Thorn without a rose

Alla inlägg den 23 augusti 2007

Av rikku - 23 augusti 2007 11:45

Idag fyller min älskade pappa år. Eftersom vi bor så pass långt ifrån så är det hopplöst att försöka hinna dit och gratta honom, så därför skickade jag ett blommogram istället. Förhoppningsvis kommer det hinna fram innan dagen är slut, men man vet ju aldrig med de där blomsterbutikerna. Jag hoppas att han blir glad över dem.


Detta är den tid på året då det inträffar flest födelsedagar i vår familj. Min äldste systerson, min pappa och min sambos lillebror fyller i augusti. I september fyller jag, alla mina tre syskon, min systerdotter, fyra kompisar, två kusiner och min farfars bror.

Om man bortser från jul så är detta i särklass den dyraste tiden på året.


Igår ringde jag prästen som ska förrätta Vanjas dop. Hon vill gärna ha ett dopsamtal med oss innan själva dopet, men kruxet är ju, som vanligt, att vi bor alldeles för långt bort. 50 mil är inte något man åker över en eftermiddag för en timmes samtal. Men. Som tur var så kom prästen på att hon är i Tibro varannan helg, så om vi skulle hälsa på mina föräldrar nån gång där innan dopet så kunde hon bara sticka över lite enkelt så kunde vi ha dopsamtalet hos mina föräldrar.


Perfekt.


Eftersom vi allihop fyller år i september så vore det faktiskt ganska lämpligt om vi åkte ner till min familj och grattade alla. Så lite preliminärt så bestämde vi att vi skulle ha dopsamtalet den söndag då jag fyller år. Sen får jag och Tommy prata igenom om det passar bra då eller inte. Annars får vi ändra datum. I värsta fall kunde vi prata dagen innan dopet, men det vore nog bäst att ha ordnat med allt sådant i god tid.


Hon skulle till och med ta med sig den dopklänning som kyrkan har att låna ut så vi kunde få titta på den. Visst vore det väl trevligt att ha en egen dopklänning, men å andra sidan.. hur ofta använder man ett sådant plagg? Vad är det för mening med att köpa ett plagg för flera hundra kronor och sen kanske använda det 3-4 gånger totalt?


Nej, för min del så gör det inget att vi lånar dopklänning. Den är säkert minst lika fin som någon annan.


Andra saker vi måste fundera på, det är val av texter och psalmer. Men jag skulle tro att prästen kan hjälpa oss med det och säga vad man brukar ha på dop. Jag kan tänka mig att "Tryggare kan ingen vara" är ganska standard och likaså texten om Jesus och barnen. Ni vet, "låt barnen komma till mig" och allt det där. Det känns som typiska dop-saker.


Det blir säkert något sådant.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards