Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 22 januari 2008

Storm och tandläkare.

Av rikku - 22 januari 2008 13:30

Jaha. Hela förra veckan tjatades det om den fruktansvärda stormen som skulle drabba Sverige under lördagen. Allmänheten uppmanades att hålla sig inomhus, strömavbrott var att vänta sig och hela bevakningen av denna mäktiga storm andades oro och nervositet.


Så kom då lördagen. Man tittade ut och konstaterade att det regnade. Igen. Men var var stormen? Jovars, det blåste lite grann, men det var långt, väldigt långt, ifrån vad jag skulle kalla "storm". Det här är nog tredje, eller är det fjärde? gången som en storm drabbar i princip hela Sverige, utom just där jag bor. Så känns det i alla fall. Det har varit en väldigt tjat om storm hit och storm dit de senaste åren men oavsett var i landet jag befinner mig så hittar aldrig någon storm dit.


Vissa blir upprörda och säger att jag minsann borde vara glad över att jag slipper stormarna, men hur kan de då förvänta sig att jag ska ta alla dessa stormvarningar på allvar när jag aldrig ser något bevis på att det faktiskt har varit en storm? Eller är det kanske så att jag har högre krav på vad som ska kallas för storm? Är det så att svenska folket, och då menar jag främst tidningarna, är så jädra mesiga att så fort bladen ramlar av träden så är det storm?


Äsch, jag vet inte. Jag får aldrig se någon storm i alla fall.


Igår var jag hos tandläkaren på det första besöket av många. Det var endast en undersökning och ändå kostade det 715 kronor. Sen undrar folk varför man inte går till tandläkaren oftare.. Det är inte så konstigt. Att gå till tandläkaren har ju blivit en klassfråga. Det är billigare att gå till en riktig läkare om man är ordentligt sjuk än vad det är att gå till tandläkaren med fullt friska tänder. Sjukt, är vad det är.


Nå, jag hade inte fullt friska tänder, men det visste jag ju redan innan jag gick dit. Det var ju därför jag gick till tandläkaren överhuvudtaget, liksom. Men det var såklart mer fel än vad jag hade trott. Jag trodde att jag hade tre hål och det var det dubbla. Eller ja.. egentligen inte. Men det jag räknade som ett hål, räknade tandläkaren som två. Men det var ändå två hål till som jag inte visste om. Inte för att jag har haft några besvär med tänderna. Jag har inte ont eller så, men jag vet att de är trasiga. Därför är det lika bra att få dem åtgärdade.


Dyrt kommer det naturligtivs att bli. Varje hål kostar över 900 kronor att laga. Men jag fick erbjudande att gå med i något som kallas för Frisktandvården, vilket är en slags försäkring. Man betalar då 4000 kronor om året och får då allt betalt, oavsett vad man behöver göra. Vi ska ta det erbjudandet. Det blir nästan 400 kronor i månaden extra, men det är billigare än vad det kommer kosta att laga mina tänder annars.


Jädra tandvård till att vara dyr.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards