Thorn without a rose

Alla inlägg under februari 2008

Av rikku - 19 februari 2008 12:15

Ja, jädrar vad bråttom det blev på en gång! Måste städa! NU! Hur mycket som helst! Ikväll kommer det en kvinna och ska titta på lägenheten. AAAAH! Var inte beredd på att det skulle  bli så bråttom på en gång. *stressa*

Av rikku - 16 februari 2008 19:30

Bah. Idag har inte varit någon bra dag. Jag har varit trött och grinig hela dagen. Stackars Tommy. Men så går det när man inte får sova ordentligt, tyvärr. Att jag dessutom ramlade idag och slog mig gjorde inte direkt dagen bättre heller..


Nåja, vi har i alla fall fått en del gjort här hemma. Vi har just nu 18 kartonger packade och två väskor. Nästan hela vardagsrummet är nedpackat och en liten del av köket. Men nu behöver vi fler banankartonger, så vi får se om det finns några fler att hämta på ICA eller Hemköp.


Vi rensar även ut lite grann när vi ändå är i flyttagen. Det börjar bli en del som ska kastas. Gamla trasiga handskar, icke fungerande stereoapparater och mycket annat. Ändå har vi bara börjat. Nå, det är lika bra att göra sig av med det innan vi flyttar så man slipper gå och kasta saker sen när man väl är på plats i Alingsås.


Det börjar gå riktigt bra att lägga Vanja numera. Man får gå in en eller två gånger och lägga henne ner igen eftersom hon ställer sig upp i sängen, men sen brukar hon somna fort. Nu hoppas jag bara på att hon ska 1) fortsätta somna så här bra och 2) börja sova hela natten igen som hon gjorde när hon var liten. Men det får ta den tid det tar.


Igår gjorde jag något nytt i matväg. Nå, inte alltför nytt, men på ett nytt sätt, kanske man kan säga. Jag gjorde tacos med mina egna modifieringar. I denna "tacos" hade vi:

  • Stekt kyckling
  • Isbergssallad
  • Gurka
  • Paprika
  • Riven ost
  • Gräddfil
  • Tacosås
  • Lök
  • Tzatziki
  • Pitabröd

Naturligtvis åt inte jag av allt det där, utan jag nöjde mig med kyckling, gräddfil, sallad och ost i pitabröden. Det var gott och vi kommer nog ha det många fler gånger. Jag skulle vilja hitta mer saker att ha i bara, mer saker som jag äter, så jag kan blanda lite och inte ha samma ingredienser varje gång. Men det är ju svårt med mig i och med att jag är så kräsen med mat.


Oh well.. Vi fick i alla fall så mycket över av det mesta så vi hade tacos idag också. :) Jag fick steka upp lite mer kyckling bara, för den gick åt.


Det är lite spännande det här med att upptäcka vilka fler maträtter man kan modifiera så att jag tycker om dem. Undrar vad jag upptäcker nästa gång? :)

Av rikku - 15 februari 2008 15:45

Nu ni! Nu är det på gång på riktigt! De ringde från hyresvärden idag och har fått svar från nuvarande hyresgäst att han kan vara ute den sista februari. Hurra! Det innebär att vi kan flytta den åttonde mars, vilket är väldigt skönt eftersom vi har ordnat allting för att kunna flytta just då. :)


Så idag har jag gjort flyttanmälan och beställt eftersändning av post. Mycket bra. Jag tänkte också ringa Telia och anmäla flytt av telefon och bredband, men naturligtvis var det inte lika enkelt. De måste veta vem som har bott där innan för att veta var de ska koppla in oss. Märkligt. Nåja, kontraktet är väl på väg till oss, och jag antar att det står på det vem som var tidigare hyresgäst, så när vi har fått det så ska jag ringa till Telia på nytt. Vi har ju ännu lite tid på oss.


I övrigt så är det bara att fortsätta på den inslagna stigen. Fortsätta packa, packa, packa och städa. Än så länge så står det tolv färdigpackade kartonger här i datarummet och en till är på gång i vardagsrummet. Men många till ska det bli. Det är bara att ligga i. :)

Av rikku - 14 februari 2008 16:00

Usch, vad besviken jag blev på något alldeles nyss. Tappade helt och hållet lusten att göra något alls mer idag. Blä.

Av rikku - 14 februari 2008 10:45

Det är en hel del diskussioner på ekonomiavdelningen på föräldraforumet om buffert, lån och vem som har råd med vad. En del resonemang är väldigt märkliga, enligt mig. De flesta anser att man ska ha en buffert, särskilt om man har tänkt köpa hus eller rentav redan har hus. Har man ingen buffert, då är man en dålig människa och oansvarig dessutom. Alltså, jag kan tycka att det är jättebra om man har en buffert. Det ger en ekonomisk trygghet som är väldigt bra att ha, men det är inte alla som kan spara ihop till en buffert. Det tycker inte jag gör dem till dåliga eller oansvariga människor för det.


För första gången i mitt liv, sen jag flyttade hemifrån i alla fall, så har jag en buffert. Vi sparar och vi planerar vårt sparande. Nu när det är dags att flytta så är det väldigt skönt att ha de små slantarna undansparade, för de lär nog gå åt. Det är ju inte direkt gratis att flytta.


Nå. Det är underligt hur fördömande folk kan vara och ännu märkligare är det att det är nästan bara sådana människor som har hur mycket pengar som helst som fördömer de som inte har det. Dessa rika personer (oavsett om de själva anser sig vara rika eller inte så klassar jag dem som rika) kan klaga på hur svårt det är att få löner på 30-40 000 efter skatt att räcka till och i nästa andetag skryta med att de kan spara undan minst 10 000 i månaden. Ja, hade jag såna löner så skulle jag också kunnat spara så mycket, men jag skulle banne mig inte klagat på att det var svårt att få pengarna att räcka till. Jag kan inte ens föreställa mig hur man skulle göra av med så mycket pengar på en månad.


 Nåväl. Varje gång jag läser på forumet om ekonomi så får jag mer och mer belägg för min teori om att ju mer pengar folk har, desto färre hjärnceller använder de. I alla fall de empatiska cellerna.


Nu lämnar vi det ämnet, tycker jag, innan jag dumförklarar alla rika. :)


Under veckan så har jag packat en del. Elva kartonger och en väska är färdigpackade och jag har i alla fall sex kartonger till att packa i. Minst. Men vi ska hämta fler allt eftersom. Antagligen kommer hela datarummet vara fyllt med kartonger innan det är dags för flyttbilen att komma. Nästan allting är spikat och klart. Vi väntar på bara på slutgiltigt besked om att vi verkligen kan flytta in den helgen vi har tänkt oss. Jag hade hoppats på att få svar tidigare under veckan, men det har dragit ut på tiden och jag är rädd att de börjar tycka att jag är tjatig som ringer hela tiden. Men vad ska jag göra? Vi måste ju ha ett besked. Kan vi INTE flytta in den helgen, då måste vi planera om allting. Det vill vi inte. Alltså behöver vi besked. Helst idag. Ännu hellre igår, men det fick vi ju inte.


Hittills har jag packat ner nästan hela vardagsrummet. Idag ska jag börja packa ner köket. Det går framåt.

Av rikku - 11 februari 2008 11:00

Mjaha, så det är så här det ska se ut nu? Utseendet på min sida har ändrats och det är inte jag som har ändrat något. Det bara såg ut så här när jag loggade in. Jaja, det blir säkert bra det med. Det ser lite mysko ut, tycker jag, men man vänjer sig väl vid det också.


Vi människor vänjer oss faktiskt vid de flesta förändringar. Vi är otroligt flexibla till sättet, även om vissa är mindre flexibla än andra. Jag själv känner mig personligen väldigt flexibel. Man rättar in sig efter nya mönster och nya vanor, nya personer och nya uppgifter. Det är väl därför människan har lyckats så väl, kan jag tänka. Det finns miljontals olika yrken att välja på att syssla med och folk klarar av det. Det finns alltid någon som klarar av ett jobb och de flesta klarar av större delen av utbudet som finns.


När det gäller intressen så finns det ännu fler att syssla med än yrken. En del intressen verkar helt knäppa i vissas ögon och i andras ögon är det det bästa man kan syssla med.


Ja, det är märkligt, det där med människan. Jag läste dock i en tidning, Illustrerad vetenskap, för att vara exakt, att människan är den första arten som kommer dö ut vid en större katastrof. De arter som kommer överleva är typ skorpioner, insekter, amöbor och andra mindre komplexa djur. Trots att jag tycker att människan är bland de mest flexibla arterna på jorden så ansåg artikeln jag läste tvärtom. Vi är för beroende av vissa saker för att kunna överleva. Nu pratar vi om såna saker som mat.. rent vatten.. syre.. Ja, och så var vi för veka också när det gällde att stå emot större mängder av radioaktiv strålning. :)


Nåja, man kan inte få allt här i livet. Men jag tycker nog att vi är bra ändå. =)


Men för att återgå till ämnet "förändring".. 


Det kommer antagligen ske en hel del förändring här. Det är inte helt klart än, men till 99%, skulle jag vilja påstå.

  • Måndag förra veckan så fick vi reda på att Tommy får jobbet nere i Alingsås så snart vi får tag på en lägenhet. 
  • På tisdagen började jag ringa runt efter en lägenhet och fick svar hos en hyresvärd att det fanns en kanske-ledig lägenhet, en trea, och att de skulle höra av sig i veckan om den fortfarande var ledig eller inte.
  • Onsdagen ringde jag upp dem igen för att kolla om de visste än om den var ledig eller inte, men killen som hade hand om lägenheterna hade precis gått hem.
  • Torsdagen ringde jag två gånger (plus att jag ringde upp en massa andra hyresvärdar i jakt på en lägenhet) och fick andra gången tag på killen och fick reda på att lägenheten fortfarande var ledig.
  • Fredag åkte vi till Alingsås för att titta på lägenheten. Den såg jättebra ut och området verkade otroligt fint.
  • Idag skulle vi höra av oss om huruvida vi ville ha lägenheten (som om vi inte skulle vilja ha den!) samt när vi skulle vilja flytta in och hyresvärden skulle ha gjort en kreditupplysning på oss för att kolla att vi är så bra som vi verkar. :D

Så nu har jag ringt till hyresvärden. Självklart var killen som har hand om lägenheterna sjuk idag, typiskt nog, men tjejen jag pratade med skulle försöka få tag på honom ändå. Nu väntar jag på att han ska ringa upp. Kisen som bor i lägenheten kan vara utflyttad redan den 28:e februari, så det är bara för oss att flytta in när vi känner för det, ungefär.


Men nu är det mycket som ska ordnas med. Idag ska jag säga upp vår lägenhet, adressändra, ringa till Telia och prata med dem om vi kan få säga upp bredband och digital-TV. Kan vi inte det, då får vi flytta med det och säga upp det när bindningstiden gått ut. Vi har nämligen fått reda på att internet och kabel-TV ingår i hyran och eftersom hyran är väldigt hög så är det lika bra att utnyttja det.


Jag har börjat packa lite smått också. Allting ska vara klart till den helgen vi flyttar. Bara det nödvändigaste ska vara kvar den sista veckan.


Det är så spännande. Vi är äntligen på väg.

Av rikku - 7 februari 2008 18:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rikku - 5 februari 2008 18:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards