Thorn without a rose

Alla inlägg den 31 mars 2010

Av rikku - 31 mars 2010 21:00

Idag har jag varit iväg med barnen till Öppna förskolan. Jag lovade ju Vanja igår halvt om halvt att vi skulle gå dit idag, men jag var ju inte helt säker på om det skulle bli av. Det vara nära att det inte blev av också, för den delen. Vi kom upp i god tid, för all del, men frukosten var som hämtad ur Twilight Zone eller nåt.


I vanliga fall är det Lukas som krånglar med frukosten, inte vill äta, skriker och fäktar när man försöker hjälpa honom och så vidare. Men inte idag. Idag åt han jätteduktigt och gapade och gapade när jag kom med gröten. Ibland överraskar han en verkligen.


Men. Vanja var också som förbytt idag. Istället för att sitta still och äta sin gröt själv så skrek hon, ville inte ha haklappen, ville ha haklappen, ville ha mjölk men vägrade dricka den och gröten skulle hon bara absolut inte ha. Jag satt och stirrade på mina två barn och undrade om de hade bytt kropp medans de sov eller vad det var som hade hänt.


Jag försökte lugna ner henne och få henne att berätta vad som var fel och vad hon ville, men hon bara illvrålade och slog mot mig. Så fort jag försökte prata med henne så skrek hon: "du får inte prata med mig!". Gosh. Det slutade med att jag lyfte upp henne och bar in henne i sovrummet, satte henne i sängen och stängde dörren. Det tog inte ens tre minuter innan det var knäpptyst där inne. Då öppnade jag dörren och frågade om hon ville äta sin frukost nu, och det ville hon. Från att ha varit jättearg och skrikig så var hon nu glad och lugn.


När hon satte sig vid bordet igen sa hon: "Jag lugnade ner mig, mamma. Sängen gjorde det. Jag är glad nu." Gullungen min.


Jag vet fortfarande inte varför hon var så arg, men det är väl ett av de där mysterierna man får leva med som förälder.


Nåväl. Tack vara utbrottet så tog frukosten lite väl lång tid och vi hade inte en chans i världen att hinna till Öppna förskolan till nio, då de öppnar, men vi hann i alla fall precis till sångstunden klockan tio. Idag var det väldigt mycket barn där. När vi kom så stod det redan massa barnvagnar parkerade utanför och inne var det proppfullt. Så jag fick för första gången parkera min vagn utanför. Det kändes läskigt (men inget hände med den).


När vi gick in och jag hade fått av barnen kläderna så satt redan de flesta i en ring på golvet i lekrummet inför sångstunden och de var som sagt ganska många.


Båda ungarna frös fast i golvet! Ingen av dem ville gå in. Hihi, det är inte lätt att vara blyg, stackarna. Men jag fick med mig dem in i alla fall och slog mig ner på en ledig plats på golvet. Båda barnen ville sitta i mitt knä och det gick ju utan problem, och de satt så stilla, så stilla under hela sångstunden. Så stilla är de aldrig hemma annars. Det är en väldigt intressant upplevelse, måste jag säga. Vanja kan ju sitta still annars, i alla fall en liten stund, men Lukas Vilde brukar ju fara omkring som en liten virvelvind för det mesta. Det var väldigt mysigt att ha dem sittandes stilla i knät en stund.


Eftersom vi kom så pass sent så var vi bara där i två timmar (eftersom de stänger tolv) men jag tror barnen hann leka av sig rätt mycket. När vi kom hem, vid halv ett, så protesterade de inte det minsta lilla utan lade sig i sängarna och slöt ögonen direkt.


Ganska bra betyg på dagen, tycker jag. :)

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards