Thorn without a rose

Alla inlägg den 27 maj 2009

Av rikku - 27 maj 2009 13:30

Hurra för lilla Vanja! Idag fyller Vanja två hela år. Lilla tjejen blir stor! Hittills har dagen varit jättebra. Vanja är för liten för att förstå vad "fylla år" betyder och därför har hon garanterat inte gått och väntat på att dagen ska komma, men det har däremot jag gjort! Jag har varit löjligt spänd av förväntan. Igår när jag gick och lade mig så ville jag somna så fort som möjligt så att det kunde bli dag snart! :D


Tommy köpte en rutschkana och en bil med en flicka i söndags och jag var iväg i måndags (med båda barnen) och handlade lite småpresenter. Rutschkanan kostade 350 spänn och det är ju ganska mycket pengar, särskilt för en sådan liten, men vi tyckte ändå att vi skulle köpa lite smågrejer så hon fick många paket. Igår kväll slog jag in alla paket, utom rutschkanan som var alldeles för stor, och det blev en nätt liten hög. Med förtjusning tänkte jag på hur glad Vanja skulle bli när hon fick paketen och det kändes som att morgondagen aldrig skulle komma. Hihi, precis som när man var liten och väntade på något roligt. :)


När morgonen kom så gjorde jag i ordning ett fat med mjölk, giffel och muffin. Ja, och paket, naturligtvis. Sen öppnade vi försiktigt dörren och gick in och började sjunga "Ja, må hon leva". Vanjas reaktion var rolig. Först när hon såg (och hörde) oss så vred och vände hon på sig och sa "neeeeej". Sen, när hon fick syn på fatet med mjölk och paket, då ändrade hon sig tvärt. Mjölken slet hon fort till sig och drack ljudligt av. Sen åt hon lite giffel och därefter vände hon uppmärksamheten till paketen. Vi fick hjälpa henne lite med att öppna paketen, men hon gjorde det riktigt bra, tycker jag.


Roliga reaktioner på paketen:


*När hon öppnade paketet med en liten kissekatt så fick hon fram ändan först och utropade "fanten!", det vill säga "elefanten". Men så snart hon fick fram hela katten så blev det genast ändrat till "kissen!".

*När hon öppnade paketet med Nasse så det första hon gjorde med Nasse var att krama och pussa honom.


Men det bästa sparades naturligtvis till sist. När hon hade öppnat alla paket (hon satt kvar i sängen och öppnade dem alla) så bar Tommy in rutschkanan. Då blev det fart på Vanja. Hon kunde inte komma ur sängen fort nog, så extatisk blev hon. Det var utan tvivel den bästa present någonsin. Hela morgonen har hon åkt rutschkana. När inte hon har åkt, då har något gosedjur fått åka istället. Sötunge. :)


Hela förmiddagen har hon varit nöjd och glad och det känns skönt. De senaste dagarna har varit lite griniga, antagligen för att hon inte mått så bra. Hon är lite förkyld och har varit tvärtemot de senaste dagarna. Lite påfrestande, får jag lov att säga. Särskilt jobbigt har det varit vid maten då hon har vägrat äta, bara för att. Hon bestämmer sig för att hon är "mätt" innan vi ens har börjat äta. Löjligt, såklart, men man kan ju inte tvinga henne att äta. Det enda jag kan göra är att sitta kvar med henne och försöka förmå henne att äta. Det har inte gått så där jättebra, men jag har försökt i alla fall.


Strax innan det var dags för henne att sova så badade jag Lukas. Naturligtvis ville hon också bada då och det fick hon, efter att jag hade badat klart Lukas. Hon satt så länge i badet att hennes händer och fötter var alldeles ihopskrumpna! =) Det är kul att hon gillar att bada. Det hade varit jobbigt om hon hade hatat det. Lukas är inte så förtjust i det än, men det bättrar sig nog, tror jag. Det gjorde det för Vanja. :)


Till helgen kommer det folk för att gratta Vanja. Det blir roligt och jag ser fram emot det också. Barnen skulle fylla år oftare, tycker jag. ;) Det är ju så kul när de fyller år!

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards