Thorn without a rose

Alla inlägg den 11 januari 2013

Av rikku - 11 januari 2013 22:30

Denna dagen är en fredag. Fredagar är generellt sett väldigt lika måndagar i det här hemmet.

Tommys väckarklocka ringer halv sex på morgonen, måndagar och fredagar (och alla vardagar däremellan).

Min väckarklocka ringer kvart i sex för att puffa upp Tommy.

Barnen har ingen förskola på måndagar och fredagar.

Jag har generellt sett ingen tid att passa på måndagar och fredagar, varför jag inte behöver gå upp tidigt på morgonen.


I måndags hade jag sovit hela natten (!) liksom alla barnen och var därmed otroligt utvilad och gick upp före klockan sju på morgonen. Jag var uppe före barnen, pigg och vaken, och hade hunnit fixa med en hel del innan klockan hade blivit tolv.


Trots alla andra likheter fredagar har med måndagar så skilde sig den här dagen sig väsentligt från måndagen i början på veckan.


Natten tillbringades som ett stafettlopp mellan vår säng och barnens säng. Lukas vaknade fem gånger, Vanja en gång och Lily två gånger, vilket resulterade i att när ungarna ville upp klockan åtta så orkade jag absolut inte upp. Lily sov, tack och lov, så jag kunde ligga kvar en bra stund till. Men när klockan hade passerat nio så klagade barnen på att de var hungriga, så det blev till att gå upp och fixa frukost till småttingarna. Själv åt jag, för ovanlighetens skull, inte samtidigt som dem. Vi hade glömt/struntat i att fixa disken dagen innan så diskbänken var full med disk. Uff! Det blev till att börja i den ändan, helt enkelt. När barnen hade ätit färdigt så kom jag ihåg att jag hade lovat dem att bygga ihop Blixten McQueen-legot som Lukas hade fått i julklapp. Det var både Blixten och lastbilen Mack med tillhörande släp som skulle byggas ihop. Jag tänkte att jag skulle äta frukost bara jag hade byggt ihop det åt dem. Vad jag inte hade räknat med var hur lång tid det skulle ta. Hua mig! Det känns som att legoritningarna är mer avancerade nuförtiden än vad de var förr. Eller ja, inte själva ritningarna, utan hur grejerna är uppbyggda snarare. Blixten gick väl an att göra, men Mack var väldigt invecklad. Fast snyggt blev det i slutändan i alla fall.



När jag hade byggt legot kom jag på ytterligare en till "jag ska bara..". Lukas växer ju som ett skott och de flesta kläderna han har börjar bli för korta på alla möjliga ställen. Jag var iväg med barnen igår till torget och köpte lite nytt så han slapp gå i byxor som är för korta i benen konstant och ha långärmade tröjor som är en halv decimeter för korta i ärmarna. Både han och Vanja fick dessutom var sin ny pyjamas. Lukas fick visserligen en ny, snygg pyjamas i julklapp, men det är ju bra att ha någon att byta med. Vanja har också vuxit ur alla sina pyjamasar, så hon fick också en ny. Men vi skulle behöva åka till Ullared och fylla på Lukas garderob rejält.. Hur som helst, eftersom mycket, men inte allt, av Lukas kläder är för små så måste de ju sorteras ut, så lilleman fick prova alla kläder han hade i sin byrå och så sorterade vi ut allt som är för litet. Vi har en hög att prova i vardagsrummet också, men jag har inte hunnit ta itu med rentvätten än, så det får vänta till en annan dag.


När vi var klara med det hade jag tänkt att äntligen äta frukost, men tji fick jag, för Lily var hungrig och ville också äta, så hon fick ju äta först, naturligtvis. När jag väl satte mig för att äta frukost var klockan ett.. det hör knappast till vanligheterna, som tur är. Min mage var väldigt arg på mig och klagade högljutt över att tvingas vänta så länge på frukosten. :)


Efter "frukosten" (om den nu fortfarande kan kallas för det, så sent på dagen som det var), så kände jag att nu ville jag få koppla av lite grann, så jag ringde upp mamma på Skype och spelade lite Oblivion. Elder Scrolls-spelen är väldigt farliga spel. Man blir lätt fast i dem, och med det menar jag inte att man inte kommer vidare. Men samtidigt är det väldigt lätt att stänga av när som helst eftersom man inte behöver leta efter save points som i andra spel, vilket är väldigt uppskattat som småbarnsförälder.


När Tommy kom hem var det dags att börja med mat, men jag var tvungen att handla lite smågrejer på Willys först, så Tommy fick se efter Lily och Lukas så kunde jag och Vanja gå och handla. Utomhus fanns en glad överraskning, nämligen snö! Det är väl på tiden att vi får lite snö, vi också. Barnen fick ju varsin snowracer i julklapp och det vore ju kul om de fick använda dem lite den här säsongen också.


När maten stod på bordet så blev Tommy smått överraskad. Ingen potatis! Inget ris heller eller någon pasta. Han såg ut som att han trodde att jag hade glömt något. :) Men så var det inte. Jag gjorde ett recept som jag har hittat på Arla.se och där skulle det inte vara någon potatis eller dylikt till. "Fransk biffpanna" hette receptet och bestod av en panna av strimlat nötkött, strimlad fläsk, gul lök och morötter i en sås av creme fraise, vatten, kalvfond och soja. Till pannan hade jag ärtor, majs, paprika (kokt) samt Barkis. Mycket gott, faktiskt, även om barnen var lite skeptiska, främst till ärtorna som ingen av dem åt. Men det gör inget.


Nästa helg blir det fullt upp. Lukas fyller ju år på måndagen, så han ska ha barnkalas på söndagen. Han har bjudit sex barn från förskolan. Hjälp! Tänk om alla kommer! Det kommer bli hur mycket barn som helst här. Jag har bett mamma komma hit och vara vuxenhjälp i barnhavet. Det kan nog behövas. Men det är inte enda kalaset den helgen. En annan flicka på förskolan fyller också år och hon ska ha kalas på lördagen och Vanja är inbjuden dit. Tyvärr är inte Lukas bjuden.. Hoppas han också får lite inbjudningar till kalas snart. Det blir ju Vanjas tredje kalas hon går på och Lukas har inte fått gå på något än.. Hoppas det ändrar sig snart. Han får i alla fall ha ett eget kalas i år. Jag hoppas att åtminstone ett eller två barn kommer. Men det gör det säkert. Finns ingen anledning att tro att det som hände på Vanjas kalas förra året ska upprepa sig.


Hoppas jag.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards