Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 31 mars 2008

10-månaderskontoll.

Av rikku - 31 mars 2008 18:15

Idag var jag iväg med Vanja till BVC här för första gången. Hon blev tio månader i torsdags och då var det tydligen dags för läkarkontroll. Det var lite läskigt att gå dit idag, för vi har ju trots allt bara bott här i tre veckor, så man är ju inte helt hundra på att man hittar som man ska. Dessutom så fick jag för mig att testa en ny väg, just idag när jag hade en tid att passa. Hah! Clever, Linnéa, very clever. Men det gick bra, faktiskt. Inte nog med att jag hittade (i tid, dessutom), vägen jag tog var verkligen kortare än den andra jag har gått. Så där hade jag tur. 


Väl där så fick Vanja leka lite i väntrummet med en massa spännande leksaker. Det roligaste hon hittade var en vagn, modell stenåldern. Det vill säga, låda med hjul på. Den tog hon tag i och kröp runt med. Alltså, hon hasade sig fram på knäna och höll händerna på vagnen och styrde. Det såg verkligen roligt ut! I väntrummet fanns också en åttamånadersbebis. Konstigt, jag kan inte minnas att Vanja kunde så lite vid åtta månaders ålder. Den här bebisen kunde inte sitta upp själv, han kröp inte, ja, han gjorde ingenting faktiskt. Förutom att skratta. Det var han bra på.


Läkarbesöket finns inte så mycket att säga om. Hon kollade Vanjas ögon, lyssnade på hjärtat (det tyckte inte Vanja om) och kollade höfterna. Hon frågade också lite saker om Vanjas utveckling, såsom huruvida Vanja hade börjat dra sig upp i stående ställning. Självklart, svarade jag och lät även Vanja visa, duktig som hon är.


Vikt och mått för denna gång blev:


Längd: 76 cm
Vikt: 8570 gram


Hon har vuxit två centimeter, men bara gått upp 100 gram, vilket de var lite bekymrade över. Därför ska jag på återbesök om en månad för att se om hon har gått upp mer. Men jag känner mig inte särskilt orolig. Hon är ju knappast mager, även om hon inte är någon liten knubbis som vissa andra bebisar jag känner, men det är inte så konstigt. Hon har ju lite att brås på, så att säga.


Jag kollade med barnmorskan om Öppna förskolan och till min glädje så fick jag veta att det finns! Två stycken, till och med. Så nästa vecka ska jag gå dit på besök och spana in vad det finns för familjer häromkring. Det ska bli roligt.


I övrigt så sitter jag nu i min ensamhet här hemma. Det är ovanligt lugnt. Tommy jobbar kväll och Vanja sover. Känns lite konstigt nästan. Ikväll ska jag gosa ner mig i soffan och läsa en bok, äta popcorn och mjölkchoklad. Men först ska jag packa. Imorgon åker jag och Vanja till Mariestad och hälsar på. Jag ska inte vara borta länge, men det är ändå viktigt att man tänker på att få med sig allt till Vanja.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards