Thorn without a rose

Alla inlägg den 24 november 2012

Av rikku - 24 november 2012 22:32

Det ser ut som att 2013 kommer bli Avantasias år. Till våren släpper de ett nytt album och i april ska de uppträda live! Gosh, vad jag önskar att jag kunde gå! Antagligen kan jag inte (hallå, jag har en bebis) men det hade varit sååå häftigt! Har man tur så spelar de in showen så man kan köpa den senare. Det är inte samma sak, men ändå second best. :)

Av rikku - 24 november 2012 19:32

Läste en artikel i Aftonbladet om att leksakskatalogerna från och med i år har "könlösa" leksaker, det vill säga att de har tagit bort pojk/flickindelningen i katalogen. Det ska inte längre finnas några "pojkleksaker" eller "flickleksaker", utan både pojkar och flickor syns leka med samma leksaker i katalogen.


Själva artikeln i sig var inget anmärkningsvärt, tycker jag. Det är mera självklarheter för mig. Jag tror nog att de flesta småbarnsföräldrar känner till att barnen leker med alla leksaker, bara de har tillgång till dem. Sen finns det naturligtvis barn som får en favoritgrej, som barnens kusin som ett tag var helt insnöad på bilar. :)


Men när man läste kommentarerna till artikeln, det var då man blev mörkrädd på riktigt.


Folk var helt tokiga. Upprörda till gränsen för slaganfall nästan. De protesterade hej vilt och menade på att "folk" försökte göra barnen könlösa, att pojkarna skulle bli homosexuella, att det är feminismens fel att kvinnor idag är "osäkra på sin kvinnlighet" (vad nu det betyder). De argumenterade för att barnen minsann själva måste få välja vad de ska leka med och inte bli påtvingade dessa onaturliga leksaker.


Uhm.. alltså.. Jag vet inte vilken del av artikeln de läste fel på, för själva grejen var ju att barnen ska få välja. Att de ska slippa bli påtvingade stereotypa leksaker utan få veta att det är okej för pojkar att leka med dockor och strykjärn och flickor faktiskt får vara intresserade av brandbilar.


Jag förstår faktiskt inte vad de är så rädda för. Känner de sig hotade i sin manlighet eller kvinnlighet om barnen får välja leksaker själva och kanske väljer vad de anser är "fel" leksaker? Får en pappa panik av att se sin son leka med dockor? Känner sig mammor hotade i sin roll som kvinna om dottern älskar att leka med bilar och sparka boll framför allt annat?


För jag förstår verkligen inte detta hatdrev mot "feminismen" och "PK-Sverige" som de anser är till skuld för detta. Inte heller förstår jag kritiken, eller rättare sagt påståendet, att män och kvinnor idag är förvirrade i sina könsroller. Någon påstod till och med att bara 30% av befolkningen är attraherade av varandra till följd av denna förvirring och att vi därför kommer dö ut eftersom det inte kommer födas tillräckligt många barn.


Man tar sig ju för pannan när man läser denna orgie av dumheter som folk kläcker ur sig. Självklart stod de inte oemotsagda, utan det var många vettiga personer bland kommentatorerna också, men det var de vettlösa man blev förbluffad av.



Mina barn får leksaker av alla sorter. Både Vanja och Lukas har bilar, lego, dockor, gosedjur, käpphästar och mycket annat. Lukas älskar sin docka (jaja, den har blå kläder, så lite "pojkig" är den väl), men han leker också med sin brandbil (som han också älskar massvis). Bara tanken att han skulle "bli" gay av att leka med dockor är ju absurd. Skulle det vara så att han är gay (notera gärna skillnaden) så är det ingen anledning till att förneka honom leksaker.


Bah! Nej, jag hoppas verkligen att dessa människor är i klar minoritet, de som vräker ur sig all denna galla och insisterar på att påtvinga sina barn stereotypiska könsroller istället för att låta dem utvecklas och blomma som fullständiga människor.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards