Thorn without a rose

Alla inlägg den 8 maj 2009

Av rikku - 8 maj 2009 21:00

Nu är det ju i och för sig ganska lång tid kvar tills det är dags för våra barn att börja skolan, men ändå. Det är mycket prat om att skolan har blivit mycket sämre på senare år. Exakt hur lång tid tillbaka som åsyftas har jag inte fått någon klarhet i, men många sällar sig till devisen "det var bättre förr".


Om jag jämför hur det var när jag gick i skolan och hur det, troligtvis, ser ut idag så finns det självklart en massa skillnader. Till en början med så används datorer otroligt mycket mer i skolorna nu än då. När jag gick i låg- och mellanstadiet så existerade det inga datorer på skolan. I högstadiet installerade de precis ett antal datorer i uppehållsrummet som man fick låna hur man ville, men det var naturligtvis bara killarna som gick dit. Att som tjej ens försöka sig på att låna en dator.. nej, tack. Killarna var läskiga på den tiden. :)


Det sägs att fler och fler elever inte klarar av det mest grundläggande ens efter nioårig skolgång; det vill säga grundläggande mattekunskaper, läsa och skriva och, värst av allt (säger språkpolisen Linnéa), stava.


Kan detta ha något att göra med datoriseringen av skolan? Numera verkar alla ha en egen dator (till skolarbetet, påstås det) och väldigt liten del av undervisningen går till på det gamla hederliga sättet. Stavning verkar vara sekundärt, det är viktigare att barnen skriver som de vill än att de stavar det de vill säga rätt. Jag är helt för kreativitet och skaparglädje, men varför skulle rättstavning sabotera kreativiteten? Dessutom har jag hört talas om, via föräldraforumet, såklart, att inte ens lärarna kan stava längre. Föräldrarna får hem lappar och informationsblad med hur mycket stavfel som helst. Vad är det egentligen som händer i skolorna?


En annan sak som jag har pratat med min kompis Yenny om (som har utbildat sig till lärare) är den här fokusen på elevernas rättigheter. Eleverna har rätt till ditten och datten och de ska vara med och bestämma överallt. Varför då?? Medbestämmanderätt i all ära, men vad fan vet elever, egentligen? Varför ska de vara med och bestämma till höger och vänster om saker de inte förstår sig på? Allvarligt talat! Eleverna är i skolan för att lära sig saker av lärarna. Punkt slut. Svårare än så är det inte.


Sen är det ju det här med mobiltelefoner också. Numera får ju ungarna egna mobiler ta mig fan innan de börjar dagis. Det är ju sjukt! Dessa mobiler ska de naturligtvis ha med sig in i klassrummen och de ska självklart sitta och fippla med dem under lektionstid. Skicka sms, kolla ringsignaler, filma, lyssna på musik, visa upp sina coola finesser för klasskamraterna... Vem förväntar sig att de ska lära sig något då? Seriöst? Inte får lärarna ta ifrån eleverna mobilerna heller, för då blir eleverna kränkta. Jag förutsätter att de inte får slänga ut elever från lektionerna heller.


Allvarligt talat så verkar de största problemen i skolorna vara att lärarnas händer är bakbundna. De får inte göra något. De ska sitta och lirka med eleverna och tigga och be om att få hålla i lektionen med så få störningar som möjligt. För fan, "på min tid" så var det inget snack om den saken, i alla fall inte med mina bra lärare. Då var det antingen eller som gällde. Antingen hängde man med på lektionen, lyssnade på läraren och gjorde de uppgifter som läraren sa åt en att göra, eller också åkte man ut. Alla visste vad som gällde och det var sällan några allvarliga störningar på våra lektioner. De enda som verkligen sabbade lektioner var ett par bröder vi hade i klassen. Usch. De var förjäkliga. Jag har hört att i alla fall en av dem åkte i fängelse sen. Förvånar mig inte ett dugg.


Men det var en parantes.


Nå. Grundproblemet i skolan verkar vara att lärarna har för lite att säga till om. Om de fick ryta i vid störningar och konfiskera mobiler, mp3-spelare och andra leksaker och slänga ut störande elever som vägrar följa reglerna, då skulle nog mycket ordna upp sig självt. Om läraren kunde ägna lektionen åt att lära ut något istället för att försöka få folk att inte sitta så mycket med mobiler och spelare, då kanske ungarna faktiskt skulle lära sig något.


När det gäller mina barn så tror jag faktiskt inte att de kommer ha några problem med att lära sig läsa, skriva och räkna. Den kunskapen kommer de nog få hemifrån. Men jag får väl återkomma om 4-5 år om det. :)

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards