Thorn without a rose

Alla inlägg den 25 mars 2009

Av rikku - 25 mars 2009 13:30

Idag kan jag sträcka på mig och med all rätt säga att jag har varit otroligt duktig idag. Jag har städat och pysslat och donat och fixat i ordning massvis med saker och det ser väldigt fint ut här hemma just nu. :)


Självklart finns det mer att göra, (när gör det inte det?), men jag är ändå väldigt stolt över förändringen här hemma. Sovrummet, som alltför ofta får stryka på foten när det kommer till städning, är det rum jag har gjort mest i idag. Jag har sorterat papper, slängt skräp, packat upp en kartong som har stått här i flera månader och väntat på att bli uppackad, dammsugit och dammtorkat och gjort det väldigt fint, faktiskt. Jag funderar på att byta gardiner också, men jag vet inte riktigt vilka jag skulle byta till i så fall, så det får vänta ett tag till.


Det står en kartong till här i sovrummet, fylld med böcker, och jag skulle vilja förflytta den någon annanstans. Frågan är bara var jag skulle ställa den. Egentligen vill jag ju packa upp den men vi har ingen plats för fler böcker just nu. Jag skulle behöva en bokhylla till för alla böcker jag har, men å andra sidan så har vi inte plats för någon bokhylla heller.


Besvärligt.


Eventuellt kan jag röja i klädkammaren och försöka få plats med lådan där inne, men ja... vi får se. Jag har lite att fundera på.


Jag ringde till jobbet idag igen. Jag ringde ju förra veckan för att få reda på vad jag får i löneförhöjning i år och snackade med personalchefen. Han skulle snacka med några personer och sen återkomma till mig på onsdagen eller torsdagen. Gjorde han det? Naturligtvis inte. Det hade jag inte räknat med heller. Idag ringde jag upp honom igen, som sagt, och frågade om han hade tagit reda på vilken lön det är jag ska få än, men självklart... han har inte hunnit. Han har ju bara haft en vecka på sig att prata med två personer och sen fatta ett beslut, det är klart att han inte har hunnit det.


*suck*


Jag förväntar mig inte att få någon stor löneförhöjning. Jag vet att jag bara kommer få den minsta höjningen som finns med i avtalet, jag vill bara veta exakt hur många kronor det är. Jag vill kunna meddela Försäkringskassan vilken min nya lön är så jag kan få höjningen registrerad i tid. Annars förlorar jag ju pengar varje månad. Visserligen kanske det bara rör sig om nån hundring i månaden, men alla pengar räknas ju. Varje höjning av inkomsten gör skillnad.


Chefen lovade att ringa upp mig idag, men jag tillåter mig att tvivla på att han kommer göra det. Jag får väl ringa nästa vecka igen, antar jag.

Av rikku - 25 mars 2009 09:45

Åh, vad jag stör mig på alla dessa studenter som kommer och gnäller över att de minsann får mindre pengar än vad Jessica Ritzén får i socialbidrag under sitt experiment. Hur drar de den slutsatsen? Bara för att deras summa är mindre än Jessicas totalsumma? Vad är det som är så svårt att förstå med att socialen betalar hyra, försäkring, a-kassa etc och att man sen får en viss summa utöver det som ska räcka till mat och kläder och allt annat?


Är man student så får man en viss summa och sen kan man planera sina utgifter efter det. Man kan bo hemma, då behöver man inte betala hyra, man kan dela lägenhet, så som jag och Anna gjorde när vi pluggade i Skövde, och då får man ner sina kostnader dramatiskt. Man kan ta ett extrajobb och får på så sätt in mer pengar.


Någon som går på socialbidrag kan inte göra detta. Bor de tillsammans med någon, då får de pengar för halva hyran. Får de ett extrajobb så räknas de pengarna bort ifrån den summa de skulle ha fått, så de får fortfarande leva på samma summa pengar.


Varför är det så svårt att skilja på dessa saker?! Men framför allt, varför verkar "alla" studenter (de studenter som kommenterar Fattigbloggen i alla fall) känna ett behov av att "skryta" med att de minsann har det värre än någon som går på socialbidrag, men inte gnäller de för det (nä, just det, vi märker det...)


Nej, usch, vad det irriterar mig.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards