Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 20 maj 2008

Fem barn!

Av rikku - 20 maj 2008 20:00

Idag var jag på Öppna förskolan och träffade en "ny" mamma. Hon är nästan lika gammal som jag, bara ett år äldre, men hon har redan fem barn! Häftigt! Alla var pojkar, dessutom. Det måste ju vara lite ovanligt att få så många barn av samma sort.


Jag vill också ha många barn, men fyra är nog lagom för mig. Men det vet man ju förstås aldrig. Kanske kommer man tycka att det räcker med två, kanske är man sugen på fler när man har fyra. Sånt kan man ju inte sia om.


Idag har jag pratat med en gammal klasskamrat som jag inte har sett på tjugo år. Hon flyttade när vi gick i första klass och sen dess har jag inte hört något från henne. Förrens idag. Jag fick hennes MSN-adress av en annan klasskamrat för ett tag sen, men idag var första gången jag såg henne online. Det är väldigt trevligt att prata med gamla klasskamrater och se vad de gör nu för tiden och allt sånt. Jag skulle gärna ha gått på klassåterträffen förra året, men som det var så låg den på det datum jag var beräknad att föda, så det var ju helt uteslutet att man skulle åka 30 mil för den återträffen. För övrigt så var det tydligen bara en i klassen som dök upp. Trist.


Nu är det förresten exakt en vecka kvar tills Vanja fyller år, och jag vet fortfarande inte riktigt hur vi ska göra. Nå, jag har en vecka på mig att fundera och fixa. Som tur är så fyller hon ju år precis efter löning, så vi kommer nog ha råd att köpa allt som vi vill köpa då.


Ekonomin är ett enda stort frågetecken just nu. Vi vet inte riktigt hur mycket pengar Tommy får ut och vi vet definitivt inte hur mycket pengar jag kan tänkas få ut den här månaden. Jag har tagit ut sju dagar i veckan hela maj, så det kommer bli mer än vad jag har fått tidigare, men hur mycket mer, det har vi ingen aning om. Vad vi däremot vet är att vi har mycket utgifter den här månaden också. Jag räknade ut lite snabbt att vi har 16 500 i bara räkningar den här månaden, dock har jag då räknat in att vi ska betala av på bilservicen. Jag vill bli av med den skulden så snart som möjligt, så därför betalar vi mycket mer än vad vi egentligen behöver. Eller ja.. eftersom vi betalade redan första månaden, som var en så kallad "fri" månad, så har vi aldrig fått någon uppgift om hur mycket det är tänkt att vi ska betala per månad. Den här månaden fick vi också 0:- att betala eftersom vi ligger före, men jag föredrar att behålla det på det sättet.


CSN-skulden går rätt bra, för övrigt. Jag har under 30 000:- kvar nu och bör därför ha den avbetald inom 3-4 år. Antagligen närmare 3 år än 4. Det känns också skönt. Hade vi haft en massa pengar över så hade man kunnat betala av den fortare, men samtidigt är det dumt att göra så eftersom räntan inte är särskilt hög på den skulden. Då hade det varit smartare att betala av extra på billånet. Om vi nu hade haft en massa pengar över. Men det lånet tickar på, det också. När väl CSN är borta så kan man ju försöka spara undan de kronorna som skulle ha gått till CSN och sen försöka lägga en större summa på lånet lite nu och då. Men först och främst måste vi få upp vår buffert igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards