Thorn without a rose

Alla inlägg under september 2013

Av rikku - 30 september 2013 12:28

Vanja har fått kompisar som kommer och leker med henne, vilket är bra. Men vissa saker blir man lite fundersam över.


Flicka A är här relativt ofta och leker med Vanja. Flicka A är också kompis med Flicka B, som också har varit här vid något tillfälle tillsammans med Flicka C. Vid flera tillfällen har Flicka B kommit hit för att söka efter Flicka A och blivit inbjuden att komma in och leka också, men istället valt att prata med Flicka A och helt plötsligt måste Flicka A gå hem. Lite suspekt kan jag tycka att det är, men okej, det kan vara ett sammanträffande.


Igår var Flicka A här och lekte. Flicka B kom förbi och efter lite överläggningar utomhus så frågade Flicka A om Vanja fick följa med henne hem. Lukas fick också följa med. Så alla fyra barnen går iväg. Efter ett par timmar kommer Vanja och Lukas hem igen. Då fick vi veta att det var Flicka B som sagt att det var dags för dem att gå hem. Där tänker jag genast att det är inte Flicka B's plats att tala om när mina barn ska gå hem, såvida de inte är hemma hos Flicka B, förstås. Ännu märkligare blev det när barnen berättade att Flicka B sagt att de (Vanja och Lukas) blev inblandade i ett bråk.


Här fodrades närmare förklaring.


Tydligen hade de gått ut i skogen och lekt där de hade träffat på Flicka C och Flicka D (som är okänd för oss). Flicka A, C och D hade tydligen börjat bråka om något och sagt otrevliga saker till varandra. Det är i dagsläget oklart vad Flicka B gjorde vid tillfället, men om jag förstod det hela rätt (vilket är svårt att göra när barnen berättar något) så var bråket mellan A, C och D anledningen till att Flicka B sa till Vanja och Lukas att gå hem.


Så nu velar jag mellan att gå till Flicka A eller B och fråga vad som hände igår, och att låta saken bero. Ibland är det bra att låta barnen reda ut saker själva, och ibland måste man som vuxen lägga sig i. Det svåra är ju att veta när man ska göra det ena eller det andra..

Av rikku - 23 september 2013 17:32

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Det är väldigt märkligt, men någon har ristat in Vanjas namn på alla postlådor här, till och med de påkostade metallådorna, med en sten eller möjligtvis en spik. Som tur är så vet vi med säkerhet att det inte är Vanja, för vederbörande har ristat in namnet med små bokstäver och Vanja kan inte de små bokstäverna än.


Det är väl tur, får man väl säga. Nu vet vi att det inte är hon och inte för att någon har klagat, än, men om någon skulle komma och anklaga Vanja för vandalism så kan vi lugnt förklara att det inte kan vara hon.


Frågan är dock; vem har gjort det, och varför? Varför ristar man in någon annans namn på alla postlådor? Vad är syftet? Att Vanja ska råka illa ut och få skäll? Eller är det någon som tycker om Vanja och därför vill skriva hennes namn överallt?


Jag vet inte, och det hela är väldigt märkligt. Väldigt, väldigt märkligt..

Av rikku - 21 september 2013 19:57

Ja, jag vet, det är helt uselt. Nästan hela september har gått och jag har inte gjort ett enda inlägg. Men det går ju i perioder, skrivandet.


En stor nyhet sedan sist är att Lily går. Helt själv, alltså, inte bara utmed möbler, för det har hon ju gjort i snart flera månader. Men för två veckor sedan så släppte hon möblerna och började gå med egen balans. Hon är jätteduktig och springer snart. Dessutom så kan hon hoppa. Seriöst, hon kan hoppa. Jag skojar inte. Hon hoppar jämfota, tokungen. :) Det ska hon inte kunna än, men vad bryr hon sig om det? Vill hon, så gör hon.


Hon har börjat klättra också, och det är inte lika kul. Man måste hålla ögonen på henne varje sekund, för rätt vad det är så är hon på väg uppför en stol och det får hon helst låta bli. Jag är så innerligt glad över att vi har fått upp trappgrindarna så hon inte kan försöka ta sig uppför eller nedför trappan. Jag får dagliga hjärtattacker som det är ändå..


September, ja. Det är månaden då alla fyller år, och då överdriver jag bara lite. Förra helgen och idag hade vi kalas här hemma. Förra helgen var Tommys familj och min mamma här och idag var pappa, mina bröder och farmor och farfar här. Det har varit jättetrevligt. För farmor och farfar och min lillebror så var första besöket i huset och det var roligt att visa upp det. Kalaset idag var en sammanslagning av alla födelsedagar. Vi firade mig, mina bröder och pappa samtidigt. Syster-yster kunde tyvärr inte komma, men de får komma en annan dag.


Hösten gör sitt inträde och det börjar bli kallt. Vi har fått sätta på värmepumpen lite smått nu och man bävar väl lite för hur höga elräkningarna kommer att bli. Men värme måste man ju ha, även om man får betala för det.


En annan utgift som vi kanske måste dras med är en ny telefon till mig. Min har fått spunk och vi kan inte förstå vad felet är. Så länge jag aktivt använder telefonen eller laddaren sitter i så är det inga problem. Men så snart den är urkopplad ur laddaren och inte används så startar den om sig, ideligen. Den slutar inte starta om förrän jag sätter i laddaren eller börjar använda den, vilket så klart resulterar i att batteriet laddas ur. Vi har testat med ett annat batteri, ingen skillnad. Vi har uppdaterat mjukvaran, utan resultat. Vi har testat att ta ur allting (batteri, SIM-kort, SD-kort) men det funkar inte heller. Om vi inte kommer på vad felet är snart och kan åtgärda det så återstår väl bara att köpa en ny telefon. :( Och jag som gillar min telefon så mycket..

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards