Thorn without a rose

Alla inlägg den 20 februari 2013

Av rikku - 20 februari 2013 12:37

De senaste dagarna har det varit mycket att irritera sig på. Först var det den där bilden på Facebook som sprids, som anklagar en 18-19-årig kille för att vara pedofil. Pojken är namngiven och bilden har spridits mer än 6000 gånger nu. Jävla idioter. Tjejen som har lagt ut bilden är två år äldre än pojken. Är det INGEN som tänker? Uppenbarligen inte.


Om killen läser det här: Polisanmäl. Polisanmäl tjejen som lagt upp bilden och alla jävla idioter som spridit den. Förtal är ett allvarligt brott och kan ge upp till två års fängelse. Anmäl dem.


Egentligen borde alla som delar killens namn (för det är det ett antal som gör), polisanmäla. Alla som har samma namn riskerar att utsättas för efterverkningarna av dessa lögner. Så anmäl skiten.


Sen har vi irritationsmoment två, som är sammankopplat med moment ett. En av dem som spridit bilden och inte använder sina hjärnceller är en klasskamrat till mig. Jag har haft diskussioner med denne klasskamrat om bilden och försökt förklara varför man inte GÖR så. Jag har försökt påpeka vilken skada som kan komma ur detta, men utan framgång. Istället får jag höra att "lögner skadar inte" och "är det någon som tar åt sig så visar det ju bara att det är sant".


Så lögner skadar inte? Jag skulle kunna skriva spaltmetrar om varför lögner skadar, men jag orkar ärligt talat inte. Jag är bara så trött på alltsammans. Att en vuxen människa, en människa som dessutom inte var förskonad från mobbing i skolan, kan uppriktigt sitta och säga, och mena, att lögner inte skadar, det är för mig obegripligt. Lögner skadar så in i helvete mycket mer än sanningen. Bara tanken på att alla dessa killar som bär det där namnet ska behöva sitta och försvara sig och intyga att de visst inte är pedofiler.. Det gör mig gråtfärdig. Jag hoppas innerligt att dessa killar inte råkar ut för tråkigheter på grund av detta. I värsta fall så kan någon av dem dö på grund av dessa lögner. Mord, dråp, självmord.. Det gör ont i mig att ens tänka på det.


Det värsta är att det inte är osannolikt.


Irritationsmoment nummer tre, det är det här. De vågar, de vågar! hota ett demokratiskt parti. Jag är så arg, så jag har inga ord kvar. Emma skriver att hon står helhjärtat bakom Piratpartiet oavsett om de tar kampen eller backar. Jag vill egentligen också göra det, det vill jag, men samtidigt.. om inte Piratpartiet tar kampen och försvarar våra rättigheter, vem kommer göra det då? Då kommer vårt fria internet snart vara lika stängt som Nordkorea. Och antagligen kommer de inte vara nöjda då heller.


Irritationsmoment nummer fyra, som är relaterat till nummer tre, är att INGEN av de stora tidningarna skriver så mycket som en RAD om detta. VAD FAN?! Äger Rättighetsalliansen våra tidningar också? Som sagt, Nordkorea!


Många skriver bättre om Rättighetsalliansen än jag.


http://opassande.se/2013/02/19/rattighetsalliansen-suger/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rattighetsalliansen-suger

http://www.annatroberg.se/2013/02/19/piratpartiet-utsatts-for-utpressning/

http://www.lindqvist.com/rattighetsalliansen-gor-bort-sig/

http://deepedition.com/2013/02/19/jag-ar-numera-pirat-ponten-made-me/

http://christianengstrom.wordpress.com/2013/02/19/och-sa-kom-utpressningshotet-fran-rattighetsalliansen/


Edit: Ytterligare några länkar:


http://jesperastrom.se/dags-att-ta-ansvar-gott-folk/

http://scriptorium.se/josh/2013/02/20/rattighetsalliansen-skickar-hotbrev-och-nya-medlemmar-till-piratpartiet/


Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards