Thorn without a rose

Alla inlägg den 13 september 2010

Av rikku - 13 september 2010 21:00

Hua! Tålamod borde verkligen finnas att köpa på burk, för ungarna har verkligen gjort slut på mitt ikväll.


Så här ligger det till:


Lukas, som är väldigt framåt av sig motoriskt, har lärt sig klättra ur spjälsängen. Mindre bra. Igår klättrade han ur utan problem, idag ramlade han när han skulle klättra ur. Vi får visserligen en ny säng till helgen (tror vi, åtminstone), så vi behöver bara överleva veckan ut, så att säga. Men i och med att han slog sig imorses när han klättrade ur så känns det som att helgen inte kan komma fort nog.


Så. Jag inspirerades av våra grannar (de trevliga som vi hälsade på i söndags) och hur de har gjort med sin spjälsäng. De har tagit bort två spjälor så dottern kan klättra in och ut för egen maskin. Tänkt och gjort, jag tog ikväll bort två spjälor från Lukas säng. Visserligen kände jag mig något tveksam till huruvida han skulle stanna i sängen eller inte, men vad fan. Det känns liksom dumt att vänta på att han ska slå ihjäl sig.


Så lade jag barnen.


Ha. Ha. Ha.


En sån kul kväll det blev. Naturligtvis stannade inte Lukas i sängen. Jag vet inte hur många gånger jag har varit inne hos dem och lagt Lukas tillbaka i sängen med förmaningen om att det nu är dags att sova och då ska han ligga i sin säng. Jag har tagit ut alla leksaker från sovrummet. Jag har lyft upp saker högre upp i bokhyllan. Jag har flyttat på stolar och spis så han inte kan klättra upp på dem för att titta ut genom fönstret.


Jag har varit tålmodig. Jag har varit vänlig, men bestämd. Jag har tappat tålamodet. Jag har blivit arg och rutit i. Jag har lugnat ner mig och återgått till att vara vänlig och bestämd och pedagogisk. Allt detta har jag blivit några gånger om.


Nu, tjugo i nio, så är det tyst och lugnt ifrån barnens rum. Det har varit det en stund, men jag har blivit lurad förr. Men den här gången tror jag faktiskt att de har somnat. Pust.


Jag hoppas att det inte kommer bli såna här krig varje kväll, för det orkar jag inte.


Nå, på förskolan gick det bra. Personalen verkar bra, det enda negativa är väl att det är en uttalat småbarnsavdelning. Med Vanja så blir de totalt 4 st treåringar. Men å andra sidan så är ju alla avdelningar ute och leker samtidigt, så då lär ju Vanja leka med de större barnen, gissar jag. Det kan ju ändå vara skönt för henne att vara på samma ställe som lillebror till en början med. Nästa höst kommer hon ändå få byta avdelning.


Jag tror att det kommer att bli bra. De får ju lugna starter på morgonarna i och med att de är först på plats. Sedan fylls det på under dagen, men som jag förstod det så var det ganska många som bara var där tre timmar om dagen, så det kommer nog vara ganska tomt när vi hämtar dem också. Men det tror jag kan bli skönt för dem också. Då slipper de dras ifrån mitt i leken, när det är som roligast.


Vi håller tummarna, helt enkelt.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards