Thorn without a rose

Alla inlägg under april 2010

Av rikku - 30 april 2010 23:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rikku - 30 april 2010 19:45

Hua för den här dagen! Det hela började med att ungarna vaknade vid fyra-tiden i natt. Jag fick gå upp, byta blöjor, tillaga välling och sen sov de gott igen. Ett tag. Halv sju vaknade de igen och tjoade glatt i sovrummet. Uäääääh! Någon, ge mig sovmorgon! Men det var ju bara att gå upp. Jag försökte först få Tommy att gå upp så jag skulle kunna få sova lite till, men det är ju hopplöst att väcka honom på morgonarna om han inte MÅSTE upp, det vill säga jobba.


Så jag gick upp, fixade frukost åt ungarna och glodde på datorn samtidigt. Jag kände att det inte var någon mening med att äta frukost samtidigt som barnen eftersom jag ändå aldrig får äta i fred då. Man får springa upp titt som tätt, ränna hit och dit, torka spilld mjölk och plocka upp kastade  mackor från golvet. Till slut ville inte Lukas ha något mer, men Vanja var inte färdig, så jag satte ner Lukas på golvet under tiden.


Det skulle jag inte ha gjort. Som de flesta vid det här laget vet, så är Lukas ett litet klåfinger. Tre gånger fick jag hoppa upp från stolen och dra bort honom från ett av skåpen i köket där han höll på att dra i min popcornskål av keramik.


Fjärde gången hann jag inte.


Han drog ut skålen och släppte den på golvet. Kras. Min fina skål i tusen bitar. Det var ju bara att rycka upp Lukas från golvet och plantera honom i barnstolen. Jag skrek en hel del på honom, mest för att jag blev så rädd, men även för att jag var arg och ledsen över att min skål var sönder. Det blir ofta så, att vi skäller på Lukas. Han pillar ju på allting, struntar högaktligen i att vi säger "nej" och testar och testar och testar. Men framför allt så pillar han.


Nåja, det var bara att dra fram dammsugaren och dammsuga upp de små skärvorna som låg över golvet. Naturligtvis kom Tommy upp precis då och såg mer än lovligt förvirrad och nyvaken ut när jag släpade fram dammsugaren.


Ungefär där sattes tonen för hur dagen skulle fortsätta. Roligt. Vid tio-tiden så åkte vi iväg till ÖoB för att reklamera telefonen vi köpte där för två veckor sedan. Den har ju fungerat ytterst dåligt och nu hade vi fått nog. Att reklamera den var inga problem och vi fick pengarna tillbaka. Men. När jag kom tillbaka till bilen (jag gick in själv) så var Tommy jättedeppig. Då hade han fått sms från bemanningsföretaget om att han skulle iväg på nytt uppdrag. Idag. Till företaget han verkligen inte ville komma till igen. Dessutom skulle han jobba kväll! Från 15 till 00. Fy fasen alltså! Inte nog med att hela dagen sabbades, hela kvällen, natten och antagligen en bit in på lördag sabbas också!


Blä. Men det var ju inte så mycket att göra åt. Tack och lov så är det ju bara idag i alla fall, på måndag ska han till ett annat ställe.


Nå, vi åkte vidare till Maxi efter ÖoB och köpte en annan telefon, en Philips den här gången. Än så länge verkar den funka bättre i alla fall, så vi får väl hålla tummarna.


Efter att Tommy hade åkt till jobbet så fortsatte dagen på samma sätt som den hade börjat. Barnen bråkade, Lukas försökte begå självmord genom att kasta sig ner från fåtöljen med huvudet före, Vanja gnällde över att Lukas hade någon leksak som HON ville ha just då, Lukas hängde mig i hasorna när jag skulle laga mat och bara tjöt och ville bli buren, vilket resulterade i att jag fick sätta honom i barnstolen istället. Pust!


Sen var maten klar, (jag hade gjort pannkakor), ja, då ville inte Lukas äta. Han spottade ut pannkakorna, kastade dem på golvet, smetade ut dem över bordet.. GAH! Jag trodde jag skulle bli galen. Det slutade med att jag fick ställa bort pannkakorna för Lukas. Vanja däremot åt med god aptit, tack och lov.


Efter middagen var det hyfsat lugnt ett tag, men sen började Lukas pilla och dra i allting igen. Ja, han har ju lärt sig öppna dörrarna nu också, så det hjälper ju inte att bara stänga en dörr. Jag fick ingenting gjort och till slut blev jag så less på att springa efter honom och ta ifrån honom allt han lyckades lägga vantarna på, att jag satte honom i spjälsängen. Illvrål över det, naturligtvis, men jag kunde då äntligen få fixa i ordning vällingen åt dem.


Med välling i magen och pyjamas på kroppen så fick de till slut gå och lägga sig. Puh! Nu sitter jag och njuter av en lugn stund för mig själv. Det har verkligen varit hektiskt idag, på ett inte alls bra sätt. Egentligen skulle jag väl vilja gå och lägga mig tidigt, men jag tror inte jag kommer kunna det. Jag lär nog sitta uppe och vänta tills Tommy kommer hem. Jag är orolig över att han ska jobba så pass sent och sen köra sex mil hem. Hade vi vetat om det här igår så hade vi ju sett till att han sov mycket längre än vad han gjorde i morses. Men framförhållningen är ju inte alltid den bästa sidan hos bemanningsföretag. Tyvärr.


I övrigt så sitter jag och förundrar mig över folks beteenden. Jag inser att det finns saker jag aldrig någonsin kommer förstå mig på, hur mycket jag än försöker. Ärligt talat så är det nog lika väl det. Hade jag förstått så hade jag nog inte varit en sådan människa som jag vill vara, och det hade ju varit synd.

Av rikku - 29 april 2010 21:30

Idag var en riktigt bra dag för jobbsökande! Jag har sökt 6 nya jobb nu på kvällen och alla är inom industrin! Härligt! Nu återstår ju bara det svåra, förstås. Nämligen att FÅ ett av jobben. :)


Men jag håller mig positiv. Förr eller senare är det någon arbetsgivare som inser min förträfflighet och vill anställa mig.


Jag menar, jag har ju så mycket som talar för mig!


Jag är ung, tjej, utbildad svetsare med gedigen erfarenhet. Jag har redan bildat familj och har en stabil familjesituation. Jag har extremt hög arbetsmoral och är villig att arbeta hårt.


Det som är till min nackdel, det är ju det här med körkortet. I alla fall anser bemanningsföretag att det är en nackdel att jag saknar körkort. Men herregud, jag bor ju inte mitt ute i skogen, det går bussar, det går tåg! Det går att ta sig till de flesta ställen inom en rimlig tid.


Så vad väntar ni på?! :D Anställ mig!


Nå, så enkelt är det väl inte. :) Men visst vore det coolt om en arbetsgivare läste om mig på bloggen och ville anställa mig? (Om någon skulle vilja det så går det bra att kontakta mig via e-post-ikonen där uppe. Uppge ett telefonnummer som jag kan nå er på, eller så mailar jag tillbaka mina uppgifter).


Man får ta tillvara på alla vägar som finns och nuförtiden är ju Internet en väldigt stor, flerfilig väg. Visserligen full med dårar, men man får helt enkelt köra så bra man själv kan och försöka undvika dårarna.


Precis som i verkligheten.

Av rikku - 28 april 2010 21:15

Barnen är friskare, tack och lov. De kräktes bara den natten och sen har de varit pigga och glada. Nå, pigga i alla fall. Humöret går ju upp och ner, så det vore ju skam att säga att de är glada.. *mutter*


Själv blir jag bara sjukare och sjukare. Började med att jag hade lite ont i halsen på morgonen en dag, men det gick över under förmiddagen. Jag tänkte inte så mycket mer på det. Sen fick jag ont i nacken efter vaknatten. Det hade ju kunnat ha fem miljoner olika förklaringar till varför jag fick ont i nacken och inget jag härledde till mitt onda i halsen. Sen byggdes det bara på. Mitt nackonda fick sällskap av huvudvärk. Huvudvärken bjöd in muskel/senvärk i halsen. Sen kom halsontet tillbaka och jag fick svårt att svälja. (Inte svårt som i "halsfluss-svårt" men tillräckligt för att vara jobbigt). Som grädden på moset så fick jag även en matt känsla i kroppen följt av en enorm trötthet.


Ungefär så mår jag just nu. Ont i hals, nacke, huvud, senor och en otrolig trötthet och matthet på det.


Som om detta inte vore nog så har Vanja kommit in i en besvärlig period. Hon skriker åt oss, vill ingenting "just nu", vi får inte titta på henne, prata med henne, säga till henne saker, byta blöja på henne.. ja, inget, helt enkelt. Vi får inte göra något och hon vill inte göra något och allt är "tråkigt". (Var har hon fått det ifrån egentligen?) "Trots", tror jag andra kallar det. "Besvärligt", kallar jag det. Som tur är så går det att resonera med henne gällande vissa saker och vissa saker är det bara att handgripligt visa att så här är det. Exempelvis om hon inte vill äta middag så sätter vi henne helt sonika vid matbordet i alla fall (efter att ha försökt övertala henne att komma självmant, förstås) och då försvinner helt plötsligt problemen. Helt plötsligt äter hon i alla fall, fastän hon inte ville det "just nu". :) Men ibland surar hon fortfarande, förstås, och då får jag lirka i henne maten, eller rent av mata henne. Men inte förrän jag har ätit min egen mat, för även om det inte spelar henne någon roll så vill JAG äta varm mat.


Oh well. Lukas drar sitt strå till stacken också. Han ska klättra på allt, upp i knät, slå på allt inom synhåll när man har honom i knät och han blir så arg om jag då sätter ner honom på golvet istället. Han slänger sig på golvet och skriker så han blir alldeles röd i ansiktet och tårarna sprutar åt alla håll och kanter. Jösses. Han har verkligen humör, den gossen.


Som tur är så har jag ju haft mamma här så jag har verkligen haft god hjälp den senaste veckan. Inte för att barnen är så jobbiga, för det är de verkligen inte, men de har sina stunder, men det underlättar verkligen att vara två vuxna istället för en. Dessutom har vi fått rätt mycket gjort här hemma. Exempelvis har vi bakat massvis. Sex limpor och trettio kakor bröd. Det hade varit mer imponerande om vi hade haft allt det där kvar, men tyvärr har det ju gått åt i en förfärande takt. Nå, det blir bara till att baka mer. De här recepten jag har är rätt lätta att baka så jag bör kunna göra det själv.


I övrigt då? Ja, tanken var ju att vi skulle åka hem till mina hemtrakter i helgen, men det blir det inget med nu. Visserligen verkar barnen friskare, men jag själv är ju allt annat än frisk och vi vill inte ta några chanser när det gäller barnen heller. Så kul är det inte att torka spya i bilen..


Ekonomiskt är den här månaden en katastrof. Vi har fått väldigt lite pengar och sparkontot har krympt oroväckande mycket. Men förhoppningsvis ordnar det upp sig nästa månad. Hoppas vi.


Jag skrev in mig på AF i torsdags och träffade min handläggare i måndags. Det gick bra (varför skulle det inte göra det?) och jag har fått en del tider att hålla koll på. Någon vidare hjälp kan jag inte förvänta mig från deras sida då jag inte tillhör någon prioriterad grupp, men det visste jag faktiskt redan innan. Jag ska helt enkelt fortsätta som tidigare, söka och hoppas på det bästa. Han (handläggaren) tittade lite på några ansökningar jag hade skrivit som jag hade tagit med mig och han tyckte att de såg bra ut, så jag gör tydligen rätt i alla fall. Synd att de inte har lett någonvart än bara. Men det är bara att hålla ut och fortsätta söka. Förr eller senare lossnar det.


I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Mamma har ju varit här en vecka och det har gått jättebra. Vi har inte ens blivit osams någon gång, vilket nästan kan klassas som ett smärre mirakel. :) Det har faktiskt varit väldigt trevligt, även om mamma nog tyckt att det varit lite väl tidiga morgonar, vilket jag kan hålla med om. Jädra ungar till att vara morgonpigga. :D

Av rikku - 27 april 2010 05:00

Jag har knappt skrivit något alls sen mamma kom hit på besök, precis som sig bör, förstås. Men nu har jag tid att sitta här en stund. Att klockan är tjugo i fem på morgonen är ju en annan femma..


Barnen är sjuka. Inte bara förkylda och snoriga längre, utan i natt, klockan tre, väcktes jag av att Vanja ropade att hon kräktes.


Lilla gumman! Självklart hade hon det och det var ju bara att ta med henne till badrummet, tvätta av henne, ta av pyjamasen och skölja upp. När jag hade tvättat henne färdigt så frös hon, stackarn. Jag svepte in henne i handduken och så gick vi in i sovrummet igen, där jag började torka upp alla spyor, samla ihop det som var nedspytt och skulle ta fram en ny pyjamas till henne.


Så långt hann jag dock inte. Lill-tjejen kräktes igen, stackarn, så det var ju bara att skynda sig in i badrummet igen och skölja upp handduken den här gången. Vanja fick kräkas på toaletten och var så duktig.


Jag tvingades väcka upp Tommy, för jag kände att jag behövde hjälp. Det var lite för mycket på en gång för mig.


När vi hade fått Vanja i säng igen så gick jag och lade mig, men jag fick inte ligga länge. Lukas kräktes också och så kräktes Vanja ytterligare en gång. Nu började det bli rätt mycket som skulle tvättas. Sängkläder fick bytas, pyjamasar och kuddar var nedspydda.


Jag vet inte ens hur många gånger Vanja har kräkts i skrivande stund. Minst fem, men det kan vara mer. Lukas har kräkts två gånger hittills, men han har ändå "orsakat" mer tvätt än Vanja eftersom Vanja mest har kräkts på golvet och på toaletten. Lukas har kräkts i sängen båda gångerna. Ja, han kräktes på toaletten också, i samband med att han kräktes andra gången, men det räknas ändå bara som en gång, tycker jag.


Efter Lukas andra kräkning tyckte jag inte att det var någon mening med att gå till sängs igen. Jag har fått hoppa som en studsboll upp och ner sen klockan tre, så nu beslöt jag mig att sätta mig i köket och vaka istället. Jag körde igång tvättmaskinen också, trots att det fortfarande är natt. Om någon granne skulle klaga så förstår de säkert när jag förklarar att barnen kräkts. Det är ju inget man vill ha liggande, direkt.


Så typiskt att de blir sjuka nu. Imorgon skulle varit deras första långa dag hos dagbarnmamman. (Lång dag = 07.30-13.30) Men det blir det ju inget med nu. *suck* Tur att mamma är här på besök, för jag måste ju iväg idag en sväng. Hoppas bara att de inte kräks mer nu. Stackars barn.

Av rikku - 22 april 2010 22:45

Det är ett avbrott i mitt bloggande för närvarande. Jag har besök av min mamma och då blir datorn "lidande".


Men detta har hänt:


  • Ungarna har varit hos dagbarnmamman i hela fyra timmar och det gick jättebra. Från och med nästa vecka är det äkta schema som gäller.
  • Jag har fått mitt nya ID.
  • Jag har skrivit in mig på arbetsförmedlingen.
  • Jag och mamma har bakat bröd.
  • Vi har varit på utflykt med dagbarnmammorna på en bondgård.
  • Det har blivit många långa promenader.

Imorgon ska vi till BVC för kontroll med Lukas.

Av rikku - 19 april 2010 19:45

Det har sagts förr, och det kan sägas igen; kontakter är det som gäller när man vill ha jobb!


Jag snackade med Bjurre på Facebook idag och vi uppdaterade varandra med vad vi sysslar med och så, och jag nämnde att jag blir arbetslös i veckan och att vi hade flyttat till Alingsås. Han frågade då om det inte var intressant med jobb i hans trakter (mina hemtrakter, typ) och jag svarade att jovisst är det det. Jag har sökt flera jobb däromkring, men inte fått något då förstås. Sen blev jag nyfiken på varför han frågade och undrade om han kände till någon som ville anställa, för i så fall söker ju jag direkt. Nja, svarade han, inte direkt, men han hade några trådar och kunde kolla om det fanns något att hämta där.


Underbart, tyckte naturligtvis jag.


Nån timme senare skickade han ett mail med en mail-adress, ett namn och uppmanade mig att skicka ett CV dit och hälsa från honom.


Wow! Naturligtvis skickade jag en ansökan så fort som möjligt. Lite ångest hade jag över det, för det kändes som att här hänger det VERKLIGEN på att jag skriver en bra ansökan så de gillar mig och inte tycker att Bjurre har rekommenderat någon värdelös människa som inte ens kan skriva en vettig ansökan. Men iväg kom den i alla fall.


Jag har fått en första respons där rekryteraren ställde sig lite frågande till varför jag sökte jobb i Skövde om jag bor i Alingsås och undrade hur jag hade tänkt mig det hela. Jag skickade tillbaka ett svar att det går jättebra förbindelser mellan Alingsås och Skövde och jag kan vara i Skövde 06.20 utan problem. Vill de att jag ska vara ännu tidigare så går det säkert att ordna, det också. Men det är inte så många som börjar jobba före den tiden, så jag hoppas att det inte ska vara några problem.


Nu väntar jag på att rekryteraren ska höra av sig igen, men det blir nog först tidigast imorgon. Hoppas, hoppas att de vill ha mig!

Av rikku - 19 april 2010 19:00

Jag har något jag vill skriva om idag, men jag har inte riktigt tid just nu. Om någon halvtimme-timme kanske. Jag ska inte glömma bort det.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards