Thorn without a rose

Alla inlägg under augusti 2012

Av rikku - 30 augusti 2012 14:02

Happy birthday, Mr Jens Ludwig!

Av rikku - 30 augusti 2012 05:50

Då var vi framme vid den sista tidiga torsdagen. Om en vecka är det min sista dag. Tiden går fort.

Bebis sparkar och lever om, så jag hyser inga tvivel om att hen mår bra. Själv börjar jag känna tyngden av att vara gravid, men jag hoppas att det kommer lätta när jag går på havandeskapspenning. Igår var en särskilt tung dag på jobbet och det kändes som att benen och fötterna var minst dubbelt så stora som de ska vara. När jag kom hem ville jag bara gå och lägga mig direkt. Usch.

Ja, tidigt blev det ändå, men inte riktigt SÅ pass tidigt. Jag gick och lade mig vid nio, längre orkade jag inte vara uppe.

Men vi får hoppas på en bättre dag idag och så fortsätter nedräkningen. :)

Av rikku - 28 augusti 2012 19:36

Oh, my god vad jag har tvättat idag! Det är inte många dagar sedan vi tvättade senast, så vi har ju inte ackumulerat så mycket tvätt genom att smutsa ner, men! Jag gick ju ner i källaren och plockade upp en massa bebiskläder häromdagen och dessa behövde ju tvättas också. En del kläder hade fläckar på sig (vad fasen, jag var säker på att jag hade tvättat grejerna innan vi lade ner dem?) men de flesta såg rena ut, men jag vill ändå ha dem tvättade på nytt. Känns fräschade om inte annat.


Så, jag har alltså tvättat upp alla kläder jag plockade upp ur källaren. Jag kan säga att det blev en hel del. Hade jag bara tvättat det vi smutsat ner på sistone så hade det blivit två, kanske tre, halvfulla maskiner tvätt. Nu blev det istället sex fulla maskiner! Båda torkrummen blev fulla och överfulla. Jag hoppas att det hinner bli torrt innan vi hämtar upp tvätten inför sängdags, för jag vet inte om vi har plats här uppe för att hänga upp så mycket tvätt. Eller rättare sagt, jag vet att vi inte har plats.


Men om tvätten blir torr, vilket vi naturligtvis hoppas, då ska jag ta med mig en del av bebiskläderna till jobbet imorgon. Jag har en arbetskamrat som också ska ha bebis och vi ska se om hon vill ha något av det jag har. Vi har ju ändå alldeles för mycket kläder. (Uppenbarligen, eftersom jag kan fylla två torkrum med kläder i storlek 50-56!) Jag hoppas att hon hittar något hon gillar. Det är ju bra om kläderna kommer till användning.

Av rikku - 27 augusti 2012 15:59

Jösses, vad mycket positiva saker det finns i framtiden just nu. Det är helt galet, faktiskt.

Om vi tar det i helt okronologisk ordning så finns det just nu:

-Jag jobbar bara åtta dagar till innan jag går på havandeskapspenning.
-Bebis, naturligtvis.
-Bilen är avbetald nästa månad.
-Att bilen är avbetald innebär att vi är skuldfria.
-Avantasia släpper nytt album till våren.
-BBC ska börja producera nya Pratchett-filmer. Både filmer om nattvakten och "Goda omen".
-Det är snart höst! Underbara årstid!
-Livet är i allmänhet underbart. :)

Av rikku - 25 augusti 2012 21:21

Idag började jag sortera bebiskläder. Vi har ju hela källaren full med kläder och som tur är så är det mesta sorterat efter storlek (dock inte allt) men eftersom vi har så mycket kläder så tänkte jag sortera efter vad och hur mycket jag tror vi kommer behöva använda. (Antagligen tar jag för mycket ändå.)

Men när allt är sorterat och klart så måste det förstås tvättas också. Det ska jag försöka göra i veckan. Ska bli skönt att kunna stryka det från att-göra-listan.

Nu ska vi bara ha en byrå att lägga kläderna i också.

Av rikku - 23 augusti 2012 20:25

Då har vi sökt ytterligare en ny lägenhet. Ännu en femma, i samma område, men lite mindre. 107 istället för 128 kvm. Men det är ju fortfarande ett rum mer, så vi får hålla tummarna den här gången också.

Jag känner mig dock inte så optimistisk.. Jag tror helt enkelt att vi har stått för kort tid i kö. Men hoppas går ju alltid..

Av rikku - 22 augusti 2012 23:15

Okej, nu ger jag mig ut på aningen djupt vatten här eftersom jag känner alldeles för många personer som röker, men jag kan försäkra alla om att jag _inte_ syftar på någon specifik person, utan jag pratar i detta inlägg om själva företeelserna.

Okej, så har vi då klargjort det, då kan jag komma till sak.

Jag tycker mig ha märkt en markant ökning av rökande personer de senaste åren. Det är helt enkelt förfärande många som syns rökande, överallt. Som exempel kan jag nämna mitt jobb där majoriteten röker. De som inte röker, snusar eller till och med _både_ röker och snusar. De av oss som inte använder tobak kan man lätt räkna på ena handens fingrar. Jag skulle tro att omkring 80-90% av alla på arbetsplatsen brukar tobak. Förfärligt många, alltså.

Men. Inte nog med att folk röker, de gör det också på ställen som jag trodde dött ut på 80-talet.

Folk röker i bilen.
Folk röker inomhus.
Folk röker hållandes i barnvagnen.

Att föräldrar röker, och därtill precis inpå sina barn, det provocerar mig. Tro mig, här vet jag vad jag pratar om, uppväxt som jag är med två rökande föräldrar som satt under köksfläkten och rökte. Röklukt är inget som barn uppskattar. Jag vet inte hur många gånger vi barn bad mamma och pappa att sluta röka. Rökning och barn hör verkligen inte ihop.

Men hur kommer det sig att de här trenderna kommer tillbaka? Ett tag såg man aldrig folk som rökte i bilen, men nu ser man det nästan varje dag. Jag trodde folk var mer rädda om sina bilar än så i dagens läge. För att inte tala om hur vidrigt det är att sätta sig i en inrökt bil som passagerare.

Och så har vi ju hälsofaran. Folk måste ju ändå vara medvetna, något annat vägrar jag tro. Okej att folk kan skylla på att de inte visste att rökning var farligt när de började röka på 60-talet, men den ursäkten håller inte längre. Nu gör folk det för att vara tuffa, enbart. Det är vad jag tror. Men frågar man en rökare så svarar han eller hon att de röker för att det "är gott". Ledsen, men det tror jag noll på. Jag har aldrig hört talas om någon som smakade på tobak första gången och slogs av hur gott det smakade. Aldrig.

Jag kan förstå, åtminstone intellektuellt, att grupptrycket är en stor faktor för folk. Jag förstår, återigen intellektuellt, att folk kämpar desperat för att vara "en i gänget" och upplever att "gänget" kräver att man röker för att få vara med.

Men trots att jag förstår detta när jag tänker på det och resonerar omkring det så protesterar hela mitt väsen ändå. För mig så är en kompis som kräver såna saker av en, för att man ens ska räknas! ingen kompis alls, så varför vill man då så desperat vara tillsammans med denna person? Varför är det så viktigt?

Själv hade jag väldigt få kompisar när jag växte upp. Ja, jag har väl inte så många fler idag, men jag har aldrig känt behovet av att ha kompisar till varje pris heller. Jag vill ha goda vänner som jag trivs med och som trivs med mig.

Så under min uppväxt var jag mer ensam än tillsammans med någon utöver familjen, så jag har väl sluppit undan grupptryck till stor del. Då är det kanske svårt att förstå.. Fast å andra sidan så är det ju fullt med folk som har försökt övertala, eller rentav tvinga, mig att dricka alkohol. Men aldrig mina vänner.

Hur som helst. Rökning kan jag bara inte förstå. Att man dessutom utsätter sina oskyldiga barn för röken, det går inte ihop i mitt huvud. Förstör dig själv, fine, men låt barnen vara.

Av rikku - 22 augusti 2012 20:52

Övertid för fjärde dagen i rad, det är inte dåligt, det. Det känns som att septemberlönen kommer bli riktigt bra, och det är tur det, eftersom det blir min sista riktiga lön på typ 1.5 år.

Tommy oroar sig för att jag jobbar för mycket, men jag har ju bara tolv dagar kvar att jobba, så då får man passa på och krama ur det sista. Jag har ju min långa ledighet att se fram emot och jag lovar att jag känner efter hela tiden om jag orkar eller inte.

Tänk, från och med måndag då kommer varje dag vara den "sista". Den sista dag-måndagen, den sista kvälls-tisdagen och sådant. Då kommer nedräkningen _verkligen_ ha börjat.

Jag hoppas att vi kan komma iväg snart och köpa en byrå till bebisen så jag kan börja med klädsorteringen. Det är mycket som ska gås igenom och jag vill ju vara klar med det så snart som möjligt.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards