Thorn without a rose

Alla inlägg under mars 2006

Av rikku - 23 mars 2006 20:30

Where to begin?

I'm so sick of a lot of things.

Laila Freivalds har avgått. Sverige jublar. Stackars kvinna. Officiellt gjord till syndabock för att svenskar befann sig på ett område som drabbades av en katastrof. Hon skulle inte varit hemma med familjen på jul, utan hon skulle suttit vid datorn och kollat sin mail, antar jag. Sen skulle hon naturligtvis ha koll på varenda jäkla turistställe som besöks av svenskar, för det var en skandal att hon inte visste var Puket låg. Det hade inte jag heller en aning om, men nu går det knappt att undvika den kunskapen.

Resten av alla turistställen är lyckligtvis fortfarande höljda i okunskap.

Om folk kunde sluta tjata om flodvågen nån gång så skulle jag bli gladare. Jag är rätt trött på det. Det är samma sak som Palme-mordet. Geez, det har gått 20 år. Let it be.

Undrar hur många år de kommer tjata om "flodvågskatastrofen". Säkert minst lika länge som "terrorattentatet mot USA". Varenda september lär man ju få höra om de där flygplanen. Kul. De kommer förstöra alla födelsedagar för mig ett bra tag framöver säkert.

Seriöst så är jag otroligt less på all klagolåt från amerikanerna. Ve oss, ve oss, vi blev anfallna, vi stackars oskyldiga små lamm.

...

Jaja, att jag inte gillar amerikaner är knappast någon nyhet.

Att jag är trött på Samuel är heller inte någon nyhet. Han helt VÄGRAR skicka tavlan. Idag gick jag till och med så långt att jag ringde polisen och frågade om man kunde få tillbaka tavlan på något sätt genom dem, men det var naturligtvis inte deras område. Tingsrätten fick man ringa i så fall, men det lär ju säkert kosta pengar.

Mer pengar än vad jag har, that's for sure.

Jag ska snart göra ett nytt försök att ringa hans mamma och se om hon har varit hos honom, om hon har fått tag på tavlan, om hon KOMMER att skicka den och så vidare.

Ju längre tid som går, desto mindre tror jag på att jag kommer få tillbaka den. FAN att jag skickade hans silverhalsband. Hade jag haft kvar det så hade jag ju haft något att förhandla med. Nu tycker han väl bara att det är skitkul att sitta och jävlas med mig. Han satt och HÅNSKRATTADE åt mig på ventrilon idag när jag frågade om tavlan. Jävla.. ÅÅÅÅÅH, jag blir så arg!

Jag pratade i alla fall med min kompis Katarina idag och hon skulle se om hon kunde hämta den. Underbara Katarina. Vad jag önskar att hon bodde närmare så vi kunde träffas och umgås igen. Jag hoppas att hon lyckas, om jag inte får hjälp av Samuels mamma.

Imorgon är det fredag och löning. Wünderbar. Tommy kommer hit då och även Anna och Åsa. Det ska bli roligt i alla fall. Träffa mina kompisar OCH min pojkvän. What else could one ask for? Ja, förutom tavlan då.

Jag funderar bara över mat.. Det finns en del problem, nämligen. Det första problemet är att vi kommer vara fyra och jag har bara tre tallrikar. Resten har ju Samuel tagit. Otippat..

Nästa problem är VAD vi ska äta. Mat ska inhandlas när de kommer hit, till en början med. Just nu är kylskåpet rätt så tomt, men det åtgärdar vi imorgon när lönen kommer med välbehövliga pengar. Men Anna är ju vegetarian och jag kan INGET om vegetarisk mat. :/ Jag har ingen aning om vad vi ska hitta på och äta, men jag vill inte bara göra något simpelt i stil med quornbiff och potatis eller nåt sånt. Jag vill ha något mer, något som man kan känna att man kan bjuda på utan att skämmas. Jag får fundera över vad man kan hitta på.

Just ja. Det hade jag nästan glömt. Nu blev jag irriterad igen när jag kom på det igen.. Jag är så irriterad på en tjej på IRC som ska halvstöta på Tommy hela tiden. Hon vill hela tiden ge intryck av att hon "står på god fot" med Tommy, eller hur man ska uttrycka det. Jag VET att det inte stämmer, men det irriterar mig att hon ska hålla på så. Det finns hur många killar som helst i kanalen som hon kan "leka" med. Hon ska fan hålla tassarna borta från min. *morr*

Av rikku - 19 mars 2006 22:15

Mjaha. Nu har man fått höra att mitt förhållande med Tommy aldrig kommer att hålla. Det är dömt att misslyckas, enbart baserat på hans ålder. Kul.

Intressant att vissa människor anser sig vara så allvetande att de kan avgöra om kärleken mellan mig och Tommy kommer fungera eller inte, enbart baserat på informationen om hans ålder.

Jaja, man får väl skratta åt det istället. Fast jag blir ju irriterad. Jag fick höra fler saker, nämligen. Varken jag eller Tommy är tydligen redo för att skaffa barn. Nähä, tänkte jag då. När FAN ska jag vara redo för barn då, enligt henne? Jag har velat skaffa barn i flera år nu. Jag längtar efter att bilda familj, slå mig ner, köpa hus, ta körkort, köpa bil.. allt sånt som hör till. Men nej, det får jag tydligen inte, för vare sig jag eller Tommy är mogna nog.

En annan intressant sak jag fick höra är att jag tydligen aldrig kommer få ett annat jobb, om jag skulle vilja ha, för hur länge gick jag inte arbetslös innan jag fick det här jobbet? Men geez, säger man då. Konstigt då, när jag sökte jobb inom en enda stad där det fanns väldigt få jobb, till en början med, och väldigt många arbetslösa. Så snart jag utvidgade mitt sökfält, ja, då fick jag ju ett jobb. Men det kommer tydligen aldrig hända igen. För jobben finns ju, men jag får dem inte.

Visst är det skönt att man får uppmuntran och stöttning av sin familj?

Underbart..

Nå, det är ju inte direkt så att jag kommer tänka "oh, nej! Mitt liv är förstört!" bara för att en viss person i min familj verkar anse att mitt liv är helt fucked up. Jag kan hålla med om att det finns en del saker som kan förbättras, men inte fan är det så illa som hon vill framställa det.

Hon frågade mig hur jag trodde att jag skulle ha råd med ett barn när min ekonomi såg ut som den gör nu. Men herrebob, säger jag bara! TROR hon att min ekonomi kommer se ut så här i evighet? Att jag har en tajt ekonomi just nu beror främst på tre saker:

  • Jag har en jäkligt låg lön som inte motsvarar min arbetsinsats och min kompetens.
  • Jag har en dyr hyra som inte går att göra något åt eftersom det inte finns fler lediga lägenheter här.
  • Jag får fortfarande massa extra räkningar från Umeå, vilket självklart påverkar min ekonomi negativt.

När jag och Tommy flyttar ihop så kommer vår ekonomi se mycket bättre ut, till och med om han INTE får ett jobb. Även om han bara skulle få ALFA-kassa så ger ju det mer pengar till vår ekonomi och därmed ser det ju genast mycket ljusare ut.

Just nu går det ju dessutom åt en massa pengar till resor mellan Göteborg och Trosa eftersom vi faktiskt vill träffas, gärna så ofta som möjligt. Det är inte gratis, dock, och det anstränger naturligtvis ekonomin ytterligare. Men det kommer ju också ordna sig så snart vi flyttar ihop.

Men. Det finns en sak som är mycket positiv. :) Jag var inne och pratade med facket i fredags. Dels så pratade jag om det här med min anställning, att de sätter mig på vikariat för personer som inte jobbar på samma avdelning och som definitivt inte har samma arbetsuppgifter som jag, och dels så pratade jag om min lön. När det gäller min anställningsform så var ju inte det riktigt tillåtet, så det ska de prata med företaget om på måndag. De ska försöka få det omskrivet till en vanlig provanställning som övergår i fast anställning, så som det skulle varit från början. När det kommer till lönen så visade det sig att jag ska ha mycket mer än vad jag har nu. (Vilken överraskning..) Nej, men allvarligt så har jag för låg lön, till och med för att vara Camfil. Jag ska ha ungefär 2000 mer i lön mot för vad jag har nu och det är bäst för dem att jag får dem retroaktivt också. >]

Självklart kommer det göra stor skillnad för mig. Ju mindre pengar man har, desto större skillnad blir det om man får en liten ökning.

Naturligtvis vill jag ha ännu mer i lön än vad jag kommer få med den här ökningen, men man får ta lite i taget. Byter jag jobb så lär jag få högre lön, men problemet är ju att jag trivs så bra på det jobb jag har. Med den här högre lönen så blir det ännu svårare att byta, även om jag fortfarande har låg lön.

Men man får väl se.. Än så länge är det ju inte bestämt åt något håll. Man får se vad framtiden utvisar.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2006 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards