Thorn without a rose

Alla inlägg den 9 april 2008

Av rikku - 9 april 2008 22:15

Det är då helt otroligt vilka artiklar man kan läsa på Aftonbladet. Det är väl i och för sig ingen nyhet, men jag sitter ändå helt häpen.


Jag har läst på Aftonbladet/föräldrar om någon kändis av något slag som har skrivit en bok om föräldraskap. Visst, det låter som trevlig läsning, eller hur? Men det är för att ni inte har läst rubriken!


"Vi höll tyst om flaskmatningen för BVC".


Denna kvinna tycker att det råder "amningshysteri" i Sverige. Alltså, folk känner sig tvingade till att amma, fastän de egentligen inte vill. Därför sa de inget till BVC om att de började ge barnet flaska vid tre veckors ålder, trots väl fungerande amning, bara för att det skulle var "jämställt".


Sånt otroligt utstuderat nonsens! Vad fan har amning med jämställdhet att göra? Amningen är väl ffs till för barnet, inte för föräldrarna! Men nej. Röster höjs för att avskaffa hysterin, plågan och tvånget om att amma.


Inläggen i diskussionsforumet är också, för mig, smått chockerande.


"Jag tycker dock amningen kan göra att kvinnor hamnar i den typiska kvinnofällan att vara hemma länge från karriärslivet. Därför tänker jag bara vara hemma med mitt andra barn i några få dagar sen får min sambo ta över som han så gärna vill. Mammaledigheten för mig var tristess och smått ångestladdat dock vill jag påpeka att det inte handlar om min kärlek till min dotter för den är minst lika stark som för ammande hemmamammor."


...kvinnofälla... karriärslivet... några få dagar... tristess... ångestladdat...


Det här är ord som jag aldrig, aldrig! skulle uttala i samband med att jag pratar om mitt barn. Ångest över att vara hemma med min dotter? Kvinnofälla och vilja komma snabbt ut i karriärslivet? I helvete heller! Mammaledigheten är en lyx, något oumbärligt, något speciellt. Jag ångrar inte en enda dag som jag är hemma.


Så strunta i amningen för att främja jämställdheten? Så fan heller!


Jag skulle kunna skriva mycket mer, men klockan är lite för mycket...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards