Thorn without a rose

Alla inlägg den 5 november 2008

Av rikku - 5 november 2008 11:45

Jaha, då var det amerikanska valet äntligen över då. Det har de ju bara tjatat om i tidningarna i över ett år nu.. Men nu är det äntligen över. Obama står som vinnare och jag tänker att för en gångs skull så valde det amerikanska folket rätt. Ja, av de möjligheter som fanns, i alla fall. Obama verkar vara en bättre kandidat än McCain i alla fall och åtminstone jag drar en suck av lättnad att den där hemska kvinnan Palin inte blir vicepresident. Ja, hon är säkert snäll och bra på många sätt, men hennes åsikter är minst sagt skrämmande, tycker jag.


Hur som helst. Grattis USA.


På tal om val så har det varit diskussion på föräldraforumet idag om dagis. Moderaterna har ju kommit med ett förslag om att det borde lagstiftas om att barn högst får vara 40 timmar per vecka på dagis och de ska ha rätt till fem veckors semester. Sen hur folk ska lösa det, det är upp till varje familj, det lägger de sig inte i.


Hrm. Ja, det är ju lätt att sitta och säga att "så här tycker vi att det ska vara, men hur det ska gå till, det är inte vårt problem".


På forumet är det dock en del som tycker att det här är det bästa förslag som någonsin har framlagt och äntligen är det någon som tänker på barnen och såna saker. Jaha, tycker jag, men de som inte har råd då? Varken jag eller Tommy har någon hög lön (på forumet verkar det vara norm att tjäna minst 30-40 000 i månaden.. efter skatt. Or so they say..) och för att barnen ska vara ens MAX 40 timmar i veckan, vilket de här personerna tycker är alldeles för mycket, så måste ju minst en förälder jobba deltid. För att det ska bli ännu mindre så får väl en förälder gå ner till 50% eller nåt.


Har folk råd med detta, menar de? Hur ska de som är ensamstående få ihop det? Min syster är ju ett bra exempel på det. Ensamstående med tre barn, varav ett går på dagis. Hon har lite högre lön än vad Tommy har, men inte mycket. Skulle hon då tvingas gå ner i arbetstid för att dottern inte ska "behöva" vara på dagis mer än 40 timmar i veckan, då skulle jag vilja veta vem som ska betala hennes hyra.


För övrigt, varför ska dagis vara så fruktansvärt och hemskt för barnen? Om det nu är så fruktansvärt och hemskt, då borde man ju inte sätta dem där överhuvudtaget. Då borde minst en förälder sluta jobba helt och hållet för att barnen ska slippa ifrån detta helvete som dagis tydligen ska vara.


Då blir det lätt att försörja familjen..


Nä, korkat förslag, tycker jag, och jag har inte ens kommit in i dagissvängen än. Visst är det fint och bra om barnen kan vara hemma med mamma och pappa så mycket som möjligt (men det försöker nog de flesta eftersträva ändå, utan lag) men det är oerhört korkat att tvinga fram sådant. Om de nu skulle låta förslaget gå igenom, då måste ju föräldrarna få ersättning för förlorad inkomst eller nåt sånt och det tror jag inte att regeringen vill gå med på.


Lika dumt tycker jag att förslaget om att tvinga fram delad föräldraledighet genom lag är. Visst är det jättebra om folk delade mer på föräldraledigheten, men det finns inte alltid möjlighet till det. Det ekonomiska skälet tror jag i och för sig inte på, alltså att familjen inte har "råd" att låta pappan vara föräldraledig för att han tjänar så mycket mer pengar än mamman, men det kan finnas andra orsaker. Exempelvis om den ena parten är arbetslös, då är det ju korkat att den som har ett jobb ska tvingas vara föräldraledig "bara för att".


Vi hade tänkt dela föräldraledigheten, jag och Tommy, men nu blev det inte så eftersom vi flyttade till Alingsås mitt i allt. Han fick jobb här, men jag har inget jobb. Jag har kvar min anställning i Trosa, visserligen, men att pendla 45 mil enkel resa varje dag, det känns inte som ett alternativ. Så då är det ju bättre att Tommy får jobba och jag fortsätter med att vara föräldraledig tills det är dags att sätta barnen på dagis (detta hemska ställe! Att vi kan med! Skäms på oss!)


Sen är det bara att hoppas på att jag får ett jobb då också. Annars kan det bli lite problem, kanske.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards