Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 9 november 2017

Öde, men tankar finns.

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på så många ställen samtidigt och vissa ställen blir helt enkelt lidande för jag hinner inte, orkar inte, har redan skrivit någon annanstans etc etc.

Ursäkter finns det alltid gott om.

Men. Jag vill förändra det här. Jag vill få ner tankar och idéer och vad som händer i vardagen och hur det går för barnen och så vidare. Dokumentation, helt enkelt.

Det finns ett par anledningar. En är naturligtvis att tiden går så fort. Barnen växer så det knakar, Lily är snart fem år, exempelvis. Det är ju inte klokt. Skola, aktiviteter, kompisar.. allt sånt sker med en rasande takt. Och jag glömmer. Jag vet inte om det är åldern, sömnbristen, stress.. Ja, jag vet inte. Men det känns som att jag har svårt att komma ihåg saker. Den ständiga frågan om var vi ska vara på jul är omöjlig att svara på utan att kolla foton med datum på. (Vi försöker vara vartannat år hos mina på julafton och vartannat hos Tommys). Fan, bara att komma ihåg var jag parkerade bilen varje dag på jobbet är svårt att komma ihåg.

Men det största skälet just nu, det är faktiskt att jag så mycket saker som jag vill resonera och fundera kring. Jag har, äntligen, fattat poängen med podcasts, ungefär fem år efter alla andra och började lyssna på en som heter Orbital path. Den handlar om rymden i första hand med många paralleller till jorden och hur vi använder kunskapen från rymden för att bättre förstå jorden. Extremt intressant. Men så lyckades jag komma ikapp den, så nu måste jag vänta på att nästa avsnitt ska komma ut och det orkar jag ju inte, så jag letade upp ännu en podcast att lyssna på. Denna hade fler avsnitt (över 200 stycken), så det lär ta mig ett tag att komma ikapp där. Den podden heter The Psych files och handlar om psykologi. Också väldigt intressant, även om vissa avsnitt lämnat lite att önska.. Men det ska jag inte gnälla på här och nu.

Hur som helst, dessa två podcasts har fått mig att fundera på väldigt många grejer och ämnen som jag vill utveckla. Okej, klockan två på natten är väl inte riktigt rätt tidpunkt att göra detta, men ska man börja med något så behöver man ibland något som sätter igång en och min hjärna är väldigt uppe i varv när jag kommer hem från jobbet på nätterna. Det är märkligt och jag vet inte varför det är så, men jag får ofta sitta länge och varva ner innan jag lyckas somna när jag jobbar kväll. En av anledningarna till att jag upplever det som så märkligt är att jag ofta är oerhört trött och sömnig på jobbet och sedan pigg och uppe i varv när jag väl är hemma igen och faktiskt har möjlighet att sova. Det går inte riktigt ihop i mitt huvud.

Anyway. I en av de sista avsnitten på Orbital path så pratades det om uppvärmningen och att isarna smälter. Vi lyssnare fick veta att det smälter is i storleksordningen av ett normalstort hus, varje sekund. Varje sekund förvandlas ett hus av is till vatten. Helt sjuka mängder när man tänker på det. En effekt av detta är att ytan som täcks av is krymper. Så klart. Det säger sig självt, egentligen. Men det isarna gör, förutom att vara en solid yta för isbjörnar att gå på, är att det reflekterar solljus. Mycket solljus studsar tillbaka ut i rymden igen på grund av isarna. Mindre is - mindre reflekterat ljus = mer strålning stannar på jorden och värmer upp den ännu mer. Det blir en ond cirkel, alltså.

I programmet erbjöd de inga lösningar, men jag tänkte mina lekmannatankar. Det är säkert många som har tänkt det här innan, men jag skriver ner det ändå.

Okej, så här tänkte jag. Om is reflekterar ljus och strålning och håller nere temperaturerna på jorden, borde det inte gå att bygga något artificiellt som gör samma sak? Jag tänker mig stora speglar eller annat reflekterande material som placeras ut på stora obefolkade ställen, typ öken, hav, Nord- och Sydpolen. Gärna kombinerat med solceller så att man skördar energi samtidigt. Tänk er plattformar, typ som oljeriggarna, fast med reflektorer istället som dagligen sänder tillbaka strålningen ut i rymden och sänker temperaturen på jorden. Med lägre temperatur borde isarna återhämta sig och hotet från global uppvärmning borde vara avvärjt.

I mitt huvud låter det som att det borde funka.

Jag har fler saker jag vill kommentera och bolla tankar om, men nu närmar sig klockan tre och jag måste upp imorgon också. Halv tre ska det hållas en minnesstund på jobbet för en medarbetare som hittades död i sitt hem förra veckan. :/ Jag tänkte närvara vid den, så jag kan inte åka sent till jobbet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 11 augusti 2017 09:20


Jag är väldigt dålig på att uppdatera det mesta nuförtiden. Därför blir det ett inlägg om semestern när den nästan är förbi. Tommy börjar jobba på måndag och jag veckan därpå. Det känns som att vi inte har hunnit med så mycket i år, men det är inte s...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017
>>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards