Thorn without a rose

Alla inlägg den 27 mars 2009

Av rikku - 27 mars 2009 10:00

Jaha. Så vaknade man återigen till ihållande snöfall och snötäckt mark. Det var då ett jäkla väder till att inte kunna bestämma sig! Jag har ingenting emot snö, verkligen inte. Jag tycker att det är jättemysigt med snö och att kunna göra snögubbar och snöbollskrig och allt annat som hör till. MEN! När snön väl har försvunnit och våren gör sitt inträde med blommor och fågelkvitter, då ska snön hålla sig borta. Det ska inte vara vår ena dagen och vinter nästa. Det ska inte kunna växla mellan vår och vinter beroende på vilken dag i veckan det är!


Jag blir så trött, och då ska man ändå komma ihåg att det är inte ens april än! Aprilväder i all ära, men inte behöver man ha det i alla andra månader också?


Nåja. Det försvinner väl det här också.


Hur som helst. Jag är fortfarande inne på mitt dilemma om CSN-lånet, som jag har för mig att jag har nämnt några gånger tidigare:


Betala, eller inte? Om betala, hur mycket?


Ska man försöka betala hela CSN-lånet och sen spara 500 kronor mer i månaden till buffert? Eller ska man försöka spara ihop en så pass stor buffert först att man kan betala hela CSN och ändå ha en stor buffert kvar? Eller ska man göra smärre extrainbetalningar på lånet så att man ändå minskar lånetiden med nåt år?


Det skulle vara väldigt skönt att bli av med lånet. I dagsläget skulle det göra nästan 500 kronor extra i månaden om vi inte hade kvar det lånet. Billånet skulle ge nästan 2000 extra om vi inte hade det, men det är väldigt orealistiskt att satsa på att bli av med det. Jag har dessutom kommit fram till att det inte skulle vara lönsamt (på kort sikt) att lägga motsvarande summa på billånet som vi i så fall skulle lägga ut på att betala hela CSN, för det skulle bara ge 1oo kronor extra i månaden i sänkt ränta och det är det inte riktigt värt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att, när CSN väl är borta, lägga större summor på billånet under förutsättning att vi har en ordentlig buffert undansparad.


Egentligen skulle jag vilja ha det så här:


När (om) vi betalar av CSN så ska vi ha samma summa undansparad till buffert. Alltså; har vi 15 000 kvar på CSN så måste vi ha 30 000 på kontot innan vi betalar. För varje extra inbetalning på lånet vi gör så måste vi också minst ha motsvarande summa undansparad och den summan får aldrig minska. Vi kan alltså inte göra en inbetalning på 30 000, ha 30 000 undansparat och sen nästa månad ta 15 000 av de pengarna till lånet igen. Även om vi i så fall fortfarande har samma summa undansparad som vi lägger på lånet så har ju bufferten i så fall minskat drastiskt och skulle det hända något så är vi praktiskt taget utan buffert då och det vore osmart.


Frågan är dock om detta är realistiska önskedrömmar. Kan vi, med våra låga löner, hoppas på att spara undan sådana summor? Jag tror att vi kan. Inte lätt och inte fort, men jag tror att vi kan. Sålänge Tommy får behålla jobbet så går det, när han blir arbetslös så blir det värre.


Argh! Hur mycket jag än resonerar och önskedrömmer så kommer jag ändå alltid till slut fram till att det inte lär hända något på ett bra tag. Skönt är ändå att veta att för varje månad som går så minskar lånen och det innebär ju att för varje månad som går så är det mindre pengar man behöver spara ihop för att kunna göra en slutbetalning.


Nåja.. man får väl satsa på nästa år..

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards