Thorn without a rose

Alla inlägg den 10 april 2008

Av rikku - 10 april 2008 20:45

Igår var en väldigt trevlig dag. Jag och Vanja var ute nästan hela dagen och solade, (ja, inte Vanja, utan jag alltså) lekte och umgicks med grannarna. Det är två barnfamiljer som jag har börjat få kontakt med. Båda består av ensamstående (frånskilda) mammor som är bra mycket äldre än mig, men det gör inte mig något, även om det inte är lika givande för Tommy att umgås med dem som för mig.


Familjen Nina består av mamma Nina, döttrarna Evelina, 17 år, Hanna, 14 år, Josefine, 11 år och sonen Adam, 9 år (som jag ännu inte har träffat (vad jag vet)  utan bara hört talas om). Familjen Petra består av mamma Petra, sonen Liam, 10 år och dottern Tyra, 7 år.


Petra och Nina är nästan-kusiner, så att säga. Det vill säga, de är båda kusiner med en kvinna som heter Linda, men på olika sidor. Även om de båda förvisso är väldigt trevliga så känner jag ibland att "så där hoppas jag verkligen inte att jag blir när jag blir äldre". Jag har visserligen bara umgåtts med dem i tre dagar, men vissa saker reagerar man på direkt.


Exempelvis vilka slags ord de använder mot sina barn. Nu kommer jag inte ihåg allt jag reagerade på igår, men "stick och brinn" hördes bland annat. Visst, det kanske är sagt på ett skämtsamt vis, men.. nej, jag tycker inte att det är lämpligt att säga så till sina barn. När barnen försöker få uppmärksamhet så fortsätter föräldrarna (mammorna) bara att prata på med den de pratar med och totalignorerar ungarna! Jösses, vad lack jag skulle ha blivit om någon behandlade mig så.


Nä, så hoppas jag verkligen inte att jag kommer göra mot Vanja när hon blir äldre. Jag vill vara en bra förälder som lyssnar och ägnar tid åt mina barn.


Hur som helst. Grannen Nina bjöd in oss på grillfest igår. Alltså, hon sa till i förrgår att de skulle grilla igår och att vi var välkomna, och det tackade jag med glädje ja till. Det är kul att få ett umgänge och vi har ju tänkt bo här ett tag, så då är det bra att lära känna grannarna. Det var trevligt att grilla, även om mina korvar försvann jäkligt snabbt. Jag vet inte om de tänkte att maten tillhörde alla eller vad, men jag lade på kebabspett till Tommy och korv till mig och korvarna tog alla för sig av. :/ Av nio korvar totalt som jag lade på, fick jag äta tre. Men å andra sidan så frågade jag om jag fick smaka på fläskfilén som de grillade, så det jämnade väl ut sig. (Fast å tredje sidan så hade jag nog inte frågat om jag hade fått ha mina korvar i fred.)


Nåväl. Trevligt var det i alla fall.


Mindre trevligt var det att vällingen tog slut igår kväll. Typiskt nog så verkade det sammanfalla med att Vanja var extra hungrig. Ibland gör jag välling på två deciliter och får slänga hälften, men igår fanns det bara så jag kunde göra på en deciliter och det drack Vanja upp utan problem och ville ha mer. Attans. Eftersom jag fortfarande ammar så var det ju bara att ta till boobisarna, men jag har nog inte så värst mycket mjölk kvar, så hon blev inte mätt på det. :/


Hela natten har jag sprungit upp och ner och försökt amma henne i brist på välling och det har knappast gått bättre än vad det gjorde på kvällen. Vanja vaknade vid 23, 01, 03.30, 05 och 07.40 I vanliga fall sover hon hela natten, vaknar vid fem-tiden, äter lite och somnar om. Så det var ett ganska tydligt budskap att hon var hungrig. Tidigt på morgonen traskade jag och Vanja till ICA för att köpa välling, Drikki och yoghurt. På hemvägen fick hon dricka Drikki (som man kan dricka kall) och hon blev genast mycket nöjdare. Nu på kvällen fick hon för första gången dricka fullkornsvälling eftersom hon har blivit så stor. Det dög det med. :)


På tal om ICA så skickade jag in min ansökan idag. Jag vet inte hur den blev, jag tyckte att den såg lite fattig ut, men det var så länge sen jag skrev en ansökan nu, så jag har tappat stinget lite. Nå, vi får hoppas på det bästa.


Problemet är egentligen att jag inte vet vad det bästa är. Är det bästa verkligen att jag får jobbet? Passar jag verkligen att jobba i butik? Jag som är så anti kunder.. Hm. Nå, det var ju faktiskt fyra år sen jag jobbade med kunder sist och nästan sex år sen jag jobbade med de kunder som var jobbigast. Jag kanske har högre toleransnivå nu. Hur som helst så vore det ekonomiskt bra om jag fick jobbet. Socialt också, antar jag, men det är inget jag känner ett behov av just nu. Jag har ju Öppna förskolan och grannarna nu. Det räcker väl?

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards