Thorn without a rose

Alla inlägg den 15 april 2009

Av rikku - 15 april 2009 14:00

Jaaaa! Här kommer det seriösa inlägget! (Hoppas jag..)


Men först; Lukas mår mycket bättre. Han har inte kräkts på hela natten och allt verkar vara tillbaka i gamla gängor igen. Skönt. Själv mår jag också mycket bättre, men det kan också ha att göra med att jag faktiskt sov i natt. Inte hela natten, men bra mycket mer än noll minuter i alla fall.


Nog om oss. Nu ska vi bli seriösa.


Det har varit en del diskussioner angående abort som jag har uppmärksammat. De har fått mig att fundera en del kring ämnet. Själv är jag en sån där som tycker att det är bra att vi har en lag i Sverige som tillåter abort upp till 18:e veckan utan särskilda skäl, men jag har svårt att själv kunna tänka mig att göra det. Jag har inga åsikter om de som väljer att göra abort utan tror på att de fattar ett jättesvårt beslut som ändå är det bästa för dem.


Nå, med det sagt så vill jag ändå fundera på varför folk gör abort, och är det verkligen någon skillnad mellan att göra abort för att det är "fel" kön, fel tidpunkt eller ett sjukt eller skadat barn?


Min egen spontana tanke är att det är fruktansvärt fel att göra abort för att man hellre vill ha en pojke eller flicka och får beskedet om att det är "fel" kön. Att det är "fel" tidpunkt kan betyda så mycket, men rent allmänt känns det som en ganska okej anledning. Visar det sig att barnet är sjukt eller skadat, och då tänker jag på missbildningar i första hand, känns som det skäl som är "mest okej".


Men när jag tittar närmare på mina spontana reaktioner och analyserar dem lite mer, vad beror de egentligen på? Att folk gör abort för att det är fel kön, är det verkligen förkastligt? Är inte det jag reagerar på i själva verket tanken bakom tanken, det vill säga en uppfattning om att män är värda mer än kvinnor, mer än handlingen i sig? Vem kan säga att det inte är för barnets bästa, egentligen? Ponera att barnet, efter att det blivit fött, blir behandlat som en mindre värd människa hela barndomen enbart för att föräldrarna önskade sig ett annat kön. Naturligtvis skulle ett sådant beteende göra dem till dåliga föräldrar och då kan man argumentera att de inte borde skaffa barn överhuvudtaget, men det finns faktiskt inget sätt att förbjuda människor från att skaffa barn, tack och lov. Även om det hade varit "bra" i vissa fall så skulle en sådan lag kunna missbrukas något förfärligt och ett sådant samhälle vill vi inte ha. Definitivt inte.


På vilket sätt skiljer sig abort på grund av kön från abort på grund av fel tidpunkt? Att en människa sätter sin karriär (exempelvis) före ett ofött barn, är det verkligen mer rätt än att andra väljer bort barn på grund av kön? Kvinnor över en viss ålder erbjuds tester för att ta reda på om barnet de bär har någon kromosonrubbning, så som Downs syndrom. Alla vill naturligtvis ha friska barn, men är det mer "rätt" att välja bort barn som är sjuka, missbildade eller lider av någon kromosonrubbning än de som "bara" har fel kön?


I alla utav de här fallen handlar det väl i grund och botten om urval och de blivande föräldrarnas bästa (eller bekvämlighet, om man vill). Eftersom det egentligen bara handlar om en och samma sak, urval, borde väl allas skäl vara lika "giltiga". Att någon väljer att göra abort på grund av att de hellre ville ha en pojke borde vara ett lika giltigt skäl som att någon annan vill göra abort när de får reda på att deras barn är missbildat.


I de diskussioner jag läste var det flera som blev upprörda när någon tyckte att det var mer okej att göra abort om barnet hade exempelvis Downs syndrom. De upprörda rösterna hävdade att bara för att någon är sjuk eller missbildad så betyder det inte att de inte kan vara lyckliga. Men när man diskuterar abort så handlar det väl knappast om barnets potentiella lycka. Det handlar om föräldrarna, föräldrarnas lycka och eventuella möjligheter som ett barn kan hindra eller stå i vägen för. Huruvida barnet kommer att bli lyckligt eller ej kan man aldrig förutsäga och därmed kan det heller inte vara ett argument för att göra abort.



Äsch. Mitt seriösa inlägg blev nog ganska svamligt ändå. Naturligtvis vaknade Lukas efter att jag skrivit de två första meningarna och min koncentration och tankeförmåga har varit något splittrad då jag har fått springa och amma, byta blöja, vyssja och suttit med honom i knät under tiden jag har skrivit detta. *suck* Egentid, vad är det för något?

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards