Thorn without a rose

Alla inlägg under maj 2011

Av rikku - 27 maj 2011 20:40

Är det en vanlig dag? Nej, det är ingen vanlig dag för det är Vanjas födelsedag, hurra, hurra, hurra!

Av rikku - 21 maj 2011 11:28

Här går det undan. Tiden springer iväg och jag hinner inte ens uppdatera min blogg om allt som händer. Antagligen glömmer jag bort att skriva om mer än hälften av allt jag hade tänkt skriva ner, men det är svårt att göra något åt det, känner jag.


Nå, Vanja har i alla fall varit på 4-årskontroll på BVC. Det är verkligen inte tätt mellan besöken där när de börjar komma upp i åldrarna, och det är väl tur det, i och för sig. Vem skulle ha tid att springa där för jämnan när man jobbar? Nå, hur som helst. I måndags var vi iväg på kontrollen. Det undersöktes hur hennes syn var, om hon visste vad olika saker var (mössa, fot, bulle etc), om hon kunde stå på ett ben, om hon kunde gå balansgång och så vidare. Först var hon jätteblyg och när vi skulle göra syntestet började hon nästan gråta. Hon ville inte ha någon lapp för ögat, så det slutade med att jag fick hålla för ena ögat istället.


Men hon klarade sig bra. Hon fick godkänt på allting. Sista raden på tavlan klarade hon  inte, men det behövdes tydligen inte heller. Hon vägdes och mättes också och uppvisade 18 kilo och 110 cm. Hon följer fortfarande sin kurva perfekt, som hon alltid har gjort.


Till hösten ska Lukas också in på kontroll, men det är ju ett tag dit.


När det gäller jobbet så har jag anställning till mitten på juli nu. Ända fram till semestern, alltså. Och jobba, det får jag verkligen göra. Det är övertid på övertid på övertid. Den här veckan har jag jobbat över till 02 tre dagar (fjärde dagen sa jag nej, jag orkade inte) och på söndag ska vi in och jobba igen. Pust. När ska man få vila ut, egentligen? Men det ger ju gott om pengar, i alla fall.


Jag hoppas att vi ska kunna spara en hel del den här månaden. Vi vet inte än om Tommys löneförhöjning har kickat in än, eller om vi måste vänta ännu längre innan han får höjningen samt det retroaktiva som de har lovat. Min löneförhöjning kommer i alla fall den här månaden. Skönt! Nu ska det bli ordning på ekonomin igen. Jag grämer mig fortfarande över att vi fick tömma sparkontona helt för mitt körkort, men det kommer väl kännas bättre när vi sparat ihop de pengarna igen, antar jag. 


Körkortet däremot grämer jag mig inte ett dugg över. Jag är så glad att ha det, äntligen! Nu när Tommy är föräldraledig så tar jag bilen till jobbet och det är så skönt! Dels att slippa tänka på bussar, spårvagnar, byten och hur jag tar mig hem, och dessutom kan jag sitta och lyssna på musik och sjunga med hur högt jag vill utan att det stör någon. :) Den första veckan hade jag gpsen på för att vara säker på att jag skulle hitta och ligga i rätt fil i god tid och så vidare, men nu har jag lärt mig vägen och behöver den inte längre. Inte för att hitta till jobbet och hem igen i alla fall. Fast imorgon ska jag tanka bilen, så då måste jag använda gpsen igen, för att hitta smidigaste väg till macken och sen hem därifrån. Gps är en underbar uppfinning.


Födelsedagar börjar det bli igen också. Idag fyller svärfar år, så vi ska promenera över dit senare. Svägerskan är höggravid och ska föda när som helst (i måndags var det beräknat, men ingen bebis ville komma ut då). Sen har vi ju vårt eget födelsedagsbarn här hemma nästa vecka. Vanja fyller fyra år och det måste firas, såklart. :) Jag har ingen aning om vad vi ska köpa än bara, men det brukar lösa sig. :D

Av rikku - 10 maj 2011 22:09

Något jag har reflekterat över den senaste tiden är hur många det är som röker. Jag vet att det sägs att rökandet minskar, men jag tycker att det snarare verkar tvärtom. Överallt ser jag dessa rökare, på jobbet enbart är väl hälften av skiftet rökare, om inte mer. Resten snusar, mer eller mindre. Vi är väl ett fåtal (läs: nån mer än jag) som varken röker eller snusar. Varje gång jag går till affären så ser jag ett stort antal rökare, men det som provocerar mig mest (för ja, rökning provocerar mig. Jag kan inte förstå hur någon kan välja det), det är när jag ser en man eller en kvinna med cigarett i munnen och så en barnvagn, alternativt små barn som de håller i handen.


Jag är själv uppväxt med rökande föräldrar och jag minns klart och tydligt hur obehagligt det var med cigarettlukten och röken. Det var inte för inte som vi barn jämt tjatade på mamma och pappa att de skulle sluta röka. Men jag växte upp på åttiotalet och jag trodde att utvecklingen hade gått framåt en hel del på trettio år, när det gäller rökning och vad som accepteras. Folk förväntas låta bli att röka i sina bilar, de förväntas sluta röka när de får barn eller åtminstone inte bolma ut röken rakt på ungarna.


Men nej. Jag ser allt oftare rökande föräldrar med riktigt små barn, folk som hämningslöst blossar på i sina bilar (!! Hur de förväntar sig få bilen såld sen övergår mitt förstånd..) och jag tycker även mig märka en mer liberal syn på tyngre droger.


Skrämmande.


Tyvärr hjälper det inte att prata med rökarna heller. De viftar bort allt ifrågasättande och en kille på jobbet säger sig till och med röka för att han inte vill leva för länge. Jojo. Raljerande, förstås, men tröttsamt för det.


Trött är jag nu också och måste slänga mig i säng. Jag ska bara skriva några rader till först.


Tommy är ju föräldraledig nu (i sju veckor, whoho!) och det innebär att jag tar bilen till jobbet. Det är både skönt och skrämmande. Skönt, för jag slipper alla bussar och spårvagnar och tider att passa och skrämmande, för folk kör som idioter på vägarna. Håller jag hastighetsbegränsningarna (vilket jag såklart gör, jag är ju inte dum) så blir jag omkörd av A-L-L-A. Inte kör de om på rätt sätt heller eller ens på ett säkert sätt, vilket gör att jag sitter som på nålar på hemresan, men hittills har ingen kört på mig i alla fall. :o) Man får hoppas att turen håller i sig.

Av rikku - 1 maj 2011 21:29

Jag måste ju bara lägga upp lite bilder på barnen också. :)


               

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards