Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 26 november 2012

SD och deras väljare.

Av rikku - 26 november 2012 17:19

Återigen blir det ett inlägg om något från Aftonbladet. Denna gång läste jag en krönika av Anders Westgårdh med rubriken "Stöttar du SD gillar du knappast "På spåret"." Krönikan i sig var ganska intressant, för den har både helt rätt och helt fel. Helt rätt har han i sitt påstående att det borde vara oförenligt att både gilla ett program som går ut på förståelse för andra kulturer och breda, allmänna kunskaper, och att gilla ett främlingsfientligt parti vars inskränkthet och fördomsfullhet tyder på dåliga kunskaper och noll förståelse för olika kulturer.


Men trots det slår det helt fel i hans resonemang, för SDs väljare är i regel inte, olikt partiet i sig, nynazister. Det är folk precis som du och jag som helt enkelt har köpt en väldigt enkel idé och tycker att lösningen är lysande. Idéen heter helt enkelt "det är invandringens fel", oavsett vad problemet heter. Arbetslöshet? Invandringens fel! Brott? Invandringens fel! Ekonomisk kris? Invandringens fel!


Allt löser sig bara vi slutar ta emot invandrare och helst också skickar tillbaka de som redan är här. Idéen är så enkel och i sin enkelhet tycker många att det även är rätt. Precis som Hitlers idé om att allting var judarnas fel, fast här har SD bytt ut "judarna" mot "invandrarna". Merparten av det tyska folket var knappast judehatare, men idéen att alla bekymmer skulle försvinna om judarna försvann var så lockande att folket accepterade det. Det är klart att det var judarnas fel. Kanske inte just affärsinnehavaren på hörnet, men de andra.


Precis så resonerar SDs anhängare. Det är klart att det är invandrarnas fel. Kanske inte just sonens klasskamrat Ahmed, hans familj är väl okej för de jobbar ju, men de andra! Det är de andra som är problemet, de andra som lever på socialbidrag hela livet, de som bränner bilar och rånar gamla damer. De andra som inte lär sig svenska och våldtar kvinnor och framför allt de som stjäl jobben från de hederliga, stackars svenskarna som blir diskriminerade på arbetsmarknaden.


SDs argument är enkla och i sin enkelhet är de svåra att motargumentera, just för att de har rätt. Samtidigt som de har helt, katastrofalt fel.


Många invandrare lever på socialbidrag. Många lär sig aldrig svenska. Invandrare är överrepresenterade i fängelserna. Det är oftast invandrarungdomar som går runt i gäng och bränner bilar och förstör.


Men de gör det inte för att de är invandrare, och det är här SDs argument falerar. De tar inte reda på orsaken bakom, utan utgår endast från den gemensamma nämnaren, att de är invandrare. De ignorerar att det finns många andra gemensamma nämnare, varav den största heter "klass".


Underklassen har alltid varit överrepresenterade inom en viss typ av brott och har alltid haft svårare att få arbete, så även på den tid då det fanns relativt få invandrare i Sverige. Överklassen har i alla tider sett ner på underklassen och ansett att den är mindre värd. Det är inte så längesen underklassen ansågs obildbara och att det var meningslöst att låta deras barn gå i skola, de kunde ju ändå inte lära sig något och skulle hur som helst bara växa upp till att bli tjuvar.


Att alltid ha det dåligt ställt och att vara i princip utan framtidsutsikter är nedslående och deprimerande. För en ungdom är det extra frustrerande att veta på förhand att de inte har någon framtid, vilket kan vara en anledning till att de samlas i gäng och för att få utlopp för sin frustration så förstör de saker. Det gör det inte rätt på något sätt, men det är en förklaring.


Men detta är inte SD intresserade av. De vill inte se dessa fakta. De har sin lösning klar och den tänker de vidhålla, som om alla magiskt skulle få det bättre om bara alla otäcka invandrare var borta.


Det farliga med SD är tre saker. För det första så klippte de sig inte och skaffade sig jobb, utan de lät håret växa och satte på sig kostym och blev därmed nästan rumsrena. För det andra så har de en enda punkt på sin politiska agenda och det är invandringen, och de flesta kan nog hålla med om att intergrationen är ett kapitalt misslyckande i Sverige och med SD som enda parti som tar upp detta som en öppen fråga lockar till sig folk som i övrigt är vettiga, tänkande människor. ("Något måste ju göras, men det får man väl inte säga i det här landet").


Slutligen så har partiet tagit på sig en enorm offerkofta, vilket får deras anhängare att gå i försvarsställning så fort partiets politik diskuteras och det är helt omöjligt att argumentera med folk som anser att hela världen konspirerar emot dem.


Det är tragiskt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards