Thorn without a rose

Alla inlägg den 11 januari 2010

Av rikku - 11 januari 2010 13:00

Jag har här på min sida reklam från min bank, det vill säga Swedbank, där de uppmanar att man ska boka "ekonomikollen" för att gå igenom ekonomin. Jag vill gärna gå igenom min ekonomi. Jag gör det mer eller mindre dagligen. Men naturligtvis ser jag gärna att en expert också går igenom ekonomin. Problemet är bara att det inte känns som att de "går igenom" ekonomin med en på ekonomikollen. De tittar efter vad man har på kontona och ställer några små frågor och sen försöker de få en att börja spara i aktier och fonder. That's about it. Kanske är det så för att det inte finns så mycket att säga om vår ekonomi? Kanske har de inte så mycket mer att tillägga eftersom jag har så bra koll själv?


Ja, jag vet inte. Jag tycker kanske att jag har bra koll, för att vara en lekman, men visst borde någon som är utbildad och som jobbar med ekonomi har bättre koll och mer att säga till om? Det är vad jag tycker i alla fall.


Jag skulle nästan vilja ha en egen privat ekonom här hemma att sitta och bolla mina tankar med. Tommy bryr sig inte så där jättemycket (jo, han bryr sig, men orkar inte älta samma siffror varje dag med mig) och det är svårt att hitta någon annan att prata med om vår ekonomi.


Jag får väl helt enkelt bli schizofren och prata med mig själv. :)


Nä, men allvarligt. Jag gör ju nya budgetar hela tiden, går igenom de jag har, ändrar lite siffror här och där, planerar inför olika scenarion och bollar med siffror och leker tankelekar med orden "tänk om".


Jag har kanske nämnt nån gång att jag har som mål med det här året att bli skuldfri. Det är ett mål som kräver ganska mycket pengar. Skulden minskar med cirka 22-23000 automatiskt och jag vet ju att om vi inte skulle lyckas med min målsättning i år, så lär vi definitivt klara av det nästa år. Så det är ju egentligen ingen större brådska, men det är ändå vad jag vill uppnå, ekonomiskt sett, med det här året.


För att lyckas med målsättningen krävs i alla fall 64000 kronor undansparat, helst lite till, för man vill ju inte stå helt utan buffert. För att komma upp i en sådan stor summa på bara ett år så krävs det ett kraftigt sparande. För att kunna spara så mycket som vi skulle behöva så krävs det att vi har en sammanlagd inkomst på minst 24000 kronor. Efter skatt, naturligtvis.


Det låter kanske som enkelt, med tanke på att vi ändå är två vuxna som ska ha inkomster, men om man sen betänker att jag, för närvarande i alla fall, har en föräldrapenning där jag får ut 5000 kronor i månaden, ibland mindre, så blir det genast lite svårare. Men jag hoppas ju på att få ett jobb så småningom här som väger upp min, för närvarande, låga inkomst.


Nästa problem då. Tommys inkomst. Än så länge har vi inte fått en full lön från Manpower, men jag tror att den kommer bli bra. Inte några 19000, visserligen, men ändå en bra lön. Men problemet där (för problemet är ju inte att vi tror att han kommer få en bra lön) är att vi inte vet hur länge han får vara anställd. Kommer han ha en anställning efter de första tre månaderna? Kommer han ha en anställning efter sex månader? Vi vet ju inte. Om han inte får vara kvar och bli fast anställd, då är vi ju tillbaka på a-kassa och då blir det mer eller mindre omöjligt att nå målen.


Men nu hoppar vi lite fram i tiden istället. Vi förutsätter för ett tag att vi klarar målen och faktiskt blir skuldfria i år. Det skulle i så fall innebära att vi kan spara runt 2500 kronor mer i månaden, och förhoppningsvis får vi också högre inkomster allt eftersom och kanske kan spara ännu mer än så. Bara att kunna spara 2500 kronor i månaden är ju stort, och att då tänka att vi kommer kunna spara det utöver det vi försöker göra nu, det är gigantiskt. Nästan så att man inte ens kan tänka på det, för det känns så orimligt. Men jag har tänkt många orimliga tankar tidigare, och jag stoppar mig inte nu heller. :)


Då känns helt plötsligt inte ett eget hus alltför långt borta längre. Det vore minst sagt underbart.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards