Thorn without a rose

Alla inlägg den 27 maj 2010

Av rikku - 27 maj 2010 20:30

Lilla tjejen blir tre år i dag!  Stort grattis!


Hon har fått:

  • Två böcker
  • Såpbubblor
  • En trumpet
  • Sandleksaker
  • En Lilla Gubben-häst
  • Ett halsband

Så det har varit en ganska lyckad dag för Vanja. Massa paket, kakor, tårta och så sång på morgonen, förstås. Även hos dagmamman sjöng de för henne. När Vanja öppnade paketet med trumpeten i utbrast hon; "Fy fabian vad jag blir glad!" Hmm.. kan det vara så att någon gillar att titta på Pippi Långstrump, tro? ;) Exakt så säger Pippi när HON får en trumpet i julklapp. :D


I söndags fick hon även en sparkcykel av min mamma och den var också hur uppskattad som helst. Men innan hon får ha den ute så måste hon ha en hjälm. Min syster pratade om att hon skulle köpa en till Vanja i födelsedagspresent, så vi får väl hoppas på det så Vanja får ta ut sin cykel snart.


I övrigt om dagen: Fy fan! Usch! Helvete vad förbannad jag har varit idag. BLÄ!


Så här är det: Jag skrev på mina anställningspapper idag. På grund av strul på en annan avdelning så behövdes inte jag på jobbet idag, så jag åkte in bara för att skriva papper. Chefen sa, medans vi skrev papperna, att även om jag inte fick jobba nu idag och imorgon så gjorde det ju inget eftersom jag får ju stämpla upp med a-kassan, så jag blir ju inte utan pengar, även om jag inte har någon garantilön. Okej, det lät ju bra, tyckte jag. Även om a-kassan är mycket lägre än lönen så vill jag ju inte gå miste om pengar bara för att de inte har något svetsjobb för närvarande på företaget.


När jag hade åkt hem igen ringde jag upp a-kassan för att kolla så det inte blev något strul med a-kassan nu när jag hade ett deltidsjobb, eller snarare, ett "vid behov"-jobb.


Naturligtvis blev det strul. Rättare sagt; jag får ingen a-kassa. Man får inte stämpla upp om man är anställd av ett bemanningsföretag! Men gud. Då förlorar jag ju på att ha det här jobbet, sålänge jag inte har att göra varje dag! Fy sjutton! Jag fick prata med en ombudsman på eftermiddagen och han sa att så här får bemanningsföretagen inte göra. Man FÅR inte anställa personal "vid behov", såvida de inte är studenter. Antingen är man anställd på en viss period, eller så är man heltidsanställd. Är man anställd på en viss period så ska man ha betalt för den perioden också, oavsett om bemanningsföretaget hittar uppdrag åt en eller ej.


Nå, det slutade med att han ringde upp min nyblivne chef och sen återkom han till mig. Han sa att han och chefen skulle snacka mer nästa vecka och sen skulle han återkomma till mig med en lösning och under tiden så var jag tvungen att gå till arbetsförmedlingen och skriva in mig om jag skulle få nån a-kassa idag.


Klockan var då ganska mycket, tjugo över tre, och barnen sov, men jag fick kasta mig in, väcka upp barnen, på med kläder och ut genom dörren för att springa till bussen. Det var inte populärt hos barnen, kan jag säga och jag förstår det. Jag bad om ursäkt till dem tusentals gånger, men jag hade ju inget val. Bussen var några minuter försenad, så den kom ungefär kvart i fyra. Vid torget hoppade vi av och hastade iväg till arbetsförmedlingen.


Vi kom fram exakt 16.00 När tror ni arbetsförmedlingen stänger? Jo, 16.00, trots att det på nätet stod att de stänger 16.30


Så jag hann inte. Det var precis så jag inte hann och de vägrade öppna för mig också. Jag testade att ringa till centrala arbetsförmedlingen, men de kunde inte göra något, påstod de. Det krävdes ett personligt besök för att skriva in sig igen. Jävla dem!


Jag hade alltså väckt barnen, skyndat till bussen, betalt bussbiljett, åkt in till stan när jag egentligen borde stått och lagat mat, och det till ingen nytta. Sen fick jag gå hem, för bussen hem gick ju naturligtvis 16.00 också, så den missade vi ju. (Alternativet var att vänta 30 minuter på nästa buss.) ARGH! Jag var så sur, och jag blir sur igen bara jag tänker på det. Hade jag bara vetat tidigare att jag var tvungen att skriva in mig igen så hade jag ju kunnat göra det innan jag hämtade barnen, exempelvis. Men nej. Istället förlorade jag 500 spänn idag. Mer, egentligen, för jag slösade ju 80 spänn på att åka fram och tillbaka till jobbet för att skriva papper, och sen 25 spänn till på att åka in till stan till ingen nytta och till sist så handlade jag på ICA i onödan eftersom det blev för sent att börja med mat (ansåg jag). Så istället för köttgryta så åt vi korv med bröd idag. Ja, och så tårta till efterrätt, förstås, eftersom det var födelsedag.


Nej, jag hoppas det går bra imorgon på intervjun, för så här kan jag ju inte ha det.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards