Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2012

Milstolpe och godtrogenhet.

Av rikku - 3 oktober 2012 09:42

Då har man nått fram till ytterligare en milstolpe i livet som förälder. Vanja har lärt sig att knyta skorna själv! Stora tjejen! Men jag inbillar mig inte på något sätt att jag från och med nu slipper knyta hennes skor. Mycket av sakerna de kan göra själva vill de "ha hjälp med" vid ett eller annat tillfälle. Igår ville exempelvis Lukas ha hjälp med att äta (!), så det går väldigt mycket upp och ner med vad de vill och kan.


Från det ena till det andra, i Aftonbladet kan man idag läsa att Annika Creutzer är kritisk till att Allmänna Reklamationsnämnden anser att man får skylla sig själv om man blir utsatt för bankbedrägeri på nätet. Det handlar främst om folk som har fått ett mail om att de måste lämna ut kontonummer och kod eller följt en felaktig länk och får upp ett "felmeddelande" där de senare måste fylla i konto och kod för att få logga in.


I vanliga fall tycker jag som Annika Creutzer, även om hon sällan går in på särskilt invecklade ämnen rörande ekonomi. Men i det här fallet tycker jag faktiskt att ARN har rätt. Att ge ut sitt kontonummer och inloggningskod, det är korkat. Skulle folk ge ut sin hemnyckel till främlingar och sen klaga på att de blivit bestulna.. ja, alla hade ju skrattat åt dem. Det här är ungefär samma sak. Man ger ut nyckeln till sitt bankkonto och blir sen förvånad över att pengarna försvunnit.


Alla vet att bankerna inte kommunicerar med sina kunder via oannonserade mail. Bankerna har gått ut med informationen gång på gång på gång. Det skrivs om bedrägerierna i tidningarna gång på gång och likväl är det en hög med folk som går på dem och som sedan måste gråta ut i pressen.


Det är ju inte konstigt att bedragarna fortsätter på sin inslagna väg. Det finns ju ingen anledning för dem att sluta, menar jag.


Sen kan man väl hävda att det alltid finns folk som är godtrogna, men även om man är godtrogen så får man skilja på godtrogenhet och dumhet. Att ge pengar till en tiggare för att man tror att personen verkligen behöver dem och inte är utsänd av någon stor liga, det är godtrogenhet. Att tro att banken helt plötsligt behöver få reda på ens kod och kontonummer innan du får logga in, det är dumhet. Inget annat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards