Thorn without a rose

Alla inlägg den 5 mars 2010

Av rikku - 5 mars 2010 12:15

Herregud, nu kan man snart inte ens rikta ögonen någonstans utan att höra talas om ROT- och RUT-avdrag. Det diskuteras livligt både i TV, tidningar och på internet. Jag vet, trots detta, inte så förfärligt mycket om det, men jag försöker bilda mig en åsikt om det.


Okej, som jag har förstått det så är ROT ett avdrag för byggsektorn, typ. Om man vill bygga om sitt hus, uppföra en altan, renovera badrummet och liknande så får man göra avdrag för att man anlitar en hantverkare som gör detta. Visst, det är ju bra. I alla fall för de som vill använda avdraget, för det tjänar de ju på, och det kanske inte är så många som kan renovera sitt badrum själv. (Vad staten tjänar på det hela undgår mig, faktiskt, men det sägs att det ska vara för att ge branchen ett uppsving under lågkonjuktur. Huruvida det är sant eller ej, vet jag inte).


Sen har vi det omdiskuterade RUT-avdraget. Avdrag för "hushållsnära tjänster". Regeringen säger att det är för att skapa jobb. Svarta jobb blir vita i och med avdraget. (Vilket innebär att jobben redan finns, antar jag? Så hur "skapar" det jobb då om folk redan sysslar med det?) Jag har ingen aning om hur avdraget ser ut eller hur mycket man får dra av och vad kostnaden slutar på för personen som använder tjänsten. Men rent generellt så drar jag slutsatsen att folk vill inte betala vad det kostar att ha städhjälp. Alltså kräver de att avdraget ska vara kvar. Får de inte ha avdraget, då anlitar de svart städhjälp istället och betalar underpris. Precis som politikerna gör. (Aj, den kängan kanske inte skulle ha varit med..)


Hur som helst. Jag ser inget större FEL med att folk anlitar städhjälp. Jag ser heller inget större FEL med att de får göra avdrag för det. Men ändå så förundras jag över fenomenet. Varför behöver de städhjälp? Seriöst, hur jobbigt är det att städa?! Hur lång tid tar det på en skala från 1-10? En ordentlig städning (här hemma) tar ungefär 1-2 timmar, och då menar jag att vi städar ORDENTLIGT. Skrubbar spis, rengör toaletter, skurar golv och så vidare. (Om vi båda hjälps åt, förstås). Ska jag städa själv så kan jag boka upp hela dagen, eftersom jag har två småttingar som ska ses efter också, men eftersom jag är hemma och inte gör så mycket annat så ser jag det inte som något problem. (Sen skulle jag kunna välja att vara väldigt effektiv också och städa medans barnen sover, men då vill jag hellre göra något roligare. Prioriteringar, kallas det visst).


Så. Jag har egentligen inget problem med själva avdraget, men jag ser heller inte poängen med det. Faktiskt.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards