Thorn without a rose

Alla inlägg den 3 januari 2010

Av rikku - 3 januari 2010 20:00

Idag har jag suttit och räknat, igen, på inkomster och utgifter för detta år. Fram till maj är det rätt lätt att räkna eftersom jag har föräldrapenning tills dess, om jag inte börjar jobba tidigare, förstås. Därför vet jag ju exakt vad jag kommer tjäna, åtminstone. Tommys lön kan jag beräkna rätt bra också fram till mars. Fram till juni kan jag gissa rätt bra på vad han bör tjäna som minst, men det kan ju givetvis bli mycket bättre. Det gör ju inget, med tanke på min budget. Budgeten är naturligtvis tänkt att vara så korrekt som möjligt, men inkomsterna ska inte bli mindre än beräknat, men det är ju ett plus om de blir större.


Sen blir det svårt, tycker jag. Det är ju tänkt att jag ska jobba från maj och framåt, om inte tidigare, men maj är vad vi har räknat på. Men jag har ingen aning om vad jag kan tänkas tjäna då ju! Hur många procent kommer jag jobba? Kommer jag ens hitta ett jobb överhuvudtaget? Vad, jag säger vad, kan jag tänkas få i lön?


Jag vill ju absolut inte räkna på för hög inkomst, men hur ska jag kunna veta vad som kan tänkas vara "för hög"? Jag chansade på 7000 och hoppas att jag inte har tagit i i överkant och så har jag även räknat på att Tommy är arbetslös från juli och framåt. Jag vågar inte chansa på att han får fast jobb på Manpower, vi såg ju hur Adecco gjorde. Så snart han hade jobbat i sex månader så fick han gå. Jag räknar på att Manpower gör likadant och gör de inte det så blir det ju en positiv överraskning för oss.


Det innebär att jag har räknat på att vår inkomst från och med juli kommer vara totalt 19700. Nå, beroende på vad dagis nu kan kosta så tror jag att vi kommer klara av det också. Kul blir det ju inte och sparande blir det nog sparsamt med (haha) men går, det gör det.


Om jag skulle få ett jobb som ger mer än 7000 kronor i månaden och Tommy inte blir arbetslös.. ja, då finns det ingen hejd på hur mycket vi kan spara. För att kunna betala av alla våra skulder behöver vi spara undan 64000. Det låter mycket när man säger det så, men jag har gett min fan på att vi s-k-a klara det.


Allvarligt talat; låter det som att jag tar mig vatten över huvudet, eller tror ni att det kan gå? Vi är ju absolut inga höginkomsttagare, och lär nog aldrig bli heller, men jag är säker på att om man bara vill, och försöker, spara, så kan man också det. Ibland undrar jag hur folk gör för att inte lyckas spara när nu vi, som har så pass låga inkomster ändå (jag har just nu 5000 kr i månaden) kan spara nästan varje månad.


Det känns verkligen som att det här året, 2010, kommer att bli vårt år, ekonomiskt sett. Förhoppningsvis kommer vi ha två löner under åtminstone halva året och det borde visa sig på sparkontona. Jag hoppas så att vi ska kunna betala av våra lån i år. Det, om något, kommer göra skillnad i vår ekonomi.


Min gissning är att detta kommer bli ett återkommande tema i mina inlägg. :) Men det är för att det intresserar mig så mycket.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards