Thorn without a rose

Alla inlägg den 14 februari 2008

Av rikku - 14 februari 2008 16:00

Usch, vad besviken jag blev på något alldeles nyss. Tappade helt och hållet lusten att göra något alls mer idag. Blä.

Av rikku - 14 februari 2008 10:45

Det är en hel del diskussioner på ekonomiavdelningen på föräldraforumet om buffert, lån och vem som har råd med vad. En del resonemang är väldigt märkliga, enligt mig. De flesta anser att man ska ha en buffert, särskilt om man har tänkt köpa hus eller rentav redan har hus. Har man ingen buffert, då är man en dålig människa och oansvarig dessutom. Alltså, jag kan tycka att det är jättebra om man har en buffert. Det ger en ekonomisk trygghet som är väldigt bra att ha, men det är inte alla som kan spara ihop till en buffert. Det tycker inte jag gör dem till dåliga eller oansvariga människor för det.


För första gången i mitt liv, sen jag flyttade hemifrån i alla fall, så har jag en buffert. Vi sparar och vi planerar vårt sparande. Nu när det är dags att flytta så är det väldigt skönt att ha de små slantarna undansparade, för de lär nog gå åt. Det är ju inte direkt gratis att flytta.


Nå. Det är underligt hur fördömande folk kan vara och ännu märkligare är det att det är nästan bara sådana människor som har hur mycket pengar som helst som fördömer de som inte har det. Dessa rika personer (oavsett om de själva anser sig vara rika eller inte så klassar jag dem som rika) kan klaga på hur svårt det är att få löner på 30-40 000 efter skatt att räcka till och i nästa andetag skryta med att de kan spara undan minst 10 000 i månaden. Ja, hade jag såna löner så skulle jag också kunnat spara så mycket, men jag skulle banne mig inte klagat på att det var svårt att få pengarna att räcka till. Jag kan inte ens föreställa mig hur man skulle göra av med så mycket pengar på en månad.


 Nåväl. Varje gång jag läser på forumet om ekonomi så får jag mer och mer belägg för min teori om att ju mer pengar folk har, desto färre hjärnceller använder de. I alla fall de empatiska cellerna.


Nu lämnar vi det ämnet, tycker jag, innan jag dumförklarar alla rika. :)


Under veckan så har jag packat en del. Elva kartonger och en väska är färdigpackade och jag har i alla fall sex kartonger till att packa i. Minst. Men vi ska hämta fler allt eftersom. Antagligen kommer hela datarummet vara fyllt med kartonger innan det är dags för flyttbilen att komma. Nästan allting är spikat och klart. Vi väntar på bara på slutgiltigt besked om att vi verkligen kan flytta in den helgen vi har tänkt oss. Jag hade hoppats på att få svar tidigare under veckan, men det har dragit ut på tiden och jag är rädd att de börjar tycka att jag är tjatig som ringer hela tiden. Men vad ska jag göra? Vi måste ju ha ett besked. Kan vi INTE flytta in den helgen, då måste vi planera om allting. Det vill vi inte. Alltså behöver vi besked. Helst idag. Ännu hellre igår, men det fick vi ju inte.


Hittills har jag packat ner nästan hela vardagsrummet. Idag ska jag börja packa ner köket. Det går framåt.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards