Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2008

Folk och buffert.

Av rikku - 2 oktober 2008 16:45

Jag har tänkt mycket på pengar, budget, buffert och lån det senaste. Tommy fick löneförhöjning nu i september eftersom han har jobbat ett halvår. Han fick hela 600 kronor i höjning! Det är 100 kronor mer än vad vi hade trott. Ja, naturligtvis är det före skatt, men många bäckar små bidrar alla till en bättre ekonomi.


Vidare så har vi upptäckt att vi inte lägger så mycket pengar på bensin som vi hade räknat med i budgeten. Nästa månad är sista månaden vi betalar för bredbandet till Telia. Eftersom vi har bredband i hyran så är det onödigt att betala till Telia också, så därför har vi sagt upp det. Det ger 300 kronor till.


Idag upptäckte jag att våra försäkringar hos Folksam är lägre än vanligt. Jag ringde och kollade med dem så att det inte var något som hade blivit fel, och det var det som tur inte. Det har tydligen gått ytterligare ett försäkringsår, så nu är bilförsäkringen billigare. Man tackar.


Vi försöker också sänka våra matkostnader tillbaka till de nivåer vi låg på innan. Det går sådär, men sålänge man försöker så har man chans att lyckas. Målet kanske är lite högt satt med tanke på att matpriserna har stigit ganska mycket det senaste, men det kan gå.


I januari kommer vi dessutom få ökade inkomster. Dels så får vi ett barnbidrag till och dels så kommer jag inte kunna ta ut några garantidagar längre utan bara SGI-dagar, vilket kommer ge 2000 kronor mer i månaden, under förutsättning att jag tar ut lika många dagar som nu, och det tror jag att vi kommer göra.


Så med allt detta i åtanke så har jag gjort upp en ny budget. Om våra utgifter inte ökar särskilt mycket (hyran kommer att höjas vid nyår, men hur mycket, det vet vi ju inte) så kommer det innebära att vi istället för att ligga på +/-0, som vi i princip gör nu, så kommer vi att ha möjlighet att börja spara och spendera pengar helt plötsligt.


I dagsläget gör vi varken det ena eller det andra eftersom vi måste få dagarna att räcka.


Det innebär i sin tur att vi äntligen kommer att kunna börja bygga på vår buffert igen. Det här kanske jag redan har sagt, men ändå. Vi vill ha en buffert för två syften:

  • Skydd mot oförutsedda, oväntade och större utgifter.
  • Möjlighet till handpenning när det är dags att köpa hus.

Jag har delat upp buffertmålen i mindre delmål. Första delmålet är att komma upp i 10 000 kronor. Nästa är 15 000, sen 20 000 och därefter det stora målet: 50 000. Det är lättare att spara och ha ett mål att se fram emot om målet är uppnåeligt och det blir det med delmål. Då ser man framstegen istället för hur långt det är till huvudmålet.


Jag pratade med mamma i helgen om buffert. Hon oroade sig för att de svenska bankerna skulle gå i konkurs, så som vissa banker har gjort i USA. Jag sa att det är ganska osannolikt att svenska banker skulle gå i konkurs, och även om de gjorde det så har staten nån garanti så att man får ut sina pengar i alla fall, upp till 250 000. Jag sa också att det är ganska få personer som har 250 000 undansparat på banken (och de som har det är ganska välbeställda överlag), men som vanligt så var mamma tvungen att säga emot. Hon menade på att folk har mer pengar än vad man tror. Jag tror snarare att det är så att hon tror att folk har mer pengar än vad de faktiskt har. Jag känner två personer som har så mycket pengar (och mer därtill). Två. Hur många jag känner som inte har det, det kan jag inte ens räkna.


Nåväl. Mamma var övertygad om att gamla gubbar och kärringar på bingon (såklart) var jätterika. Nå, om de nu har så mycket pengar som mamma vill få det till, då är det antagligen för att de har sparat under hela sin livstid. Mamma kontrade med att hon minsann har levt länge också och hon har inga pengar undansparat på banken.


Då kunde jag inte hålla mig, utan svarade att det helt enkelt berodde på att hon saknar sinne för ekonomi.


Ärligt talat; hon klagar jämt över hur lite pengar de har, men enda anledningen till att de har dåligt med pengar är för att de inte kan hantera dem. Hade de tagit till sig mina råd och tips (och jag har gett dem många) så hade de kunnat spara i alla fall en tusenlapp i månaden. Men det gör de inte och det är deras val.


På forumet däremot, där verkar det vimla av folk som har mycket pengar undanstoppat på banken. Någon ställde en fråga häromdagen om hur stor buffert folk har och flera svarade att de har 1/2-1 miljon i rena besparingar. Men det har jag lite svårt att tro. Eftersom de flesta svarar anonymt så har jag en känsla av att de bara vill låtsas ha massa pengar, fastän de egentligen inte har det. Sådant är lite roande, måste jag säga.


Men nån gång tror jag faktiskt att vi kommer ha så mycket pengar som folk skryter med. Med våra låga löner så har vi det ändå gott ställt och även om vi inte vadar i pengar eller kan köpa kläder varje månad och såna saker så har vi allt vi behöver. Tänk då hur mycket pengar vi kommer ha när jag börjar jobba igen. Gosh.


Men å andra sidan kanske vi inte kommer ha så mycket mer pengar över då. Vi kanske har köpt hus då och lägger in en stor del av pengarna på amortering på lånen. Amortering är ju en sorts sparande också. Men man ska ju inte amortera mer än vad man har råd med, förstås. Det kan vara bättre att amortera mindre per månad och sen lägga in större summor som extra inbetalningar om man är osäker på hur det kommer att gå ihop.


Men allt det här ligger, för vår del, långt in i framtiden. Ja, inte sparandet förstås, det ska vi börja med så snart vi kan, men det andra. Förhoppningsvis kommer marknaden se bättre ut (för vår del) när vi väl börjar titta runt ordentligt efter hus. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards