Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 24 november 2012

Man blir ju mörkrädd.

Av rikku - 24 november 2012 19:32

Läste en artikel i Aftonbladet om att leksakskatalogerna från och med i år har "könlösa" leksaker, det vill säga att de har tagit bort pojk/flickindelningen i katalogen. Det ska inte längre finnas några "pojkleksaker" eller "flickleksaker", utan både pojkar och flickor syns leka med samma leksaker i katalogen.


Själva artikeln i sig var inget anmärkningsvärt, tycker jag. Det är mera självklarheter för mig. Jag tror nog att de flesta småbarnsföräldrar känner till att barnen leker med alla leksaker, bara de har tillgång till dem. Sen finns det naturligtvis barn som får en favoritgrej, som barnens kusin som ett tag var helt insnöad på bilar. :)


Men när man läste kommentarerna till artikeln, det var då man blev mörkrädd på riktigt.


Folk var helt tokiga. Upprörda till gränsen för slaganfall nästan. De protesterade hej vilt och menade på att "folk" försökte göra barnen könlösa, att pojkarna skulle bli homosexuella, att det är feminismens fel att kvinnor idag är "osäkra på sin kvinnlighet" (vad nu det betyder). De argumenterade för att barnen minsann själva måste få välja vad de ska leka med och inte bli påtvingade dessa onaturliga leksaker.


Uhm.. alltså.. Jag vet inte vilken del av artikeln de läste fel på, för själva grejen var ju att barnen ska få välja. Att de ska slippa bli påtvingade stereotypa leksaker utan få veta att det är okej för pojkar att leka med dockor och strykjärn och flickor faktiskt får vara intresserade av brandbilar.


Jag förstår faktiskt inte vad de är så rädda för. Känner de sig hotade i sin manlighet eller kvinnlighet om barnen får välja leksaker själva och kanske väljer vad de anser är "fel" leksaker? Får en pappa panik av att se sin son leka med dockor? Känner sig mammor hotade i sin roll som kvinna om dottern älskar att leka med bilar och sparka boll framför allt annat?


För jag förstår verkligen inte detta hatdrev mot "feminismen" och "PK-Sverige" som de anser är till skuld för detta. Inte heller förstår jag kritiken, eller rättare sagt påståendet, att män och kvinnor idag är förvirrade i sina könsroller. Någon påstod till och med att bara 30% av befolkningen är attraherade av varandra till följd av denna förvirring och att vi därför kommer dö ut eftersom det inte kommer födas tillräckligt många barn.


Man tar sig ju för pannan när man läser denna orgie av dumheter som folk kläcker ur sig. Självklart stod de inte oemotsagda, utan det var många vettiga personer bland kommentatorerna också, men det var de vettlösa man blev förbluffad av.



Mina barn får leksaker av alla sorter. Både Vanja och Lukas har bilar, lego, dockor, gosedjur, käpphästar och mycket annat. Lukas älskar sin docka (jaja, den har blå kläder, så lite "pojkig" är den väl), men han leker också med sin brandbil (som han också älskar massvis). Bara tanken att han skulle "bli" gay av att leka med dockor är ju absurd. Skulle det vara så att han är gay (notera gärna skillnaden) så är det ingen anledning till att förneka honom leksaker.


Bah! Nej, jag hoppas verkligen att dessa människor är i klar minoritet, de som vräker ur sig all denna galla och insisterar på att påtvinga sina barn stereotypiska könsroller istället för att låta dem utvecklas och blomma som fullständiga människor.

 
 
Ingen bild

Cecilia

24 november 2012 20:15

Genustalibaner...

rikku

24 november 2012 20:17

Cecilia: Vilka åsyftar du med det? De som tycker att det är bra att barnen får välja själva vad de ska leka med, eller de som är arga och upprörda över att leksakskatalogerna tagit bort pojk/flickindelningen?

 
Ingen bild

Nisse Hult

24 november 2012 20:27

... och låt oss titta på nyss uppmärksammade bild, jorå visst är det så; precis som i vuxenlivet när en karl ska göra kärringgöra är tanten där och tillrättavisar honom för att han gör helt fel. Varsågod och kolla på den lilla bruttan som resolut vägrar släppa strykjärnet. Säger det dig något? Karlar är karlar och fruntimmer är fruntimmer, punkt. Världen är tillräckligt nerlusad av förlorade individer som inte vet om de är det ena eller det andra eller båda två på samma gång - så'na tösapågar behövs det inte mer av, tacksåväldigtmycketochvarsågod. Vad som däremot gör en mörkrädd är allt outbildat wt-slödder som anser att genustramset är det största som hänt mänskligheten och helt okritiskt sväljer denna pseudovetenskaps tillrättalagda propaganda - ofta utan att ha läst en enda poäng inom genusteori... beklagligt. Lägg av, lägg ner och bete er som vuxna människor; genustrams passar i trettonårsåldern då man inte har bättre vett och helt saknar livserfarenhet. Som vuxen kan man inte hålla på och odla slikt fåneri längre.

rikku

24 november 2012 20:47

Nisse Hult: Mja, jag vet inte riktigt vad du lever i för förhållande, men så går det inte till här i alla fall. Angående bilden så ser jag två barn som vill leka med samma leksak (ser mycket av det här hemma, så i det avseendet är det precis som i verkliga livet. ;))

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med "karlar är karlar och fruntimmer är fruntimmer". Är det någon som säger att män är kvinnor eller vice versa? Pojkar tappar inte vitala delar av att leka med dockor. Flickor får inga extra utväxter av att leka med bilar. :)

Jag har aldrig träffat på någon människa som inte vet om huruvida den är man eller kvinna, men om en sådan skulle finnas, varför skulle den vara en "förlorad individ"? Det är ett tråkigt synsätt du verkar ha, men du är naturligtvis berättigad till att ha dina åsikter. Men jag behöver inte hålla med om dem, som tur är. :)

Tvärtom mot vad du verkar tro så är det fler utbildade än outbildade som anser att "genustramset" faktiskt är något att ha. Utan det skulle vi befinna oss på 1600-talet fortfarande och kvinnor skulle ha hätta på huvudet för att inte vara syndiga, byxor skulle vara enbart för män, kvinnor skulle absolut inte få arbeta, annat än i hemmet, förstås, eller på familjens gård eller möjligtvis som slav/piga, utlämnad åt husbondens godtyckande. Men det är ju inte "riktigt" arbete, gubevars.

Nej, jag tänker uppfostra mina barn till att vara fria individer, fullkomliga som människor med alla valmöjligheter som finns i livet. :)

 
Katharina

Katharina

24 november 2012 21:09

Precis - bara för att en pojke FÅR leka med vad han vill så betyder inte det att hans "manlighet" kommer till skada - det betyder heller inte att någon Tvingar honom att leka med "kvinno"-leksakerna; det enda det betyder är att han får utveckla sina egna intressen och - med lite tur - att han längre fram i livet har Lärt sej att hela världen står öppen för honom; han Måste inte bli byggjobbare om han hellre vill bli kock eller sjukvårdspersonal. Men om han VILL bli byggjobbare så får han det också - och samma sak gäller alltså flickor, fast tvärtom; de FÅR bli byggjobbare nu - och de KAN det också - så ingen kan alltså ta skada av det här. Det enda det gör är att det tar bort "Måsten" - Vill man som man vara den klassiska bilden av karg, hård manlighet så Får man - Vill man som kvinna var liten och omhändertagen så Får man - och tvärtom. Det är det som är det Fina här; människor börjar lära sej att de Får vara hur och vad de vill.

Vad är egentligen problemet med det?

http://katbites.com

rikku

24 november 2012 22:04

Katharina: Ja, det är det som är den stora frågan, vari problemet ligger. :) Jag försöker verkligen förstå, men jag kan inte.

Det är som pannkaka på torsdagar. De som vill ha det varje torsdag, FÅR ha det varje torsdag. Men vi som gillar att variera oss kan välja något annat och det är okej också. Det tar inte bort någon annans pannkaka, så det skadar ju ingen.

 
Ingen bild

Adam

24 november 2012 23:56

Jag tror att Hysterin kommer från att De Flesta har uppfostrat sig själva att vara "normala", vilket inte finns.
Därför blir de Tokgalna när Världen inte är så som de har blivit tillsagda.

"Hjälp är det itne som mamma/pappa/Alla sa?. Nej det tror jag inte, det vore för konstigt. Alla andra är nog bara tokar"

Sen så finns de De som är helt ointresserade att tänka på sånthär och vill bara ut och Göra Något. De är Ok, de skadar ingen.

Men så finns de Dem som mest är bittra och misslyckade över något; De är Dem som klagar- som han någon kommentar över mig. . .(man kan se de på bitterheten i kommentaren)
Vilket är de flesta på Aftonbladets kommentarsida och internet i övrigt; För annars skulle man noga vara ute i världen och göra något vettigt och konstruktivt :D

rikku

25 november 2012 13:42

Adam: Du har säkert rätt. Jag kan tänka mig att de som är mest bittra är ensamma människor som aldrig har funnit någon livskamrat (och som _vill_ ha en) och antagligen skyller feminismen och genusdebatten (och allt möjligt annat) för att de aldrig funnit någon.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards