Direktlänk till inlägg 10 november 2017
Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta ikapp.
Den är väldigt intressant och jag kan verkligen rekommendera den till alla som är intresserade av psykologi eller bara av att lära sig något nytt. Ämnena han tar upp är väldigt varierande. Belöning vs bestraffning i barnuppfostran, statistik, hur en terapisession bör gå till, hästar som terapi, psykologins historia i USA, Freud och hans betydelse, grupptryck, gruppidentitet, minnesteknik, skepticism och kritiskt tänkande, hjärnans olika delar, vad som händer i hjärnan i olika åldrar, vetenskapliga studier och hur de går till, fötsvarsmekanismer, känslan av (o)rättvisa i arbetslivet och så mycket mer.
I en av de senaste avsnitten som jag lyssnade på idag, så intervjuade han en man som arbetade med vad han kallade "challenging kids". De arbetade utefter en ny metod som gick ut på tesen att barn vill göra rätt, om de kan. Gör de inte rätt, det vill säga vad den vuxne förväntar sig, så beror det på att barnet inte kankursiv text, inte för att barnet inte vill, eller bara vill jäklas. Han drog parallellen att ett barn som har dyslexi sätter man inte i timeout och säger åt den att tänka på att läsa ordentligt och sen efter fem minuter får barnet komma tillbaka och ska kunna läsa som om svårigheten inte längre fanns. Nej, man ser att barnet har en svårighet, något kognitivt, och försöker hjälpa barnet att övervinna svårigheten. Samma sak bör man göra med barn som är "jobbiga". Om barnet får ett utbrott när man ber det att borsta tänderna så beror det inte på att barnet inte vill, utan att barnet har en svårighet som det behöver hjälp med att övervinna. För barn vill göra rätt om de kan.
Jag stoppar där för jag är nog lite för trött för att försöka mig på att förklara hur de menade att de kognitiva svårigheterna var för barnen och hur man kunde hjälpa dem att få verktygen att lösa uppgifterna men det var otroligt intressant.
Ett citat som jag gillade från avsnittet var angående diagnoser. Han menade på att dessa barn, som alltså beskrevs som "challenging", absolut inte behövde ha någon diagnos, vilket många föräldrar trodde. Han sa "You don't need a diagnosis to have a problem. You need a problem to have a problem".
Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...
Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...
Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 | 10 | 11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|