Thorn without a rose

Alla inlägg den 22 maj 2008

Av rikku - 22 maj 2008 22:30

Hah! Då har man sett på ännu ett avsnitt av "Lyxfällan" då. Det programmet börjar verkligen bli tjatigt. Det enda som skiljer är egentligen vad folk har bränt pengarna på. Lösningen är alltid densamma. Jag orkade inte ens se klart på programmet idag.


Men programmet har ändå den vanliga effekten. Man känner sig jävligt duktig. Hur man än vrider och vänder på det så har man inte så dålig ekonomi som de i "Lyxfällan" har. Även om vi just nu har lite tajt med pengar, så är det inte på grund av att vi förbrukar lyxartiklar eller är rent av korkade, utan för att vi valde att flytta, köpa ny soffa och lämna in bilen på service. 


Men även om dessa saker dränerade vår buffert totalt, så sitter inte vi bara och ojar oss över vår situation, utan vi gör något åt det. Den här månaden har jag exempelvis tagit ut sju dagar i veckan av föräldrapenningen istället för bara fem, och om jag har räknat rätt som kommer det ge kanske uppåt 8000 i reda pengar.  Därmed har vi råd med avbetalningen på servicen för den här månaden också. Det känns bra att veta att man kan påverka sin ekonomi på det här sättet.


När väl servicen är avbetald så kan vi börja spara pengar igen. Det primära målet är att komma upp i samma summa som vi hade innan vi flyttade och därefter att fördubbla den summan. Det kommer naturligtvis att ta tid, det är inget som händer på en månad eller två (även om det gick fort nog att göra av med pengarna), men jag har tänkt göra upp en handlingsplan för hur mycket vi kan spara och inom hur lång tid vi bör uppnå det primära målet och sedan det sekundära.


Jag har också en önskan om att kunna spara undan en massa pengar och sen gå in på banken och sätta in en större summa pengar, säg 10 000 kronor, på lånet och betala av det fortare. Men det tror jag tyvärr kommer fortsätta att vara enbart en dröm. Hade vi haft en billigare lägenhet så hade det kanske gått, men som det är nu.. Nej, jag tror inte att det går. Men det hade helt klart varit skönt om man hade kunnat göra så.


Jag har inte hört något om jobb på ICA och det är lite synd. Hade jag fått jobb där så hade man kunnat ta de små slantarna från det jobbet och sätta undan. Då hade man kanske kunnat få ihop några tusenlappar till lånet.


Nåväl. Man får väl hitta fler jobb att söka. Jag har ju exempelvis inte ens frågat på Willys och det ligger bara en liten bit längre bort än ICA.


Hur som helst så känner man sig otroligt ekonomisk när man har tittat på "Lyxfällan". Det känns verkligen som att de som söker dit, de är ganska så blåsta på det området. För mig är bara tanken på att ens MÖJLIGEN hamna hos Kronofogden, den är absurd. Det ska aldrig kunna gå så långt. Det finns bara inte i min värld. Men tydligen tänker inte alla så. Uppenbarligen.


Nej, jag är glad att jag är tillsammans med en förnuftig kille, på alla plan. Som jag ser det så kommer vi aldrig att hamna i ekonomiska bekymmer. Möjligtvis att vi inte kommer ha råd att köpa allt vi vill, men vem har det? Eller rättare sagt, vilken normal människa har det? :)


För övrigt så tror jag att det inte är sunt att få allt man vill ha. Det är bra att längta lite också och att få drömma.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards