Thorn without a rose

Alla inlägg den 18 juni 2011

Av rikku - 18 juni 2011 19:56

Idag har det varit en riktig myskväll med barnen. Tommy var ur huset (fotboll idag, vinst också, vad det verkar som) så jag och barnen bänkade oss framför TVn och tittade på Lady och Lufsen (första gången för barnens del) och smaskade ostbågar, skruvar och chips. Det var jättemysigt, även om Lukas var negativt inställd till filmen till en början. "Neeeej, inte den! Inte titta deeeeeen". Orsak okänd, som vanligt när det gäller Lukas.


När Tommy kommer hem blir det antagligen mer film och mer ostbågar och chips. Men denna gång med dricka också (en öken håller på och bildas i min mun, känns det som). Om nu Tommy kommer ihåg att köpa, förstås. :)


Jag har nyligen läst ut två Terry Pratchett-böcker som jag köpte för ett tag sen, men inte haft tid att läsa än. Den ena var "Hogfather" och den andra "Moving pictures". De är på engelska eftersom ordinarie bokhandlar inte har något vidare bra utbud av bra fantasyböcker på svenska. *suck* Alltid samma visa.. Men just de här böckerna går alldeles utmärkt att läsa på engelska. Antagligen borde man läsa ALLA hans böcker på engelska, just för att det är så många svåröversatta, för att inte säga omöjliga, skämt och ordlekar i hans böcker.


Böckerna var, naturligtvis, helt hysteriskt roliga. Det kan man säga om nästan alla hans böcker. "Hogfather" skrattade jag åt redan från första sidan och det är något jag definitivt måste säga; Terry Pratchett-filmerna är helt fenomenala! (Alla tre). Inte nog med att de är roliga och bra filmer, de följer dessutom böckerna otroligt väl, särskilt "Hogfather"! Det hade jag aldrig trott att jag skulle säga om en film, än mindre om tre stycken. Den som följer böckerna minst är väl "Going Postal" och den som följer mest är "Hogfather". Jag såg "Hogfather"-filmen innan jag läste boken och hade faktiskt förväntat mig att reagera på att saker saknades eller var tillagda i filmen, men under bokens gång så märkte jag hela tiden hur väl allt stämde överens med det jag sett i filmen! Otroligt! Till och med dialogerna var kusligt exakta. Jag undrar om det inte är Pratchett själv som gjort filmerna..


Från det ena till det andra. Häromdagen skrev jag lite om bilister och hur de (verkar) reagera på min bilkörning. En annan sak som jag har tänkt på hur folk alltid saktar ner när de kör i en tunnel. Helt obegripligt! Vägen är lika bred som innan, den är inte sämre, det är inte massa filer som går ihop inför tunneln som kan tänkas skapa extra köer (den tunnel jag tänker på just nu, alltså), men ändå sänker folk farten från olagliga 90 km/tim till snigliga 50 (på en 70-väg, snackar vi alltså om nu). Likaså saktar folk alltid ner inför en fartkamera. Innan fartkameran kan de köra hur fort som helst, men så snart kameran dyker upp så sänker de hastigheten till 10-15 km UNDER tillåten hastighet! Amen alltså, vad är det med DET egentligen? Är det 70 så får man ju köra i 70, ÄVEN om det är en kamera där. Man behöver inte köra i 55 bara för att någon har placerat ut en fartkamera och det är ännu mer onödigt att gasa upp i 90-100 tre meter efter kameran.


Suck.. ögontjänare är de allihopa..

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards