Thorn without a rose

Alla inlägg den 27 juni 2011

Av rikku - 27 juni 2011 11:19

Då var det slut med bilåkandet för min del på ett tag. Idag började Tommy jobba igen efter sju veckors föräldraledighet (vad fort det gick!) och mina sju veckor som bilburen är slut. Nu väntar två veckors busspendlande innan Tommy går på semester och då får jag ha bilen i en vecka till innan min "semester". Nåja. Arbetslöshet då. Jag blir ju arbetslös igen den 18:e juli. Men vi håller alla tummar vi kan för att företaget ska börja anställa. Det enda smolket i bägaren, om jag nu skulle få anställning direkt på företaget istället för via bemanning, det är ju att jag har ingen aning om hur mycket jag kommer få i lön. Mindre än vad jag har nu, förstås, men hur mycket mindre? Ingen vet. Om jag får gå in på ingångslön, vilket jag verkligen inte hoppas eftersom jag ändå har sex års erfarenhet från branchen, så sjunker lönen med omkring 12000 kronor före skatt. Det är en jävla massa pengar. Men å andra sidan får man ju ta det man får.. Om lönesänkningen blir så stor så kommer vi ju ändå klara oss här hemma, men sparandet kommer ju minska drastiskt, och därmed kommer våra framtidsplaner.. ja, "gå om intet" är väl en överdrift, men nära på i alla fall.


För nån vecka sen eller så tittade jag och Tommy på den senaste "Harry Potter"-filmen, "The deathly hallows - part 1". Till skillnad från många av de tidigare filmerna så var den jättebra! MEN! Del två kommer ju inte förrens mitten på juli! Ååååh! Jag vill se slutet! Visst vet jag hur historien slutar, jag har ju för sjutton böckerna, men jag vill se filmen! Den ska vara spektakulär, säger de som har varit med och gjort den, och med tanke på handlingen i boken så borde den vara det. Så nu sitter jag och räknar ner dagarna till premiären. Jag vill att vi ska se den på bio, kanske rent av i 3D, så vi får se den så snart som bara möjligt.


Jag är väldigt imponerad över rollbesättningen i filmerna. Många är så klockrena att det är som att figurerna har hoppat rakt ur böckerna in i filmerna. Däremot har jag ju retat mig något fruktansvärt på hur filmerna har gjorts, de tidigaste framförallt. De har hoppat över händelser, de har ändrat vem som gjorde vad och de har lagt till händelser som aldrig inträffade. Framför allt så har de misslyckats ganska gravt med förklaringarna, vilket märks väldigt tydligt när jag har sett filmerna med Tommy, som inte har läst böckerna. Han blir väldigt frustrerad över att inget förklaras och vill att jag ska ge svar på vad det är som händer, varför och hur det ena eller andra kan vara möjligt. Tidsrymden är också en stor miss. Filmerna ska ju utspela sig under ett år och på många får man intrycket av att det bara har gått en vecka eller två. Men jag tycker att många av de här felen har blivit bättre och bättre ju längre in i serien filmerna har kommit. De senaste filmerna har varit bra mycket bättre på att återberätta böckerna än de första. Och den sista, som sagt, var helt fenomenal. Del två måste bara motsvara mina förväntningar.


Men jag har nästan tre veckor kvar på mig att bygga upp mina förväntningar och rasa över hur långsamt tiden går.


Tillbaka till verkligheten.


Idag var också barnens första dag på förskolan igen efter sju veckors uppehåll. Det gick som förväntat att lämna dem. Vanja var det inga problem med, men Lukas grät efter pappa nästan hela vägen till förskolan och ända tills jag gick därifrån. Förhoppningsvis slutade han strax efter att jag hade gått. Det brukar de ju säga att han gör i alla fall.. Sen om man kan tro på dem eller inte.. ja, det är ju en annan fråga.


Men vem kan klandra Lukas egentligen? Det har ju varit så hoppigt och ryckigt med förskola hela tiden för honom. Vanja är ju äldre och har lättare för alla ändringar som sker och så är hon ju lite tryggare i sitt sätt än Lukas är. Men börjar man räkna upp allt som hänt så är det ju inte så konsigt.

  • Först dagmamma, två olika, de började i april/maj nån gång.
  • Efter sommaren, med tillhörande ledighet, försvann båda dagmammorna och efter lite strul så fick vi två nya.
  • Efter ett par veckor fick vi in dem på förskola istället, där de var fram till jul.
  • Efter jul flyttade vi och de började på nya förskolan (där de är nu) i februari.
  • I maj tar Tommy ut föräldraledighet i sju veckor, då barnen inte får vara på förskolan.
  • Nu när sju veckor har gått så ska de vara på förskolan i två veckor, sen börjar semestern.

Det har ju inte varit någon kontinuerlighet överhuvudtaget! Det är lite här, lite där, nya barn här, andra barn där. Får vara på förskola/hos dagmamma, får inte. Jag hoppas bara att det stabiliserar sig nu efter semestern. Om bara Tommy och jag har jobb båda två så får ju barnen det mer stabilt med scheman också.


Vi får hålla tummarna.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards