Thorn without a rose

Alla inlägg under juni 2009

Av rikku - 26 juni 2009 13:15

Jag slängde upp en hel hög med nya bilder och även en ny film till allmän beskådan. :) Det är bara att kika in och kommentera om ni har lust.

Av rikku - 26 juni 2009 09:15

Idag är det 50 år sedan Ingemar Johansson vann VM-titeln mot Floyd Patterson. Jag själv, som inte är särskilt sportintresserad, fick reda på detta först för några år sedan. Det är möjligt, rentav troligt, att jag har fått höra om det långt innan dess, men inte fäst någon uppmärksamhet vid det. Men jag har förstått att det är ett stort ögonblick i Sveriges historia. Särskilt för göteborgarna är det en stor grej.


Idag är det alltså på dagen 50 år sedan det skedde. Det har antagligen varit tänkt att detta skulle uppmärksammas stort i media och nämnas på nyheterna vid varje tillfälle. Men min gissning är att detta kommer hamna i skymundan eftersom Michael Jackson passade på att dö i natt.


Jag skulle tro att det kommer bli lika stor uppståndelse kring detta som kring Lady Dianas död.


För min egen del så känns det fel. Prinsessan Diana var en fin och snäll varelse som gjorde mycket gott för barn och utsatta i världen. Michael Jackson var för mig en grotesk varelse som förgrep sig på barn. Visst, det finns väl ingen som kan säga säkert att han var pedofil eftersom han aldrig har blivit dömd för det, men jag tror på anklagelserna och Michael Jackson äcklar mig. Sure, han har gjort mycket bra musik, men det gör honom ju inte till en bra människa.


Nåväl. Inom de närmaste veckorna kommer man väl få Michael Jackson nerkörd i halsen så fort man slår på TVn. Vilken tur att den kanal som står på mest här hemma är Barnkanalen. :)

Av rikku - 18 juni 2009 14:15

Kort inlägg idag:


Imorgon är det midsommarafton. Vi åker ikväll till pappa för att fira midsommar där. Det ser ut att bli likadant som för två år sen, det vill säga regn hela jäkla midsommar. Kul. Nåja, man kan ju grilla på altanen i alla fall.


De senaste dagarna har vi röjt lite smått här hemma eftersom vi får besök. Ja, vi åker visserligen bort, men lägenheten får besök i alla fall. Syster-yster ska komma hit med sin ohängde son och låna vår lägenhet att sova i. De ska vidare till Danmark imorgon, men man vill ju att det ska se nåt så när ut när de är här.


Jag har även införskaffat lite föda så att det finns kvällsmat och frukost till dem. Vi hade slut på det mesta här hemma så jag fick gå iväg imorses med ungarna och handla. Nu i efterhand kan jag säga att det hade varit bättre att vänta tills typ nu med att handla. Det regnade i morses och jag och Vanja var som dränkta katter när vi kom fram till affären. Lukas klarade sig fint där han låg inbäddad i insatsen. (När vi kom hem igen upptäckte jag dock att hans strumpor var alldeles genomblöta så helt och hållet hade han inte klarat sig).


När jag hade handlat färdig så tänkte jag vänta ett tag för att se om det skulle sluta regna nån gång. Det gjorde det inte. Till slut beslöt jag mig för att ta bussen istället.


Det var det tamigfan värt.


Nu väntar vi bara på att Tommy ska komma hem så kan vi åka sen.

Av rikku - 16 juni 2009 09:00

Den söta lilla Rakel

hon fick en puss på mund.

Men Rakel blev spektakel

på denna lösa grund.

När stygga pojkar pussas vill

vänd alltid andra kinden till,

sa mor till lilla Rakel

som fick en puss på mund.


Den stygge lille Nero

han ville tutta på.

Det blev problem med de'rå

det kan man ju förstå.

Nu får du sluta tutta på

för folk de blir så putta då!

sa mor till lille Nero

som ville tutta på.


Vad härligt att de sänder Allan Edwalls "Stackars ramsor" på barnkanalen! Tio över åtta på morgonen kan man bänka sig för att se Allan sjunga sina stackars-ramsor.


På tal om "stackars" så läste jag på aftonbladet om en norsk "debattör" (eller snarare provokatör) som anser att vi bör "ge upp" kvinnokampen.


-"Ibland måste kvinnor hålla sig lugna och göra som mannen säger. Jag förstår att norska män hellre vill ha ryska och thailänska fruar. De gillar åtminstone sex och är bra på att laga mat, sa Hanne Nabintu Herland enligt Adressa.no."

..

"Hennes poäng är att kristna värderingar är på väg bort. Norge har blivit ett gudsfientligt land och står liksom hela Europa ”på kanten av stupet”. En anledning är att feminismen blivit för stark och könskampen för hård.

– Vi lever i ett hedonistiskt samhälle. Folk är sambor, först med den ena, sedan med den andra. Det uppmuntras till gruppsex. För att uppnå ett bra sexliv har gränserna blivit för liberala. Så liberala att kvinnor och män inte törs älska eller satsa på parförhållandet av rädsla för att bli bedragna, säger Hanne Nabintu Herland."


Om detta är hennes ärliga åsikter som hon verkligen står för och inte något hon säger enbart för att provocera, då tycker jag synd om henne. Vill hon att vi ska gå tillbaka i tiden och kasta flera hundra års utveckling åt skogen, då har hon väldigt konstig syn på kärlek, förhållande, män, kvinnor och hela köret. Det vore förfärligt om vi skulle börja uppfostra våra döttrar till att vara männen till lags i första hand och tänka på sig själva i sista hand.


De män som skaffar fruar för att de är "tacksamma" och inte säger emot och ställer upp på sex vare sig de själva vill eller inte, det är inga riktiga män. Det är stor skillnad på att vara en man och att vara ett enda stort ego.


Med det sagt så undrar jag hur hennes resonemang går ihop egentligen. I första stycket så säger hon att (norska) kvinnor inte ger män tillräckligt mycket sex och i andra stycket säger hon att vi har blivit för lössläppta och har sex till höger och vänster och gruppsex är standard och för att ha ett bra sexliv så har vi blivit för liberala.


Så.... har vi här i Skandinavien för mycket eller för lite sex? Jag blir förvirrad.


Sen kan jag också undra vad feminismen har med kristendom att göra. Varför blir kristendomen svagare för att feminismen blir starkare? Jag fattar inte.


Nej, det var mycket i artikeln jag inte fattade. :) Lika bra det och som den svenske professorn sa:


"– De relativt få som uppfattar feminismen som ett hot, de slår vilt i debatter för att visa vem det är som har makten, säger han. Enligt Lars Jalmert önskar dock den stora majoriteten av männen ett samhälle med mer jämlika villkor. Och det stöds också av forskning som visar att jämställda par håller ihop i högre grad än icke-jämställda.

– Men de män som vill leva mer jämställt känner sig inte hotade, de skriker inte, de uttrycker sig ofta inte i sådana här debatter – och det är på sätt och vis synd."

Av rikku - 11 juni 2009 08:30

Den raske lille Torsten

han skulle sota spis

Men Torsten föll i skorsten

och skrek liksom en gris.

Du stackars barn som sotar spis

nu blir det ris naturligtvis

sa mor till lille Torsten

som skulle sota spis.


- Allan Edwall

Av rikku - 10 juni 2009 13:45

Allvarligt talat? Vad är det med skatter som får de blåa att se rött? (Hihi, nu var jag lite rolig också). "Alla" som röstar höger verkar hata allt som har med skatter att göra. Helst skulle skatterna avskaffas, antar jag. Argumenten tycks vara att folk är mer benägna att arbeta om de får behålla sin lön än om den "skattas bort". Märkligt nog verkar det aldrig vara vanliga arbetare som lider av ovilja att arbeta för den höga skattens skull..


Den nuvarande regeringen har medfört en hel del skattesänkningar. Såvitt jag förstår så planeras ytterligare sänkningar framöver. Själv är jag vänster, vilket jag aldrig har gjort någon hemlighet av, och personligen så ogillar jag alla dessa skattesänkningar. "Varför då?", kanske någon läsare undrar. Jo, jag resonerar som så att vi betalar skatt för att finansiera diverse saker som vi alla vill ha. Vägar, skola, vård.. ja, såna småsaker. Sänker man skatterna så sjunker statens inkomster. Sjunker statens inkomster så händer något av två scenarion. Antingen har staten inte längre råd med alla saker de har betalat för tidigare, vilket innebär att man drar ner på exempelvis antalet lärare på en skola, sjuksköterskor på vårdcentralen och så vidare vilket i sin tur leder till sämre kvalité på dessa ställen.


Det är ett scenario. Det andra är att staten kompenserar för intäktsförlusten genom att ta pengarna någon annanstans ifrån, exempelvis genom höjda avgifter på olika saker. Jag tänker då främst på a-kassan (vilken jag för övrigt anser att staten inte ska ha något alls att göra med! Men det är en annan fråga). Men det kan naturligtvis också vara avgifter i stil med läkarbesök. Det finns oändligt med möjligheter när det gäller detta.


Detta är borgarna såklart på det klara med och ser inga som helst problem med det heller. Tvärtom så ligger det helt i linje med deras politik att man får betala för allt man vill använda istället för att vara solidarisk och hjälpa till och betala lite för allt genom skatten.


Vem tjänar då på sänkta skatter? Gör inte alla det? Nej, absolut inte. Vi som är vanligt folk förlorar på det i och med att vi får inte mycket mer i plånboken trots sänkt skatt eftersom vi har lägre löner. Den extra kostnaden som vi får betala lite överallt däremot, den kostar mycket mer än vad vi "tjänat" på den sänkta skatten.


Ett exempel: Skatten sänktes ganska snart efter att den nya regeringen hade tillträtt. I ungefär samma veva höjdes avgiften till a-kassan eftersom regeringen beslutat att fackförbunden skulle betala in mer till staten (den så kallade Reinfeldt-avgiften) vilket tvingade fackförbunden att höja avgiften för medlemmarna.


Dessa två händelser resulterade i att efter att räkningarna var betalda så hade vi mindre pengar över än tidigare, trots att vi tekniskt sett fick ut mer av lönen. Vi hade naturligtvis kunnat välja att gå ur facket för att slippa betala den höjda avgiften till facket, så som många gjorde, men det hade vi verkligen förlorat på, och nu pratar jag inte bara om pengar. Dessutom så tror jag i mitt stilla sinne att det var lite av planen från regeringens sida. Färre medlemmar = svagare fackförbund och att borgarna är emot fackförbunden är ju knappast någon nyhet.


Nej, vi fortsätter att betala in till facket även om det kostar oss över 1000 kronor i månaden. Jag skulle tro att det är ganska många som ångrar att de gick ur facket idag, nu när arbetsmarknaden ser ut som den gör.


Vi får väl hoppas att det vänder snart. Tommy fick ju två veckor till och det ryktas att det kanske kan bli något mer efter midsommar. Men det får vi väl se. Varje extra vecka han får är väldigt välkommen.

Av rikku - 10 juni 2009 08:00

Nej, hon dök aldrig upp. Inte hörde hon av sig heller. Bortglömd eller ignorerad, jag vet inte. Det kvittar mig lika. Det blev i alla fall ingen Öppna förskolan. Idag hade jag tänkt gå ut med ungarna på gården och ha en liten picknick, men vädret vägrar samarbeta. Det är grått, kallt och mulet. Det finns ingen sol i sikte och därmed gick mina picknickplaner om intet. Nåja, det kommer väl fler soliga dagar innan sommaren är slut. Gör det inte det, ja, då är det något fel. :)


På tal om kallt så måste vi köpa en inomhustermometer. Det är sjukt kallt i vår lägenhet och nu går det inte att få varmare eftersom hyresvärden stänger av värmen på sommaren. Det är så kallt att vi hela tiden går runt och kollar om något fönster står öppet, men det gör det aldrig. Efter att vi har köpt en termometer så kan jag kontakta hyresvärden och säga att "si och så här många grader har vi i vår lägenhet! Sätt på värmen igen!" Eller också får vi svart på vitt att vi har tillräckligt många grader i lägenheten och kan inte klaga, men det betvivlar jag. Vi fryser ju ihjäl varje morgon.


Igår klippte jag Vanjas lugg för andra gången. Det är det enda vi någonsin har behövt klippa på henne. Några få hårstrån vågar sig på att växa så pass mycket att de kommer ner i ögonen på henne, så de klippte jag bort. Det blev antagligen varken rakt eller snyggt, men det blev däremot kortare, och det var ju det som var huvudsaken. :)

Av rikku - 9 juni 2009 11:45

Jag vill för er berätta
om huru det kan gå
när barnen vill det rätta
men det blir fel ändå.

Du stackars barn som lyssnar nu,
gör lite annorlunda, du!
Då ska bekymren lätta.
Och du ska bättre må.


Den raske lilla Sixten
han skulle koka gröt,
men blixten träffa Sixten.
Han fick en väldig stöt.
Du stackars barn som kokar gröt,
sån tur du inte döden göt,
sa mor till lille Sixten
som skulle koka gröt.


Den klene lille Göran
han for till lasarett.
Dom gjorde inget för han
när dom hans svullnad sett.
Du stackars barn, din svullnad är
en näsa, som var mänska bär,
sa mor till lille Göran
som for till lasarett.


Den käcke lille Ottar
han skulle hugga ved,
men Ottar plocka kottar,
det var bekvämare.
Du stackars barn som hugger ved,
sån konstig ved du kommer med,
sa mor till lille Ottar
som skulle hugga ved.


Den lille snälla Algot
han ville hjälpa mor,
så Algot tog en tallkott
och mata lillebror.
Nu blir det smisk i alla fall,
din brorsa kunde blitt en tall,
sa mor till lille Algot
som ville hjälpa till.


Den söta lilla Saga
hon skulle natta Stig,
men Saga börja klaga
ty Stig han släppte sig.
Du stackars barn som nattar Stig
vid fisar får man vänja sig,
sa mor till lilla Saga
som skulle natta Stig.


Den stackars lille Kenneth
blev liksom nödig, han,
men Kenneth missa spännet
så allt i byxan rann.
Du stackars barn som är i nöd
av skammen färgas kinden röd,
sa mor till lille Kenneth
som blev liksom i nöd.


Jag hoppas du av detta
fått nåt att tänka på!
Fastän man vill det rätta
kan det åt pipan gå.
Vad rätt du tänkt fast det var fel,
men det var fel blott till en del.
Och gör du blott det rätta
så gör du inte fel.


- Text och musik, Allan Edwall

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards