Thorn without a rose

Alla inlägg den 3 mars 2010

Av rikku - 3 mars 2010 20:45

Jag läste en debattartikel i Aftonbladet idag (http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article6710116.ab) som jag inte fattar ett jota av. Rubriken löd "bidrag gör unga passiva" och under det stod det "Nödvändigt att reformera sjukförsäkringen: För höga minilöner och skatter stänger ute unga från arbetsmarknaden."


En sådan lockande text kan man ju inte låta bli att läsa. Man måste bara ta reda på vad det handlar om, särskilt det där med "för höga minilöner".


Men jag blev besviken. Jag förstod inget av vad författarna ville ha sagt med sin text och ingenstans förklarade de på vilket sätt "för höga" minimilöner hindrar ungdomar från att få jobb. Jag fattar inte! För det första så är knappast minimilönerna "för höga". Jag vet, jag har haft minimilön. Den blir man absolut inte fet av. På vilket sätt skulle en sänkt lön ge ungdomar mer jobb? Antingen behöver företaget anställa, eller ej. Antingen anställer företaget en ungdom, eller en lite äldre vuxen. Lönen blir väl densamma, antar jag. Möjligtvis kanske den blir något högre för den person som är några år äldre om han eller hon har gedigen yrkeserfarenhet. Hur detta hindrar en ungdom från att få jobb, förstår jag inte.


Inte heller förstår jag hur "höga skatter" står i vägen för ungdomar. Antingen syftar de på skatterna som vi medborgare betalar in av vår lön, eller också syftar de på arbetsgivaravgifter, är min gissning. Om vi tar den senare först så förstår jag fortfarande ingenting. Arbetsgivaravgifterna skiljer sig väl knappast från den ena personen till den andra? Den anställde kostar väl företaget lika mycket, oavsett om han eller hon är en ungdom eller ej. Nå, det var väl inte riktigt sant eftersom regeringen har sänkt arbetsgivaravgifterna för ungdomar, så det är marginellt billigare för en arbetsgivare att anställa en ungdom. Fortfarande; vad hindrar den unge från att få jobb i detta?


Om det skulle handla om skatterna vi själva betalar in, då är det otroligt ologiskt i mina ögon. Hur mycket eller hur litet jag har kvar av lönen har väl inte arbetsgivaren med att göra överhuvudtaget, alltså kan det omöjligt påverka huruvida jag får ett jobb eller ej.


Aaargh! Jag blir galen! Jag förstår verkligen inte politikersnack! Finns det någon vänlig själ där ute som kan upplysa mig om vad det här egentligen handlar om?

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards