle ha rätt och gömde sig, för det mesta bakom programledaren, i väntan på att de skulle avslöja sin rätta identiet.


Man ville bara ge henne en käftsmäll där man satt i soffan.


Som tur var så blev hon klar det här avsnittet, så nästa vecka är det en annan deltagare. Han kan omöjligt vara lika jobbig, så då hoppas jag på att man kan ägna sig mer åt programmet istället för att bli irriterad över deltagaren.


Nog om det.


Vanja växer så det står härliga till. Nu har hon snart vuxit ur alla kläder som har storlek 62 också. Det innebär att vi snart måste köpa kläder till henne. Egna kläder. Som vi själva betalar för. This will be a first.


Hittills så har vi ju fått allting som hon äger och har. Det enda vi köpt själva, det är skötbädden och blöjorna. =) Det finns de som tycker att det måste vara väldigt tråkigt att bara få saker istället för att köpa dem själva, men jag tycker faktiskt att det är skönt att vi har fått så mycket som vi har. Hade vi inte fått allting av snälla släktingar, då hade vi garanterat varit panka nu. Det är ju bara att räkna ut själv vad det kostar att köpa:

  • Barnvagn
  • Babysitter
  • Bilbarnstol
  • Gåstol
  • Barnstol
  • Barnsäng
  • Sängkläder
  • Sex-sju lådor med barnkläder, varav en del är riktigt fina vinterkläder
  • Leksaker
  • Babygym
  • Skötväska
  • En hög små, praktiska handdukar
  • En mängd filtar och plädar

Sen, inte att förglömma, så fick jag en del mammakläder också som var väldigt behändiga att ha, inte bara under graviditeten, utan också nu när jag ammar.


Nå, sammanlagt så blir detta många, många tusen kronor. För tusan, bara en barnvagn kostar ju 5-6000. Utan att räkna närmare på det så uppskattar jag det sammanlagda värdet av allting vi har fått till omkring 20 000 kronor, antagligen mer. För dem som har pengar så visst, köp sakerna själva om det stör att få saker, men vi är väldigt tacksamma för allting vi har fått.


Som det är nu så har vi kunnat spara undan pengar istället. Mycket tacksamt.


Vårt mål med sparandet är att kunna spara undan så att vi har minskat vårt underskott med 100 000 inom två år. Det innebär att minska lånet och öka vårt undansparade kapital till ett totalt värde av 100 000. Vår förhoppning är att kunna köpa ett hus inom två år och det skulle underlätta att ha uppnått detta mål för att få ta ett huslån.


Jag skulle tro att vi skulle få ta ett lån i vilket fall som helst. Det gäller bara att prata med dem på banken och visa upp hur ekonomin ser ut, så tror jag att de skulle bevilja oss ett lån, men det är klart att man gärna vill vara på den säkra sidan, och ju mindre lån man har, desto bättre skulle det naturligtvis kännas.


Jag undrar ibland hur vårt framtida hus kommer att se ut. Det måste vara stort och rymligt med en stor trädgård, det vet jag. Jag vill ha många barn och då måste man naturligtvis ha ett hus som rymmer dem alla.


Fastän Vanja inte ens är tre månader än så längtar jag redan efter att bli gravid på nytt. Redan när hon var fem veckor gammal så kände jag ett sug efter fler barn. Vi var på besök i Göteborg och jag åkte spårvagnen in till centrum med Vanja. På väg till stan så såg jag flera kvinnor som gick med både barnvagn och stor mage och självklart också kvinnor med flera barn. Redan då kände jag en stark önskan efter fler barn och gärna så snart som möjligt. :)


Men naturligtvis går det inte så lätt. Min starka övertygelse är att barn ska planeras. Hur mycket jag än vill ha ett till barn NU, på en gång, så är det kanske inte så lämpligt. Lite till måste man nog vänta.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards