Thorn without a rose

Alla inlägg den 26 maj 2014

Av rikku - 26 maj 2014 13:38

Det finns få saker som skrämmer mig lika mycket som nazismen. Den ondska som manifesterades när nazisterna tog makten, det hat som vanligt folk började känna mot de människor som utsetts till syndabockar, är enormt skrämmande. För det var inte en epidemi av psykopater som bröt ut, det var helt vanliga människor som fogade sig, som lydde order, som förföljde, misshandlade och dödade judar, kommunister, romer och andra oliktänkande.

Söner angav fäder, kvinnor sina män, grannar spionerade på, och angav, människor de bott bredvid i dussintals år.

Makten gav berusning och makten födde skräck.

Mitt i allt detta dog miljoner män, kvinnor och barn. Efteråt hävdade alla att de inget visste. Kanske var det så. Kanske skräcken för att vara näst på tur var så stark att man blundade för allt som pågick. "Det är inte mitt ansvar. Det är inte min sak. Jag har inget med det att göra."

Och jag förstår skräcken. När jag som tonåring först fick höra dessa förfärliga berättelser så kunde jag inte förstå. Hur kan man låta det hända? Varför gjorde ingen något?

Nu förstår jag bättre. Jag har tre barn. Tanken att någon skulle skada dem för att komma åt mig, är outhärdlig. Jag har mycket att förlora.

Nazister är inte ofarliga, politikintresserade människor. Nazister är farliga. Dr lider av den ytterst farliga illusionen att de vet vad som är bäst för landet och det är upp till dem att göra vadhelst som krävs för att uppnå det. Deras ideal är heliga och själva är de missförstådda martyrer. Vem kan klandra dem för att de måste ta till våld ibland? Dessutom är de konstant motarbetade och alla måste väl inse att något måste göras för att rädda landet? De vill ju bara väl, gubevars.

Nej, nazister skrämmer mig. Hot, skadegörelse, misshandel, mord. Saker eskalerar snabbt. Jag har inte glömt John Hron, och allt av döma så har inte nazisterna gjort det heller.

Igår hade vi val till EU-parlamentet. I nästan samtliga länder tog högerextremisterna mandat. I Sverige fick Sd 10% av rösterna. I Frankrike fick Front National 25%. En av fyra fransmän röstade på ett högerextremt parti, 70 år efter Förintelsen.

Det är skrämmande. Människan glömmer alltför fort.

Av rikku - 26 maj 2014 07:58

Stöveltrampen ekar
Skjortorna färgas bruna
Europa röstar
Europa rustar
Krig i vår tid.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards