Thorn without a rose

Alla inlägg under augusti 2008

Av rikku - 29 augusti 2008 13:00

"Du har gått 140 fulla dagar av 280 (50%).
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar(v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum: Tors 15 jan 2009
Du har 140 dagar kvar till förlossning."

Av rikku - 27 augusti 2008 20:45

Blä, då var man uttråkad då. Inte för att jag inte har något att göra, för det finns det gott om, men jag vet inte vad jag vill göra.


Vi har inte varit på Öppna förskolan idag. Dels var jag toktrött imorses (orkade inte upp förrens efter nio, antagligen för att jag har sovit som en kratta) och dels så har det regnat hela dagen. Förra veckan gick vi trots regn, men jag gör inte gärna om det. SÅ kul är det inte att bli genomblöt, inte ens för att träffa andra människor.


I övrigt så har dagen varit ganska händelselös. Jag tror inte ens att nån telefonförsäljare har ringt, vilket de annars gärna gör. Vi måste verkligen ringa Nix igen, men jag har bara inte kommit mig för.


Som med allt annat jag borde göra. *suck*


Tiden går fort annars. Man häpnar nästan när man inser att man snart (om två dagar) är i sjätte graviditetsmånaden. Det låter ju.. jättelångt. Snart dags att föda, liksom. :) Fast riktigt så är det ju inte. Men ändå. Jag har snart gått halva tiden redan så från och med nu kan man börja räkna tillbaka.


Jag är sån. Räknare. Jag räknar på allt. Och inget. Jag älskar att dela upp tiden i hanterbara portioner. På så sätt har man hela tiden ett mål och det tar inte evigheter att nå det. Istället för att direkt räkna ner till 15:e januari så räknar man först ner till vecka 13 (då risken för missfall drastiskt sjunker), sen till tiden för ultraljudet, sen till tiden för nästa besök på MVC och så vidare. På så sätt så känns det mer som att tiden rusar iväg eftersom man når delmålen man har satt upp istället för att tröstlöst gå och räkna dagarna i hundratal till beräknad förlossning.


Jag har börjat äta järntabletter nu. Inte för att barnmorskan har sagt åt mig eller så, men det känns som att det kan vara bra för mig. Vi får se vad barnmorskan säger om mina järnvärden när vi ska tillbaka dit. Det är inte förrens om nästan två veckor och den här gången kommer jag åka dit själv med Vanja. Det är dumt att Tommy ska ta ledigt hela tiden för de här standardbesöken. Hur som helst så får vi se vad hon säger.


Jag undrar om man kan ha för högt järnvärde? Alltså käka tabletter i onödan och det inte är bra för en?


På nåt sätt så känns det osannolikt.


Jag funderar också på om jag skulle börja tugga i mig de här "Mitt val"-tabletterna. Det skulle inte förvåna mig om jag led av brist på både det ena och det andra. Enligt vissa personer så måste jag lida brist på en massa saker, eftersom det finns så mycket mat som jag inte äter..


Man kan tro att vegetarianer får mycket skit för att de väljer att inte äta kött, och det får de säkert också. Men man får minst lika mycket, om inte mer, skit för att man inte äter grönsaker. Argumenten "det är inte gott" och "jag tycker inte om det" verkar inte giltiga argument för att inte äta något. Jag kanske borde ändra approach till det hela. Istället för att, korrekt, säga att jag inte tycker om grunkorna, kanske jag borde hänvisa till att jag värnar om grönsakernas rätt att växa fria utan att bli plockade. :)


Ja, jag vet, det är fånigt att göra en sån jämförelse, men jag kan bli så trött ibland på frågan "varför äter du inte det?" som om det är en total överraskning för folk (som faktiskt har känt mig hela livet eller nästintill) att jag inte tycker om den eller den rätten. Det är den enda anledningen till att jag inte äter saker.


Jag... tycker... inte... om... det.


Sen kan det självklart finnas saker jag vägrar smaka på för att de ser otroligt vidriga ut eller luktar förjävligt. Till den senare kategorin hör bland annat alkohol. Må vara att det inte är den enda anledningen, men det är en av anledningarna i alla fall.


Nåväl. Det skadar nog inte att börja äta lite vitamintabletter i alla fall. Lilla pyret behöver nog lite extratillskott om inte annat. :)

Av rikku - 25 augusti 2008 21:45

Innan jag går till sängs måste jag bara länka till den mest korkade och ogenomtänkta artikeln jag har läst sen jag senast bläddrade i "En ding-ding värld".


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1277859/vi-maste-vaga-vara-otrogna


Hur korkad får man bli?

Av rikku - 25 augusti 2008 21:30

Usch. Jag har varit totalt sänkt de senaste dagarna. Nu är det inte längre nån fråga om huruvida jag har blivit sjuk eller inte, det är mer ett konstaterande. Jag är sjuk. Vanja verkar dock vara på bättringsvägen, och det är ju skönt. Det räcker med att jag ska ligga utslagen, faktiskt. Idag har Vanja varit ganska pigg och alert, men det är fortfarande lite tveksamt för henne att äta. Eller rättare sagt, det har varit så. Kvällsmaten slank ner utan problem. Tvärtom så hann vi inte mata henne fort nog i hennes tycke. Problemet var väl att man ville hinna äta lite själv också. :)


Nu sover hon i alla fall och jag tror att jag slänger mig i säng snart också. Det är ännu tidigt på kvällen, men har man feber så är det inte värt att vara uppe och se ut som en död potatis. Då kan man lika gärna sova. Eller åtminstone försöka. Jag har inte sovit särskilt bra de senaste dagarna. En god gissning är nog att det beror på att jag inte mår så bra.


Bebisen i magen verkar må bra i alla fall. Den sparkar och lever om på kvällarna och även på dagarna ibland. Det är så mysigt. Lite märkligt att tänka på att man redan har gått halva tiden. Det känns lite overkligt.

Av rikku - 21 augusti 2008 23:00

Vad nu? Har vi gått och blivit sjuka här hemma, eller vad är det frågan om?


Igår mådde jag riktigt, riktigt kasst på eftermiddagen. På förmiddagen mådde jag ganska bra, då var vi på Öppna förskolan, men det kan jag ta en annan gång. När vi lagade mat blev jag ännu sämre, började bli yr och konstig. Jag fick sätta mig ner massvis och försökte dricka vatten, men det hjälpte inte så mycket. Det slutade med att jag fick gå in på toaletten och kräkas. Usch. :/


Idag har jag mått ännu sämre. Jag vaknade och kände mig, inte utvilad som man hade kunnat tro, utan utslagen. Huvudet värkte, jag mådde illa och kände mig febrig. Det blev lite bättre efter frukosten, men inte mycket. Till slut ringde jag Tommy och bad honom ta ledigt imorgon, för som jag har mått så kan jag inte ta hand om Vanja på ett bra sätt. Ja, ledigt och ledigt tar han ju inte, utan han får ju ta Vård av Barn, VAB som folk älskar att kalla det. Själv ringde jag till Försäkringskassan och sjukanmälde mig.


Nu när Vanja skulle sova så var hon väldigt orolig. Hon vaknade ofta och gnydde, men hon håller samtidigt på att få fler tänder, så jag tänkte inte så mycket mer på det. I omgångar har vi tagit upp henne och gett henne mer mat eftersom det brukar vara där skon klämmer när hon gnäller mycket och inte somnar om. Till kvällsmat så fick hon en stor skål med gröt (jag trodde aldrig att hon skulle orka äta upp, jag satt i tankar när jag blandade till den och gjorde mer än vad jag hade tänkt, men hon åt upp allt), lite macka, nånstans mellan en halv och en hel skulle jag uppskatta det till, och sen oboy att dricka. Efteråt drack hon först 2 dl välling, sen ner i säng igen. Fortsatt gnäll, hon fick 1 dl välling till. Då sov hon en stund, kanske en halvtimme, och sen vaknade hon igen. Nu hällde vi upp 2 dl Drikki som Tommy satt och matade henne med. Helt plötsligt gör hon ljud som om hon satte i halsen eller nåt och vips så kräks hon, massvis.


Stackars lilla tjej!


Det var bara att slänga pyjamasen i tvätt och leta upp underbyxor åt henne istället. Tanken var att vi imorgon skulle åka till pappa eftersom han fyller år på lördag, men nu vet vi inte hur vi ska göra. Vi får se hur vi mår, allihop, imorgon. Förhoppningsvis kan vi åka ändå. Jag pratade med pappa och han sa att för hans skull fick vi gärna komma ändå, även om vi skulle vara lite småsjuka.


Men vi får se. Typiskt om vi skulle bli sjuka nu. :/

Av rikku - 17 augusti 2008 12:15

Imorgon smäller det! Eller ja, inte smäller kanske, men det är i alla fall dags. Om 27 timmar och 42 minuter sitter vi på MVC och ska få se lilla bebisen för första gången. Spännande!


Eftersom jag har besök så blir det ett kort inlägg. :) Men jag lovar att rapportera imorgon efter ultraljudet.

Av rikku - 14 augusti 2008 11:15

Idag ska mamma komma hit på besök. Det var ganska längesen hon var här senast så jag tyckte att det var dags för ett nytt besök. :) Det passar bra att hon kommer nu, för då får hon sitta barnvakt på måndag när vi ska in på ultraljud. Vi hade säkert klarat oss utan barnvakt också, men de föredrar ju på MVC att man inte har med barn in när man ska göra ultraljudet.


Jag har hört att på vissa ställen är de stenhårda med att bara mamman och pappan ska med in, alternativt mamman och en valfri vuxen till. Nånstans läste jag om en kvinna som hade med sig sin man och sin mamma med på ultraljudet och fick välja vem som skulle få följa med in, för det var otänkbart att båda två skulle få följa med.


Mycket märkligt. Skönt att veta att vårt MVC inte är så fastlåsta i regler och rutiner, utan man har möjlighet att lösa det på mer än ett sätt.


Ja, för det är på MVC vi ska göra ultraljudet. Med Vanja så fick vi åka till det stora sjukhuset i Nyköping för att göra ultraljud, så det blir lite annorlunda. Jag vet inte riktigt vilket jag anser är bäst. Förra gången så fick vi ju spana in sjukhuset i förväg i och med ultraljudet och studiebesöket med föräldragruppen, men den här gången blir det kanske första gången vi ser sjukhuset när Pyret ska födas. Det känns lite läskigt.


Lite märkligt känns det också att vi HAR ett sjukhus här i Alingsås, men vi måste ändå åka till Borås för att föda eftersom de inte längre har någon förlossningsavdelning här. Jag tycker att så litet är ju ändå inte Alingsås, utan det borde funka att ha en avdelning här med, men tydligen inte.


Nåväl. Vi får väl göra ett eget besök på sjukhuset i Borås nån gång innan januari, bara så vi ser hur det ligger och ungefär var förlossningssalarna är. Det känns som en dum idé att irra omkring och leta efter sjukhus och avdelning när det väl är dags. :o)

Av rikku - 13 augusti 2008 22:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards