Thorn without a rose

Alla inlägg under juni 2014

Av rikku - 17 juni 2014 06:25

Igår var det en diskussion på Google+ om inkomstskillnader och huruvida de ökar, minskar, står still och om det spelar någon roll, egentligen. Jag deltog inte i diskussionen, men jag följde den med intresse. Ekonomi intresserar mig, som de flesta som känner mig vet. Som min sambo vet så är jag nästan manisk när det gäller pengar.

Jag har i olika perioder i livet haft det lite tuffare ekonomiskt. Inte så att jag skulle kalla mig fattig, men hade jag inte haft hjälp och stöd av familj och vänner så hade det kanske gått dithän. Jag har fått låna pengar av mamma, pappa, faster Annika och av farmor och farfar när livets realiteter slog ner. Dessa pengar har jag naturligtvis betalat tillbaka, men det tog tid. Hade jag lånat dessa pengar på en bank hade livet kanske sett helt annorlunda ut..

Men jag har tjänat dåligt med pengar på vissa jobb och bra med pengar på andra. Efter vissa hårda lärdomar från mitt förra förhållande så bestämde jag mig för att aldrig mer vara utan en buffert. Min sambo suckar säkert åt mig ibland (Finansministern som de kallar mig på hans jobb), men jag sätter upp hårda ekonomiska mål för oss. Både normalt sparande och amorteringar på lånen. Jag har som absolut målsättning att vi ska vara skuldfria och det inom en överskådlig framtid.

Just nu tjänar vi båda bra. Okej, visst, vi är inte "högavlönade", men i mina ögon så tjänar vi väldigt bra. Vi har varit nere på extremt låga lönenivåer (14000 före skatt, och det på heltidstjänster!) och klarade oss så det gick runt, om än inte mycket mer. Nu går vi runt, vi sparar och vi amorterar dessutom extra. Det går bra för oss, helt enkelt.

Jag tror dock att en del av vår tur beror på oss själva. Vi sätter mål och vi anstränger oss för att det ska bli så. Titta bara på vårt hus. Vi har köpt hus för 2.2 miljoner. Det är sjukt mycket pengar. Men vi tänker betala tillbaka dem. Vårt mål är att betala av huset. Många verkar tänka tvärtom; att ett hus inte ska betalas av. Men vad de inte tänker på är att ju mer man betalar av, desto billigare blir boendet. Ju fler år som går, desto mer pengar kommer vi ha över. :)

Jag hade egentligen velat svamla lite till (jamen, vad fan, klockan är sex på morgonen, man kan inte begära att jag ska vara sammanhängande eller vettig då) men klockan närmar sig halv sju och det är dags att börja jobba.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards