Thorn without a rose

Alla inlägg den 1 september 2010

Av rikku - 1 september 2010 21:15

Oj, så spännande! I natt sover Vanja för första gången utan blöja! Oj, hoppas det går bra. Annars blir det väl att tvätta madrass imorgon, men vi håller tummarna! Tänk, vad stor hon har blivit. Jag kan knappt fatta hur fort det har gått, rent generellt, men speciellt med blöjorna. Det är ju bara någon månad sen vi tog av blöjan på prov på dagtid och nu verkar hon vara helt torr. Visst, det kommer säkert ske olyckor, det får man väl räkna med, men OM det går bra i natt, då är hon på god väg att vara helt blöjfri. Stora tjejen!


En annan sak, som kräver en hel del eftertanke, det är hur vi ska göra med barnomsorgen. Jag har pratat med chefen för dagmammorna idag om att det inte känns bra med den nya dagmamman och att vi vill ha ett alternativ. Det visade sig att han hade tänkt ringa mig på måndag. Jag kan inte säga exakt varför än, men han pratade bland annat om att det har blivit två platser lediga på en förskola ett par kilometer härifrån. Vanja och Lukas skulle i så fall hamna på samma avdelning, om vi skulle välja att placera dem på förskola istället. Det jag skulle önska mest vore nog om vi fick ha dem på förskolan på måndagar och hos vår ordinarie dagmamma resten av veckan. Men det är inte säkert att det går att göra så. Det är för den delen inte säkert att vi kommer vilja ha det så när vi har diskuterat färdigt. Det kräver ju en hel del eftertanke på hur vi vill göra och vad som är bäst för barnen.


Det har ju blivit en hel del hattande och ostrukturerat på grund av semester, sjukdom, vikarier, studiedagar.. Det är inte helt lätt för oss att lösa allting jämt. Chefen argumenterade rätt bra för förskola med alla fördelar som är gentemot dagmamma. Men samtidigt så vet jag ju att de vill mer eller mindre lägga ner dagmammorna och kan de då få föräldrarna till att byta till förskola så är ju saken biff, som de ser det.


Jag tycker att det är jäkligt dålig stil att de tar bort dagmammorna som ett alternativ för oss som har barnen inom barnomsorgen. För ett år sen fanns minst sex dagmammor. Nu är de tre, och bara två av dem bor I Alingsås. Så våra möjligheter att byta dagmamma på måndagar är ju lika med noll, eftersom det FINNS inga fler. Sjukt dåligt.


Det är väl inte bestämt än, men det verkar som att vi faller för trycket. Vad har vi för val? Ha barnen kvar hos en dagmamma som inte känns bra? Å andra sidan, vem säger att förskolan är bättre? Det kan ju vara skit det också. Vad vet vi?


Nåja, vi har till på måndag på oss att bestämma oss. Platserna finns lediga NU, om vi vill ha dem. Annars finns det fullt med andra barn som mer än gärna tar de platserna, det är jag fullt medveten om.


Det är ju klart bättre än att ha barnen hos dagmamman jag inte litar på ända till jul, men... ja, jag vet inte. Vi får helt enkelt diskutera det mer hemma och se om vi kommer fram till något. Hur som helst så måste vi ju fatta ett beslut.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards