Thorn without a rose

Alla inlägg den 1 november 2011

Av rikku - 1 november 2011 12:26

Fy fabian! Den här morgonen gör vi helst inte om. Jag ringde förskolan på morgonen för att uppdatera dem om hur Lukas prickar såg ut (precis som vi kom överens om igår) och får då höra att barnen de trodde hade höstblåsor har visat sig ha... ta-da! VATTKOPPOR! Så de trodde att mina barn också har det.


Det trodde inte jag, eftersom det fortfarande inte är några vätskefyllda blåsor. Men jag ringde ändå till 1177 (igen!) och bollade lite tankar. Det slutade med att vi beslöt oss för att ringa BVC och be dem titta på Lukas prickar så att de kunde avgöra om det var vattkoppor eller höstblåsor. Sagt och gjort. Jag ringer BVC och de ber oss komma direkt. Vi traskar över, utan att ha ätit frukost först (det skulle ju ändå gå så fort) och de kommer ut och tittar.


Nej, inte är det vattkoppor. Men de tror inte heller att det är höstblåsor, eftersom Lukas har hela armarna, händerna - både handrygg och handflata, öronen, ansiktet och benen fulla med prickar och blemmor. Istället tror de att det KAN vara... scharlakansfeber! Gosh.. så vi får traska över till vårdcentralen istället. De skulle bara ta ett halsprov för att utesluta streptokocker. Fortfarande, det går ju rätt så fort, så vi går dit direkt.


Väl på vårdcentralen får vi sätta oss ner och vänta. Eftersom vi inte har bokat någon tid kan det ta lite tid, får vi veta. Nå. Det gör det också. Över en timme får vi vänta innan vi får träffa den första sköterskan som ska göra en bedömning av Lukas utslag. Hennes bedömning blir att vi ska få träffa en läkare som får titta på dem. Ut i väntrummet igen och vänta. En kvart (?) senare får vi träffa doktorn. Han säger inte mycket, inte mycket nytt i alla fall. Nej, inte vattkoppor. Inte höstblåsor. Han tittar på Lukas tunga och säger nej, inte scharlakansfeber. Han ber oss ta lapp till labbet så de får ta prover på Lukas (äntligen!). Ut i väntrummet igen och ta en lapp. Två nummer före. Bra, det kan gå fort, tänkte jag.


Det gör det inte.


Men efter ett tag så blir det äntligen vår tur. De väger Lukas och jag får ta honom i knät medans de tar ett halsprov. Han vill inte gapa, så jag får hjälpa till att öppna hans mun. Efter halsprovet sticker de honom i fingret och tar något de kallar för en "snabbsänka". Lukas blir inte glad, men de sätter på plåster och han får välja en leksak. Han väljer en blå val som han håller hårt i hela vägen hem senare.


Tillbaka ut i väntrummet och vänta på svar. Efter kanske tio-femton minuter kommer de ut och meddelar att proverna inte visar något. Vi får gå hem. Det är bara att vänta på att prickarna och utslagen ska försvinna av sig själva.


Väl hemma igen var klockan halv tolv och vi var hur hungriga som helst. :(


Bilderna är inte i världsklass, men visar ändå någorlunda hur han ser ut idag.


         

Av rikku - 1 november 2011 01:38

Då var vi igång igen. Det är dags att jobba kväll och börja tjäna pengar igen. Fast vi får se hur det blir idag. Jag mötte tjejen jag brukar åka med och hon visste inte om hon skulle jobba över idag eller inte. Attans. Om inte hon jobbar så kan inte jag jobba. Skräp också. Och jag som hade möjlighet att ta bilen idag, men bestämde mig för att inte göra det. Nu ångrar jag mig, kan man väl säga.


Det blev Tommy som fick vabba, för övrigt. Suck.. han får ta mycket vab. Men nu blev det bara en halvdag, som tur är, eftersom jag jobbar kväll och han jobbar dag.


Det känns ju halvkul att barnen ska bli sjuka så mycket, men det finns ju inget att göra åt det. Det är bara att bita i det sura äpplet och se glad ut. Man kan förstås alltid hålla en tumme eller två och hoppas att det dröjer tills de är sjuka nästa gång.


Jag hade hoppats kunna jobba över idag eftersom det är sista dagen i månaden, och därmed sista dagen att påverka nästa lön. Från och med imorgon börjar vi ju jobba på lönen vi får i december och dit känns det långt.


Fast egentligen är det ju inte så långt bort. Det är hög tid att köpa julklappar och börja förbereda inför julen. I år ska vi väl vara i Göteborg på julafton eftersom vi var i mina hemtrakter förra året. Det går ju aldrig att göra det helt rättvist, men det går att försöka i alla fall.


Hm. Jag är förvånad. Ingen har frågat om övertid än. Oftast brukar de fråga under första passet, men inte idag. Innebär det att det inte blir någon övertid alls? :( Nå, kanske lika bra eftersom jag antagligen inte har någon skjuts.


Vi har börjat med dagligt FU på jobbet. (Hehe, jag småfnissar alltid lite åt den förkortningen). Under FU har jag inte någon musik på. Ungefär enda gången under dagen som jag inte har det, förutom rasterna, förstås. Fördelen med att lyssna på musik via mobilen är att jag hör direkt när någon ringer eller smsar. Men som sagt, under FU lyssnar jag inte på musik. Tror ni inte på fan att mobilen ringde under FU? Självklart var det ett viktigt samtal också. Som jag såklart missade. Suck.. Det var Försäkringskassan som ringde. Jag har ju ändrat min inkomst sedan jag började här och när jag vabbade i september var jag tvungen att göra ändringen på FKs sida. "Tyvärr" så var höjningen väldigt hög, vilket gjorde att FK inte bara kunde ta mitt ord för det, utan behövde få det bekräftat av min arbetsgivare.


Inga större problem, kunde man ju tycka.


Men min arbetsgivare har varit lite seg på den punkten, så efter att jag bett dem kontakta FK tre gånger så ringde de först idag. Nå. Bättre sent än aldrig. Men. Och det är här det blir problem. De har tydligen inte angett samma inkomst som jag har. Wtf? Jag tyckte att jag avrundade neråt när jag skrev in, så hur har min arbetsgivare räknat? Nu har jag ingen aning om vad de har sagt att jag tjänar (eftersom jag missade FKs samtal till mig) men jag kan inte tänka mig att FK skulle reagera om de (arbetsgivaren) sagt en högre summa än vad jag skrivit, alltså måste de sagt en lägre summa. Och hur har de räknat då, undrar jag? Bah. Det stör mig att jag inte vet. Jag får ringa FK imorgon och fråga.


Jag kan för övrigt säga hur jag har räknat. Jag har tagit min timlön (X), gångrat med min dagliga arbetstid (8,35h) och gångrat med antal arbetsdagar på en månad (22), plussat på OB och skiftersättningar (c:a 2500) och sedan gånger 12 för att få vad det blir på ett år. Sen drog jag bort några tusen för vab och egen sjukdom.


Jag har INTE räknat in någon övertid. Ändå så har det blivit fel någonstans. Nå. Vi får se vad FK säger imorgon. Kanske har jag räknat helt fel, jag vet inte.


Nu är jag på väg hem i alla fall. Eller ja. Jag sitter på bussen åtminstone. Den har inte åkt än, men jag räknar påstigningen av bussen som början på färden hem. Hade jag tagit bilen så hade jag varit halvvägs hemma nu.. Men äsch. Jag har ju möjlighet att skriva mer i alla fall. Inget ont som inte för något gott med sig.


Jag är trött ikväll. Antagligen för att jag sprang med Lukas halva natten. Enligt rapporterna jag har fått hemifrån så är han definitivt inte bättre. Tvärtom, hans fötter kliar tydligen något fruktansvärt. Stackars lilleman. Det ska bli intressant att se hur natten blir. För bådas skull så hoppas jag att den blir bättre än föregående.


Vi behöver båda sömn.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards