Thorn without a rose

Alla inlägg under november 2013

Av rikku - 14 november 2013 11:08

Idag blir minstingen 1 år! Grattis! Jösses, vart tar tiden vägen? Den bara rusar iväg. Till helgen blir det kalas för lilla (stora) Lily.


Helgen som var åkte jag och barnen iväg till mina gamla hemtrakter och hälsade på folk både till höger och vänster. Vi var hos mamma, pappa, farmor och farfar, mormor och morfar, kompisen Tommy (Lukas kommentar när han fick höra att Tommy bodde i det huset; "VA? Är det här PAPPAS hus?"), vännerna Åsa och Yenny och sedan Fars dag-middag hos farmor med halva tjocka släkten. Lite foton blev det också. :)


Det var kul att komma iväg, men eftersom Tommy inte var med så var det bara jag som körde, (såklart) och det blev lite jobbigt i längden. Mycket mörkerkörning (som jag dessutom är ovan vid) och många som bländade och så, naturligtvis, var det långt att åka. Till råka på eländet så slutade GPSen att fungera när vi skulle hem (men nu funkar den igen) så jag hade lite panik över hur fan jag skulle hitta. Men det gick bra. Hem kom vi, även om det tog lite längre tid eftersom jag fick åka över Lidköping istället för Grästorp. Jag vågade helt enkelt inte chansa på att hitta rätt avfart och jag visste att man kunde åka över Lidköping, så då blev det så.


                                                                             

Av rikku - 5 november 2013 21:18

Usch, idag har jag verkligen inte njutit av dagen. Det är synd, för till skillnad från de senaste veckorna så regnade det inte idag, utan var faktiskt väldigt fint väder. Vi hade till och med sol! Uj, uj. Men solen till trots så var det här ingen bra dag. Okej, den hade varit ännu sämre om det hade regnat, så lite glad har jag ändå varit för det fina vädret.



Så varför har det varit en dålig dag då? Ja, till en början med så skulle jag med Lily till BVC. Egentligen hade jag bokat tid på torsdag, men jag fick en lapp hem om att "din tid är avbokad, varsågod och kom på den här tiden istället". Tack.. verkligen schysst. Det var ingen som kom på tanken att ringa istället och fråga vilken tid som passade mig? Nä. Istället slängde de bara ihop en ny tid, oavsett om den passade mig eller inte. Tiden jag hade bokat var klockan 15.00 på torsdag. Tiden jag fick var 13.40 idag. Det kanske kan vara svårt för dem att tro, men jag valde 15.00 av en anledning.


Nu fick jag istället hämta Lukas tidigare från förskolan, där han satt och hade fruktstund. Det var bara att avbryta fruktstunden och hasta iväg till bussen. Som så många gånger tidigare så fick jag väcka upp Lily när det var dags att gå och hämta syskonen, men i vanliga fall får hon mat så fort vi kommer hem igen. Det fick hon ju inte nu eftersom vi var tvungna att slänga oss iväg.


Så.. Lukas fick sin fruktstund avbruten och fick inte leka klart sin tid, Lily, som blev väckt för tidigt, fick ingen mat. Alla barnen var hungriga eftersom vi brukar ta en fika runt ett, när vi nu istället klev på bussen. Låter väl som ett toppenupplägg för en eftermiddag? Nej, jag tyckte inte heller det.


Bussen i sig är dessutom väldigt jobbig att åka med. I princip alla bussar här har trappor, höga trappor dessutom, och det är extremt besvärligt att få med sig barnvagnen på bussen. Men jag hade i alla fall tur när vi klev av, för då var det en kvinna som hjälpte mig av med vagnen. Vägen till BVC är naturligtvis högst upp i en lååååång backe. Allt för att det ska vara besvärligt.. Väl inne på BVC så fick jag höra att jag inte fick ta med vagnen in, för idag skulle de ha Öppen förskola där. Jaha. Det var bara att parkera vagnen utanför då, med alla kläder och skolväska och allting kvar i. Jag oroade mig en hel del för att någon skulle förse sig med lite gratis prylar medan vi var inne hos doktorn. Som tur var hände inget.


Vi var lite tidiga till BVC. Jag är visserligen alltid tidig om jag kan hjälpa det, men i det här fallet hade jag faktiskt inget val. Det fanns en buss att välja på, annars hade vi fått gå. Men hur som helst så var vi tidiga, och barnet som hade tid före oss var inte där, så vi fick faktiskt komma in tidigare. Hurra, alltid något positivt ändå.


Lily blev vägd, mätt och vaccinerad. Hennes kurva börjar så smått gå uppåt, vilket jag är väldigt glad för och läkaren tyckte att hon hade växt mycket på längden på sistone. Hon är nu 77 cm lång och väger 9.2 kg, så sannolikt så kommer hon bli lång och smal, precis som sina syskon. Sedan fick hon vaccinationssprutor i båda benen. Den första sprutan sa hon inget om, men den andra, den som ska svida lite mer, den skrek hon på. Så klart, det gjorde ju ont på stackarn. Som tur var så verkade det gå över fort i alla fall. Hon var så duktig, så när vi var klara och gick ner till ICA (jag skulle köpa huvudvärkstabletter) så köpte jag en docka till henne. Hon har inte haft någon egen docka, utan tar alltid Vanja och Lukas dockor. Hon blev väldigt glad för sin lilla docka och kramade den och pussade den.. och slängde ner den på marken. Och igen. Och igen. Suck.. Nåja, hon tyckte väl att mamma skulle aktiveras också, antar jag. :P


När vi ändå var i Lilla Edet så passade jag på att hoppa in hos en frisörsalong med drop-in. Vi hade tur och det fanns en tid ledig, så jag bokade upp Vanja för en klippning. Nu har hon lugg och nytoppat hår. Hon blev så fin, så. Inte tog det lång tid heller, så klockan var väl omkring halv tre när vi gick till busstationen. Men bussarna häromkring går ju inte så förbaskat ofta, så vi fick vänta i över en halvtimme, nästan 40 minuter, innan bussen kom. Jag funderade på om vi skulle gå istället, men kom fram till att vi inte orkade. Eller ja.. JAG orkade inte. När bussen väl kom så hade det börjat bli kallt och barnen frös, men på plussidan så hade den här bussen faktiskt inga trappor, utan vi kunde köra på vagnen utan problem. Gosh, vad skönt. Sedan var det bara promenaden hem kvar. Barnen var trötta, kalla och hungriga och så var det såklart uppförsbacke hela vägen hem. Lily hade en blöt blöja och var vrålhungrig och promenaden hem var allt annat än glad och solig. Men hem kom vi i alla fall och då var klockan fyra. Lily hade inte ätit på nästan sex timmar, och för Vanja och Lukas var det omkring fem timmar sedan skollunchen. Jag fixade snabbt varsin macka till de stora och värmde en hel, stor burk barnmat till Lily. Hon åt upp allting och efteråt drack hon en stor flaska välling innan hon kände sig mätt. Stackarn..


Strax efter fyra kom Tommy hem. Han slängde i sig en macka, bytte om och sen for han och Vanja iväg till Trollhättan för att köpa gympaskor till Vanja. Hon ska börja ha gymnastik på torsdag och då måste hon ju ha grejer till det, såklart. När de hade åkt gjorde jag snabb och enkel mat till mig och Lukas, makaroner och bacon. Jag orkade inte laga något mer avancerat för jag var så otroligt trött. Tommy och Vanja åt ute, någonstans i Trollhättan. De kom hem igen vid sjutiden och då hade Vanja fått sig ett par fina, nya, vita gympaskor. Det var kul för dem att få lite egentid med varandra, men jag var för trött för att ha någon speciell egentid med Lukas. Fast när jag tänker efter så hade vi det nog ändå. Han satt i mitt knä och pratade med mormor på Skype och var alldeles lugn och mysig. Och så åt vi två bitar choklad, fastän det bara är tisdag. :)

Av rikku - 2 november 2013 11:39

I natt hade Vanja för första gången en kompis som sov över. Det var inte planerat eller så, men barnen frågade och efter att ha pratat med både Tommy och flickans mamma så sa jag ja. Det är helt otroligt hur glada barnen blev. De skrek och tjöt "jaaaaaaa, vi fick!" och tösen sprang hem för att packa på stört. Ja, hon bor bara några hus bort, så det var ju inget omvälvande på det sättet, men det var stort för barnen ändå. :)


Däremot har de nog inte sovit särskilt mycket i natt. Jag vet inte hur många gånger jag var inne hos dem och sa att "nu får ni lägga er, nu måste ni vara tysta, släck ljuset" och liknande saker. Sista gången jag var inne hos dem var väl vid halv elva (!) och runt elva så tystnade de, äntligen.


Själv har jag knappt sovit alls i natt. Dels så lade vi oss ganska sent och barnen låg ju och pratade och lekte hur länge som helst, och sen vaknade Lily och var hysterisk mitt i natten och Lukas vaknade vid 4-5-tiden och ville gosa, så jag har fått springa hela natten åt än ena och än andra hållet.


Vanja frågade om kompisen fick sova över en natt till, men jag tror inte jag vill eller orkar det. Jag får fundera på det. De fick ett "vi får se" till svar, så jag har varken sagt "ja" eller "nej" än. Det är kul att Vanja har kompisar som vill vara på besök, men samtidigt är det påfrestande för mig också att ha ett eller flera extra barn i huset.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards