Thorn without a rose

Alla inlägg den 14 mars 2012

Av rikku - 14 mars 2012 11:20

Okej, jag har inte skrivit något här på ett tag nu. Jag har hållt mig ganska passiv i den här (löjliga) debatten som rasar i hela Sverige just nu, men nu får det fan vara nog. Nu kan jag inte avhålla mig från att lägga mig i också.


För den lyckligt omedvetne så kan jag informera om att det just nu pågår en massiv storm i ett vattenglas angående.. hår under armarna. På tjejer, enbart, såklart. Vad annat? 98% av alla utseendedebatter som någonsin startas handlar om tjejers utseende. Inte killars. Men så är det ju alltid, eller hur?


Hur som helst. Det hela började med att en kvinna i publiken under finalen av Melodifestivalen fångades på bild med, hör och förskräcks, orakade armhålor. Det stack ut lite hår från hennes top. Detta startade ett ramaskri på internet och en massiv kampanj mot detta "missfoster" bedrevs. Kvinnan löjliggjordes, hånades och dumförklarades av tusentals personer.


Som tur var så blev det också en motreaktion där folk protesterade mot denna mobbing och utseendefixering och nedklankande på tjejers val. På Facebook startades ett upprop "Ta tillbaka håret!" där diskussionerna gått vilt till. Nej, förlåt, det går inte ens kalla det diskussioner. Nivån är så låg att ordet "diskussion" skulle bli förolämpat av att associeras med den sandlåda som blev.


Jag vet inte ens i vilken ände jag vill börja nysta i detta för att få fram min poäng.


Men så här är det: Folk, både män och kvinnor, säger sig äcklas av att någon väljer att inte raka bort håret under armarna. Detta är tydligen en så viktig fråga för dem att de lägger en stor del av sin tid och energi på att tala om för omgivningen exakt hur vidrigt de tycker att det är. De anser att alla som inte rakar sig är manshatande feminister som bara vill provocera. Det är äckligt, ohygieniskt och får dessa kvinnor att lukta illa. Dessutom är de allihop flator som inte får ligga.


Tänka sig att lite naturlig hårväxt kan vara så provocerande! Fast enbart på tjejerna, då. På män är det fullt naturligt och där SKA det vara hårväxt! Herregud, det är väl ändå skillnad!


Hm, ja, tydligen. Naturlig hårväxt på kvinnor är.. eh.. onaturligt och äckligt, medans det på män är naturligt och, framför allt, manligt! Det är nästan så att jag har en misstanke om att dessa hatare är rädda för att skillnaden mellan män och kvinnor ska suddas ut. Fråga mig inte hur, för det förstår jag inte, det är bara en känsla jag har.


Männen verkar vara rädda över att förlora mer makt än vad de redan har gjort de senaste 100 åren. Kvinnor ska minsann inte fatta några egna, självständigt tänkande beslut som inte männen redan har godkänt! Okej att de inte ville godkänna vissa saker till en början med, men nu har de ändå gjort det och då är det okej, men detta, DETTA har de minsann INTE godkänt!


Räddast av alla i den här debatten verkar dock kvinnorna vara. Ängsliga över att män ska tro att de inte kommer leva upp till förväntningarna, skriker de högst om hur äckligt det är med kvinnor som inte rättar sig in i ledet.


Det får mig att tänka på när kvinnor började bära byxor. De hånades och det hette att de ville vara män och många andra idiotiska saker, istället för att bara se att det är mer praktiskt med byxor (varför i hela fridens namn ska kvinnokläder vara så förbaskat opraktiska i alla lägen?) och att det var (och är) ett plagg som erbjuder mer frihet än exempelvis en klänning.


Denna hysteriska och löjliga debatt som råder just nu gör mig helt matt. Jag menar, har vi inte kommit längre än så? Vad spelar det för roll och varför skapar det en sådan hysteri?


Jag kan förstå att folk tycker bättre om det ena eller andra alternativet, självklart. Var och en får ha sina egna preferenser, men det är fan inte okej att försöka trycka ner alla som inte uppfyller dem. Vad är det som gör att folk därute känner ett behov av att göra det, både på internet och även i radio? Jag kan omöjligt förstå dem. Inte ens de som säger att de är för att kvinnor ska slippa raka armhålorna (vem hade kunnat tro att man skulle skriva en sådan mening på 2000-talet?) tycker att det är lika rätt som att raka. Jag läste någonstans någon som sa "jag förstår dem som rakar sig, och jag respekterar de som väljer att inte göra det". Jag kanske är överkänslig i och med den här debatten, men jag läser in att det inte är lika okej att välja att inte raka sig, men det är en minoritetsgrupp som man kan le lite överseende åt. Ni vet, såna där lite konstiga figurer. De är inte riktigt som alla andra.


Hmpf.


Den här debatten står mig upp i halsen. Samtidigt som den uppenbarligen behövs, tragiskt nog. Hade någon sagt till mig för ett par veckor sen att det här med hår under armarna på kvinnor är en enormt viktig fråga för större delen av svenska folket, då hade jag skrattat. Löjligt, sådant där avhandlades väl på 70-talet, liksom. Men icke. Och jag skrattar inte. Det finns folk som på allvar tycker att de har rätt att bestämma över hur andra personer, läs: kvinnor, ska göra med sin kropp. Det finns folk som uppenbarligen är helt störda i huvudet. Men jag hade inte trott att de var så många.


Det är en skrämmande utveckling i dagens samhälle.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards