Thorn without a rose

Alla inlägg den 8 februari 2010

Av rikku - 8 februari 2010 19:30

Idag ringde en kille från Manpower och sökte Tommy. Det var naturligtvis om ett jobb som både han och jag har sökt (trots att jag egentligen inte kvalificerar mig för det. Eller ja, kvalificerar mig för jobbet gör jag ju, men de vill att man ska ha körkort för att kunna byta arbetsplats snabbt).


Nu var ju Tommy på jobbet när killen ringde och han blev lite förvånad för han visste inte att Tommy var ute på "uppdrag" som de kallar det. (Låter lite som ett spionjobb.. "ute på uppdrag"). Det kändes också som att han drog öronen åt sig när han fick höra att han jobbade, men han sa i alla fall att Tommy fick snacka med Manpower i Göteborg om de kunde göra en överflyttning, så skulle de se om de kunde anställa Tommy istället.


Här passade jag naturligtvis på att tala om att jag också hade sökt samma jobb. Det visste han tydligen inte om, men han kollade på mitt CV också. Han ställde lite frågor om vad jag hade jobbat med tidigare och jag talade om precis allt. Han lät lite imponerad när jag sa att jag var svetsare (ungefär som att "va, kan tjejer svetsa?") och även om han ansåg att min brist på körkort var ett problem (de ville helst bara anställa folk med körkort fick jag höra. Precis vad jag har misstänkt ett tag.) så hade han ändå ett eventuellt jobb som skulle komma ut i mars, april nån gång som han kunde ha mig i åtanke för. Det lät jättebra, tyckte jag. Tur att man kunde passa på att göra lite reklam för sig själv när han ändå var på tråden.


Direkt efter så ringde jag naturligtvis upp Tommy så att han kunde ringa till kontoret i Göteborg om förflyttning, men där fick han till svar att de förflyttar inte folk. Vill han jobba åt Manpower Alingsås så får han söka där som om han sökte ett helt nytt jobb. Det är tydligen inte ett företag, utan typ franchising. Nå, så Tommy var tvungen att prata direkt med den här killen som ringde hem till oss. Tror ni jag kom ihåg vad han hette? Nä, självklart inte. Nummerpresentatören då? Nä, det funkar inte heller, för vår telefon sparar inte nummer på samtal som besvaras. Det är bara om man missat samtalet som man kan se vilket nummer det är. Mycket dåligt.


Nå, jag fick sätta igång och jaga rätt på killen. Jag ringde flera olika nummer till Manpower för att hitta honom. Eftersom han hade gjort en notering på mitt CV så ansåg jag att det borde gå att spåra honom. Efter flera olika samtal så fick jag ett namn och ett nummer som jag kunde ge Tommy. Killen jag snackade med som hittade namnet och numret sa att OM det skulle vara så att det inte var rätt kille så borde den killen kunna hjälpa Tommy i alla fall. Jag tackade för hjälpen och ringde upp Tommy. Igen.


Nu är tydligen läget så här:


Manpower Alingsås vill inte "sno" folk från Manpower Göteborg och absolut inte från deras kund, där Tommy jobbar. Men! De ska snacka sig samman, han i Alingsås och Tommys chef i Göteborg och hitta en lösning som passar alla. För Tommys del (och min, såklart) så skulle det naturligtvis vara mycket bättre om han fick jobba här i närheten, vilket killen i Alingsås naturligtvis insåg.


Om Tommy inte har fått höra något under veckan så ska han ringa upp Alingsås-killen. Så vi får hålla tummarna.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards