Thorn without a rose

Alla inlägg under april 2009

Av rikku - 5 april 2009 21:00

Fy fan. Minst sagt. Gårdagen var jättetrevlig och underbar och mysig och allt sånt där positivt som finns. Den här dagen.. den har varit hemsk. Det började med att jag var vaken he-la jäv-la natt-en!


Lukas vaknade vid halv tre. Punkt.


Ja, så kan man sammanfatta det hela. Han vaknade halv tre och somnade inte om. Han var grinig, han var kinkig, han var hungrig, han hade kissat, han behövde rapa, han ville inte ligga i vagnen, han ville inte äta, han ville inte ha nappen, han ville definitivt inte byta blöja, han ville inte ligga i vår säng, han ville inte ligga på min bröstkorg, han ville inte vara i famnen medans jag gick runt... Inget dög!


Ibland lugnade han ner sig lite grann och då försökte jag lägga ner honom i vagnen i alla fall och lade mig optimistiskt i sängen.


I fem sekunder.


Sen var det dags igen. När klockan var sju-halv åtta-nånting, då sa jag åt Tommy att gå upp med barnen, för jag måste få sova lite. Det gjorde han och jag lade mig. Sov gjorde jag väl inte, men jag fick i alla fall ligga ner och vila och det kändes skönt bara det. Vid halv nio var jag tvungen att gå upp eftersom vi skulle iväg till Göteborg idag.


Som ett resultat av den något stökiga natten så har dagen präglats av min enorma trötthet. Dessutom har jag mått konstigt, liksom lite illamående, knasig i magen och en ofantlig huvudvärk. Jag har antagligen inte varit det bästa sällskapet som finns idag. Flera gånger har jag bara krupit ihop på svärmors soffa och blundat, önskat att jag kunde få sova lite. Toppen sällskap..


Utöver detta så har Lukas varit väldigt svår även under dagen. Han skriker mycket, verkar orolig och ledsen. Jag undrar om det kan vara tänder på väg redan? Han grejar mycket i munnen med händerna och han dreglar mycket. Det vore skönt om det vore tänderna. Dels så går det ju över, i alla fall tills nästa gång det kommer tänder, och dels så får det sin förklaring till varför han är så här.


Annars kanske det bara är så att han växer mycket. Sånt kan ju också göra ont.


Jag vet i alla fall vad mamma skulle säga om jag sa detta till henne. Hon skulle genast anta att han har fått kolik och säga att jag måste skaffa droppar till honom. *suck* Jag har visserligen aldrig haft ett kolikbarn, men jag är rätt så säker på att jag skulle märka det direkt om Lukas skulle få kolik. Utifrån det jag har läst om kolik så lär det vara svårt att undgå att märka och jag är säker på min sak. Lukas har inte kolik.


Nu ska jag snart ta och avsluta den här helvetesdagen och hoppas på att jag får sova bättre i natt.

Av rikku - 4 april 2009 22:45

Det här måste vi göra fler gånger! Idag gick vi upp tidigt, som vanligt när barnen får bestämma, och eftersom det var så fint väder så åkte vi iväg till Nolhagaparken. Det finns en slinga där man kan gå, men den är ganska lång. Hur som helst så började vi gå där. Vi var där före tio och även om solen lyste så var det inte särskilt varmt än. Luften var frisk att andas och fåglarna sjöng runtomkring. I övrigt så var det tyst. Det var inte många människor ute vid den tiden på en lördagsmorgon, antagligen av förklarliga skäl. Vid ett tillfälle stannade jag och blundade, lyssnade på fågelsången och glömde för ett ögonblick bort att jag befann mig i en stad. I parken dämpades alla ljud från omvärlden och för ett tag kunde jag låtsas att jag befann mig i en skog långt bort från allt vad bilar, hus, människor och civilisation heter.


Jag hade Lukas i bärselen och Vanja sprang fritt. Det var nog nyttigt för oss allihop, det här. Slingan i parken är som sagt lång, men väldigt fin. Vi gick inte hela vägen utan vände om efter ett tag. Vanja började vid det laget bli ganska trött och lite gnällig, men det var inte så konstigt. Vi var ändå ute och gick i en timme, så sista biten fick Tommy bära henne, då orkade hon inte mer.


Det är antagligen väldigt kallt fortfarande på nätterna. När vi anlände till parken så upptäckte vi till vår förvåning att det droppade om träden, så mycket att det faktiskt såg ut som att det regnade på sina ställen. Även på marken märktes köldens grepp. När vårsolen skänkte dagen sina strålar började marken tina upp och stilla steg röken från trädens rötter. Det var mäktigt att se.


Jag har fått mycket övning i att ha bärselen nu, så jag tror att det kommer gå galant på tisdag när jag ska hem till min syster. Det enda jag funderar på är var tusan jag ska lägga Lukas när vi väl är där. Men det ordnar vi nog på något sätt. Det ska bli kul att träffa alla, måste jag säga. Weronica har jag inte sett sen.. ja när då? Högstadiet? Nej, jag såg henne nån gång på Statt, vill jag minnas. Nåja. Hur som helst så är det många år sen.


På forumet pratade de idag om vad en arbetsgivare skulle få reda på om de googlade på personerna de tänkte anställa. Jag blev nyfiken och googlade genast på mitt eget namn. Vilken besvikelse. Inget på de första tio sidorna i alla fall handlade om mig. Så jag skulle tro att en arbetsgivare som ville googla på mig skulle bli besviken.


Däremot fick jag läsa en artikel om en tant, min namne såklart, som hade en antikaffär i Göteborg och som skulle stänga butiken. Hon verkade vara en rar tant. Sen fick jag också veta att en annan namne ger ut dikter. Det skulle jag också vilja göra. Men tyvärr är det många, många år sen jag skrev en dikt senast.


Lycka är ingen bra inspiration för mig.

Av rikku - 3 april 2009 21:30

Hihi, idag har jag och Vanja gjort chokladbollar. Nåja, mest jag, men Vanja har hjälp till. Ja, på sätt och vis i alla fall. =) Men det viktiga är ju inte hur mycket hon faktiskt hjälper till, utan att vi gör något roligt tillsammans. Provsmaka var hon i alla fall väldigt duktig på, och rulla bollarna i socker klarade hon också galant. Så nu står det en tallrik chokladbollar i kylskåpet och blir nallade av. Jag tycks inte kunna hålla mig ifrån att äta dem lite nu och då. :]


Annars så har vi varit ute och lekt idag. (Det var vi igår också, men det glömde jag att skriva om eftersom jag var så upprörd över "Lyxfällan"). Jag har börjat bära Lukas i bärselen eftersom jag måste vänja mig vid den innan tisdag, då jag ska åka själv med barnen till syrran. Både igår och idag tog jag alltså Lukas i selen och Vanja fick gå med sin dockvagn. Det tyckte hon var roligt! Igår gick vi på en promenad och hamnade på en lekplats där två kvinnor och en hög med barn uppehöll sig.


Självklart styrde jag stegen mot dem och tog tillfället i akt att prata lite med andra vuxna (andra än min mor och min syster). Vanja var lite blyg i början, men lekte sen med de andra barnen.


Det visade sig att de två kvinnorna var dagbarnmammor och barnen var deras dagbarn (förutom ett, som var den ena kvinnans eget barn). När jag fick höra det nämnde jag att jag hade blivit uppringd av en kvinna på barnomsorgen och blivit erbjuden en plats hos en dagbarnmamma på min gata. Döm min förvåning när den ena kvinnan, Lotta, talade om att hon var den dagbarnmamman!


Spännande. Hon verkade trevlig, men vi ska inte ha någon plats förrens nästa år, när jag inte är föräldraledig längre.


Efter en stund så skulle dagbarnmammorna bege sig hemåt åt vardera håll och eftersom Lotta bor på min gata så frågade jag om vi fick göra sällskap, och det fick vi naturligtvis. På så sätt fick jag reda på vilket hus som är hennes och kan spana in det lite mer framöver. Dagbarnmamma känns nog som ett bättre alternativ för oss än dagis. Fast egentligen är det nog ingen större skillnad utöver storleken på gruppen.


Nåväl. Idag promenerade vi ingenstans utan var bara ute på gården och lekte. En pappa som bor här var ute med sin dotter, Buffy, som är ungefär lika gammal som Vanja. (Ja, hon är döpt efter Buffy - The vampire slayer. Jag har frågat). De gungade och naturligtvis ville Vanja också gunga bara för det. Hon är inne i en period då hon gärna vill göra just det som någon annan gör. När Buffy hade gungat klart och Vanja fick ta gungan, ja, då ville Vanja såklart åka rutchkana istället, för det gjorde ju Buffy... Hur som helst. Buffy och hennes pappa, (som jag inte kommer ihåg vad han heter, men namnet "Stefan" vill poppa upp i huvudet och det är antagligen fel) var inte ute så länge. När de gick in så åkte Vanja rutchkana hur många gånger som helst och hon hade jättekul. Hon har lärt sig hur man klättrar upp nu, så jag behöver inte längre lyfta upp henne, vilket är en klar fördel när jag har Lukas i bärselen.


Det känns bra att vi har varit ute mycket de senaste dagarna. Det känns som att det är bra för barnen. Lukas sover som en stock i bärselen och bara det är ju ganska skönt. =)

Av rikku - 3 april 2009 11:45

Åh, herregud. Jag tittade på "Lyxfällan" igår och jag blev både full i skratt samtidigt som jag stirrade klentrogen på TVn. Menade de verkligen allvar? Sade de verkligen det jag tror att de sade? Men jo, det gjorde de.


Vad var det som hände då? Jo, de pratade om vad barn kostar. Gårdagens deltagare i "Lyxfällan" hade två barn och ett tredje på väg. "Lyxfällans" programledare menade på att paret inte hade koll på vad det kostar att ha barn, så de gav dem en lektion i det. Nog för att vi tidigare har reagerat på hur de räknar i "Lyxfällan", men det här tog nog priset! Tre barn menade de skulle kosta 14 500 kronor.. i månaden!


Hur de kom fram till den summan? Ja du.. de räknade in såna här vanliga saker som mat, blöjor, kläder och så vidare. Jag tror till och med de räknade in fickpeng, faktiskt. Nå, det är ändå saker man kan gå med på. Men sen.. inköp av nya möbler gick in under vad ett barn kostar. Hyra, eftersom man "måste" ha större boende och det kostar naturligtvis. Men värst av allt.. Förlorad inkomst räknades också med. Som en utgift! Hur tänker man då?


När jag gör upp en budget och räknar på vad vi måste lägga ut för pengar, inte fan räknar jag med de pengar jag inte får. Om jag skulle räkna in de pengar jag "förlorar" på att vara mammaledig, vilket är ungefär 5000 kronor, då skulle vår budget spricka direkt. Det skulle innebära att istället för 13 000 så skulle vi behöva 18 000. Då har vi plötsligt inga pengar till mat. Vad ska man göra med de pengarna, för övrigt? Om man räknar med att barnet kostar så mycket, vart ska de pengarna gå? Vad ska de läggas på?


Nä, allvarligt talat. Jag, som inte ens är utbildad ekonom, jag skulle nog kunna göra en bättre uträkning än vad de gjorde, som dessutom var bättre förankrad i verkligheten. Inte fan kostar våra ungar flera tusen i månaden.

Av rikku - 1 april 2009 09:30

Idag har Vanja bajsat för första gången på toaletten! Duktiga tjejen! Det hela började med att hon talade om på sitt eget vis att hon skulle bajsa (Nej, inte Nana bassa. Inte nu.) så jag frågade om hon ville sitta på pottan. Det ville hon såklart inte, utan hon sprang iväg. Då frågade jag istället om hon ville sitta på toaletten och det var tydligen lite mer intressant, för jag fick ta av henne blöjan och sätta ner henne på toaletten och hålla henne. Då hände det! Hon bajsade och deklarerade sen att hon var färdig.


Duktiga lilla tjej! Jag hade inte trott att hon faktiskt skulle göra något för det har hänt många gånger tidigare att vi har satt henne på pottan och då har det aldrig skett något. Men nu var det tydligen dags. :) Det verkar som att vi får skaffa en toalettinsats istället för pottan. Syster-yster sa att hon har en vi kan få, så vi får väl ta med den nån gång när vi är på besök. Dock inte nästa vecka när jag ska dit med barnen, för det känns lite besvärligt att släpa med sig den och barnen själv på tåget.


Nog om toalettmiraklet. :)


Om en och en halv timme ska jag till BVC på föräldraträff. Jag vet inte riktigt vad den kommer att gå ut på, men det får vi väl se. Det verkar inte vara samma som i Vagnhärad i alla fall med babymassage, utan mer information av något slag. Hoppas att det inte är något som utesluter Vanja bara, utan att hon också kan vara där. Men de vet ju om att jag har två barn, så då borde jag ha fått någon information om jag inte kunde ta med Vanja, tycker jag. Dessutom har jag ingenstans att lämna henne, så får inte hon vara med så är ju inte jag med heller.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards